Polski producent gier mobilnych znów na minusie. „Niezwykle wymagający czas”

W czwartym kwartale ub.r. produkująca gry mobilne firma Ten Square Games przy spadku skonsolidowanych przychodów o 17,5 proc. do 108,12 mln zł zanotowała 16,74 mln zł straty operacyjnej, głównie wskutek odpisów. W całym ub.r. jej wpływy zmalały o 18,9 proc., a zysk netto z 51,6 do 15,21 mln zł. - 2023 rok był burzliwym rokiem na rynku gier mobilnych. Był to również niezwykle wymagający czas dla Ten Square Games - przyznaje prezes spółki.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polski producent gier mobilnych znów na minusie. „Niezwykle wymagający czas”
Biuro Ten Square Games, fot. materiały prasowe

W ub.r. zmalały przychody z płatności w dwóch czołowych grach Ten Square Games. W przypadku „Fishing Clash” w czwartym kwartale nastąpił spadek rok do roku z 86,85 do 68,74 mln zł, a w „Hunting Clash” - z 32,7 do 26,38 mln zł.

- Strukturalne zmiany na rynku gier mobilnych, zaostrzająca się konkurencja przede wszystkim o uwagę i czas użytkownika oraz wielość realizowanych przez nas projektów przyczyniły się do pogorszenia wyników naszych głównych tytułów - skomentował w liście do akcjonariuszy Andrzej Ilczuk, od maja ub.r. prezes Ten Square Games.

Więcej graczy, ale mniej wydają

Całoroczne przychody firmy zmalały z 537,82 do 436,08 mln zł. W „Fishing Clash” w zeszłym kwartale grało średnio 2,61 mln użytkowników miesięcznie, a w „Hunting Clash” - 2,63 mln. Przed rokiem było to odpowiednio 2,23 i 1,27 mln osób. Z kolei miesięczna liczba użytkowników „Let’s Fish” i „Wild Hunt” poszła w górę z 744,4 tys. do 1,01 mln zł.

grafika

Wraz z malejącymi przychodami od graczy grupa Ten Square Games ograniczyła wydatki marketingowe: na „Fishing Clash” z 15,22 do 10,09 mln zł w zeszłym kwartale, a na „Hunting Clash” - z 14,31 do 7,86 mln zł.

- Dzięki nowemu podejściu do rozwoju gier oraz projektom podnoszącym ich efektywność finansową np. TSG Store, już od trzeciego kwartału  obserwowaliśmy poprawę wyników w głównych projektach. Dobrze je widać również w grze „Wings of Heroes” - zarówno w poziomie retencji i monetyzacji gry, jak również w rosnących płatnościach w ostatnim kwartale 2023 roku - podkreślił Andrzej Ilczuk.

grafika

O ile skorygowany zysk EBITDA firmy w czwartym kwartale ub.r. zwiększył się z 24,35 do 34,6 mln zł, o tyle wynik operacyjny poszedł w dół z 4,05 mln zł zysku do 16,74 mln zł straty. przesądziły o tym odpisy na kwotę 46,53 mln zł (rok wcześniej wyniosły 14,64 mln zł).

W ostatnich tygodniach firma zapowiedziała, że w bilansie za czwarty kwartał ub.r. uwzględni m.in. 40,8 mln zł odpisu obniżającego wycenę posiadanych udziałów włoskiego producenta gier mobilnych Rotos oraz 5,4 mln zł dotyczących inwestycji w krakowskie studio Gamesture.

grafika

- Naszym priorytetem pozostanie zdrowy rozwój istniejących gier, które odpowiadają za nasze bezpieczeństwo finansowe, pozwalają nam budować wartość dla naszych akcjonariuszy oraz dzielić się z nimi wypracowanymi środkami, nawet w tak burzliwym i obciążonym zdarzeniami  jednorazowymi okresie jak miniony rok. Będziemy również kontynuować rozwój innowacyjnych projektów, jak np. TSG Store - wylicza prezes Ten Square Games.

- Dodatkowo, aby wzmocnić swoją pozycję na rynku gier mobilnych w 2024 roku chcemy powrócić do testowania pomysłów na nowe tytuły. Naszą ambicją jest aktywne wykorzystanie zmian na rynku gier i nowych technologii do rozwoju firmy i budowania przewagi konkurencyjnej.

Odpisy mocno obniżyły zysk Ten Square Games

W całym ub.r. grupa Ten Square Games zanotowała spadek przychodów sprzedażowych z 537,82 do 436,08 mln zł. Jej koszty ogólnego zarządu zmalały z 65,55 do 38,61 mln zł (m.in. w efekcie zwolnień jednej czwartej pracowników wiosną ub.r.), za to pozostałe wydatki operacyjne, głównie wskutek odpisów poszybowały z 26,44 do 82,99 mln zł.

W konsekwencji zysk operacyjny skurczył się z 71,96 do 3,52 mln zł, a zysk netto - z 51,6 do 15,21 mln zł.

grafika

We wtorek ok. godz. 10, po publikacji wyników z czwartego kwartału, akcje Ten Square Games drożały o ok. 1,5 proc. Przy kursie 91,70 zł (to 15 proc. mniej niż przed 12 miesiącami) kapitalizacja spółki wynosi 762 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej