SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TNS OBOP: salon dealerski w procesie wyboru nowego samochodu

Jakie miejsce w skomplikowanym procesie wyboru samochodu zajmuje salon dealerski? Na to pytanie odpowiada raport przygotowany przez firmę badawczą TNS OBOP.

TNS OBOP na zlecenie Związku Dealerów Samochodowych przeprowadził badanie jakościowe wśród kierowców, którzy w ciągu ostatniego roku kupili fabrycznie nowy samochód. Respondenci zapytani zostali o oczekiwania w stosunku do salonów dealerskich oraz ich wrażenia z przebiegu procesu sprzedaży.

Decyzja o wyborze marki i modelu samochodu, który zostanie kupiony, zapada na długo wcześniej przed odwiedzeniem salonu dealerskiego przez klienta. Jest to proces długotrwały, w którym przyszły właściciel uwzględnia swoje dotychczasowe doświadczenia takie jak przywiązanie do danej marki, dobra opinia o niej i pozytywne doświadczenia z dealerem tej marki. Ujawniają się również aspekty emocjonalne związane z tym, że dana marka i model samochodu będą stanowić wizytówkę właściciela komunikując otoczeniu jego status społeczny i finansowy.

Wyniki badania wskazują, że samochód z jednej strony zaspokaja szereg funkcjonalnych potrzeb właściciela - "ma być w miarę duży, funkcjonalny, nie psuć się, spełniać wszystkie oczekiwania, jakie zakładaliśmy wybierając konkretny model" - co sprawia, że przy jego wyborze klienci kierują się takimi kryteriami jak m.in. wielkość bagażnika, moc silnika czy wyposażenie dodatkowe.

Z drugiej strony zakup samochodu jest wyborem powiązanym silnie z emocjami, dając swojemu właścicielowi powód do dumy, radości, krótko mówiąc "ma cieszyć". Auto komunikuje również pozycję społeczną i finansową właściciela, bądź jego aspiracje. Może dodawać mu prestiżu, zaspokajając w ten sposób jego emocjonalną potrzebę dowartościowania. Może również odpowiadać na potrzeby niezależności i wolności: "mogę wsiąść i jechać tam gdzie chcę i o której chcę, nie muszę się nikogo prosić".

Wyniki badania wskazują również, że klient przychodzi do salonu dealerskiego w momencie, w którym jest już zdecydowany, jaką markę i model swojego przyszłego samochodu zamierza kupić. Na wybór konkretnego salonu w głównej mierze wpływ mają czynniki takie jak: lokalizacja salonu i rekomendacje osób znaczących dla klienta (np. rodziny, przyjaciół, znajomych). Istotne są również informacje pozyskane za pomocą strony internetowej dealera czy podczas rozmowy telefonicznej z pracownikiem salonu.

"Korzystna lokalizacja salonu - jego dogodne położenie, z łatwym dojazdem oraz wygodnym parkingiem znacznie zwiększa szanse na dokonanie zakupu w tym salonie. Wyniki badania wskazują, że w przeważającej liczbie przypadków pierwszy odwiedzony salon staje się ostatecznym miejscem zakupu nowego samochodu, zwłaszcza w sytuacji, kiedy tego rodzaju zakup dokonywany jest pierwszy raz" - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Badanie zrealizowano techniką zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI – Focused Group Interview). Przeprowadzono dwa takie wywiady w czerwcu i październiku 2010 roku. Wszyscy uczestnicy obu dyskusji grupowych spełniali następujące kryteria: kupili fabrycznie nowy samochód w salonie dealerskim w ciągu ostatnich od 3 do 12 miesięcy; kupiony samochód należał do segmentu co najmniej średniego; byli odpowiedzialni lub współodpowiedzialni za wybór marki i modelu samochodu.

Dołącz do dyskusji: TNS OBOP: salon dealerski w procesie wyboru nowego samochodu

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
adolf
jeden z lepszych polskich salonow dealerskich to http://start.polmotauto.pl/pl/index,
czyli sprzedaz, ubezpiecznie, serwis i wyjatkowo wynajem aut
odpowiedź
User
adolf
jeden z lepszych polskich salonow dealerskich to http://start.polmotauto.pl/pl/index,
czyli sprzedaz, ubezpiecznie, serwis i wyjatkowo wynajem aut
odpowiedź