Influencerka wymyśliła "test Putina" na fake newsy. Pomaga zatrzymać dezinformację

W dobie trwającej wojny informacyjnej każda porada mogąca zatrzymać rozsiewanie fake newsów jest cenna. Influencerka Segritta, czyli Matylda Kozakiewicz, podsuwa swój pomysł na walkę z fałszywymi informacjami, "test Putina". Na czym polega?

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

Na łamach Wirtualnemedia.pl od początku napaści zbrojnej Rosji na całą Ukrainę podkreślamy, że dezinformacja jest jednym z głównych narzędzi Putina. Informujemy Państwa na bieżąco o wzrostach aktywności rosyjskcih trolli w polskim internecie oraz o skutecznych metodach ochron przed zgubnymi skutkami powielania fake newsów.

Ciekawy pomysł na walkę z dezinformacją zaproponowała Matylda Kozakiewicz, znana w sieci jako Segritta. Influencerka podpowiada swoim odbiorcom prosty sposób na zweryfikowanie, czy dana informacja nadaje się do dalszego udostępniania. Metodę nazwała "testem Putina". Na czym polega?

"Test Putina" na fake newsy

"Zadaję sobie pytanie: czy rozejście się tego newsa jest na rękę interesom Rosji? (np. spowoduje panikę, wzbudzi strach, skłóci Polaków i Ukraińców, skłóci Europę, zmniejszy pomoc Ukrainie)". Jeśli TAK, to profilaktycznie zakładam, że to fake news od putinowskich trolli i nigdzie go nie udostępniam" - radzi Matylda Kozakiewicz.

Wyświetl ten post na Instagramie                       Post udostępniony przez Matylda Kozakiewicz (@segritta)

Jak "wyczuć" fake newsa?

- Uważajmy na wszystkie informacje niepochodzące z oficjalnych źródeł, a przede wszystkim na te, które są nacechowane emocjonalnie i mają wzbudzać panikę lub nieufność wobec Polaków, Ukraińców lub Unii Europejskiej - ostrzega w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Matylda Kozakiewicz.

Jak "wyczuć" fake newsa? Matylda Kozakiewicz wskazuje, że często to informacje mające rzekomo wiarygodne źródło - przyjaciele, rodzina.

- Najczęściej spotykam fake newsy, których autor podaje, że usłyszał to od “znajomej, której mąż pracuje w służbie granicznej” albo “od siostry, której kuzynka wzięła do siebie rodzinę z Ukrainy”, a więc takie, których źródła nie da się potwierdzić, ale wydaje się wiarygodne. Pamiętam, że podobną informację dostałam na początku pandemii od znajomej. Powiedziała, że znajoma znajomej pracuje w MSZ i wie, że “Warszawa będzie zamknięta za kilka dni”. Nie przekazałam tego dalej, ale poczułam lęk. Dałam się złapać - mówi nam Matylda Kozakiewicz.

Influencerka, która jest jednocześnie psycholożką, przestrzega także, że właściwe każdy empatyczny człowiek może podać dalej nieprawdziwą informację, mimo najszczerszych dobrych chęci - czyli stać się "pożytecznym idiotą".

- Mechanizm, jaki stoi za ich rekrutacją opiera się o empatię. Ludzie udostępniają fake newsy ostrzegające o braku paliwa, gwałtach lub spiskach, bo w dobrej wierze chcą ostrzegać innych. Chcą walczyć ze złem. Nie zdają sobie jednak sprawy, że stają się pionkami w rękach rosyjskiej propagandy. Rosji politycznie zależy teraz na tym, żebyśmy nie byli solidarni z Ukrainą, żebyśmy się kłócili między sobą i nie przyjmowali uchodźców. Dlatego zawsze warto zastanowić się, jaki EFEKT będzie miała popularność jakiegoś fake newsa. Komu się to przyda - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Matylda Kozakiewicz.  

Inną opisywaną przez naszą rozmówczynię fake-newsową taktyką jest "pozorne sojusznictwo".

- W takich informacjach często pojawia się deklaracja, że “jestem za Ukrainą, Rosja zaatakowała Ukrainę, ale…” i tu pojawiają się kłamstwa, np. na temat segregacji rasowej na granicy albo rzekomej niewdzięczności uchodźców wobec Polaków. Kłamstwo przekazane pod przykrywką wsparcia dla Ukrainy brzmi wiarygodniej - tłumaczy Matylda Kozakiewicz.

Więcej naszych tekstów o mechanizmach dezinformacji:

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały