SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Były pracownik TVN pozywa stację, zarzuca bezprawne zastąpienie etatu umowami cywilnoprawnymi

Robert Wyczałkowski, operator przez lata pracujący dla TVN, podał do sądu pracy nadawcę, żądając ustalenia, w jakim trybie był zatrudniony przez ostatnie 17 lat. Proces objęło kuratelą Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, sprawą zajmuje się też Państwowa Inspekcja Pracy.

fot. TVNArticle

Jak się dowiadujemy, pozew Wyczałkowskiego dotyczy ustalenia „istnienia stosunku pracy” (w odniesieniu do art. 189 k.p.c.) jak i ewentualnego zasądzenia odszkodowania za niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę oraz niedozwolone skrócenie okresu wypowiedzenia.

W uzasadnieniu pozwu napisano, że „mimo wykonywania przez powoda zadań w okolicznościach typowych dla stosunku pracy, pozwana spółka zastępowała umowy o pracę umowami cywilnoprawnymi”. Pozywający były pracownik wspomina także o szykanach, jakie miał stosować względem niego pracodawca.

Sprawą zajęła się również, na wniosek pozywającego, Państwowa Inspekcja Pracy. - Do czasu zakończenia przesłuchań w PIP oraz do momentu zakończenia kontroli przez Inspekcję nie chciałbym komentować tej sprawy - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Robert Wyczałkowski.

„Powodem zwolnienia zgłoszenie nieprawidłowości”

Z naszych ustaleń wynika, że Wyczałkowski zatrudniany była na odnawianych, czasowych umowach od 2004 roku. W marcu 2021 roku jego umowa została rozwiązana ostatecznie, z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia.

Powodem rozwiązania tej umowy - jak na podstawie akt sprawy podaje Centrum Monitoringu Wolności Prasy – miało być zgłoszenie przez operatora „rażących nieprawidłowości w traktowaniu niektórych operatorów przez bezpośredniego przełożonego”.

- Mimo zapewnień, iż w związku z tym zgłoszeniem nie spotkają go negatywne konsekwencje, bez podania przyczyny została wypowiedziana jego umowa. Mimo iż sygnalizowane  i udokumentowane przez niego nieprawidłowości wskazywały na stosowane przez przełożonego mobbing oraz naruszanie jego dóbr osobistych, pracodawca nie pociągnął do odpowiedzialności za te zachowania sprawcy, a po powołaniu komisji do zbadania tej sprawy poinformował Roberta Wyczałkowskiego o zakończeniu postępowania obwiniając o zaistniałą sytuację zespół pracowników i współpracowników tej telewizji - czytamy na stronie internetowej CMWP SDP.

Organizacja w związku z drażliwym meritum objęła sprawę monitoringiem, a wkrótce ma też wystąpić do sądu pracy z opinią, w charakterze amicus curiae („przyjaciela sądu”).

Stację oskarża też Różalski

To już drugi operator pracujący dla TVN, który decyduje się na otwarte wystąpienie przeciw byłemu pracodawcy. Pod koniec lutego br. zrobił tak Kamil Różalski (przez 23 lata operator obrazu w TVN), który na początek we wpisie facebookowym zarzucił nadawcy poważne naruszenia praw pracowniczych, zwłaszcza wobec grupy osób, które kilka lat temu pod presją zwierzchników musiały przejść z etatów na umowy cywilnoprawne.

Według Różalskiego - w takiej formie związanych jest z nadawcą 1,8 tys. osób. - Ja, moje koleżanki i koledzy byliśmy traktowani jak ludzie drugiej kategorii. Stawaliśmy się ofiarami mobbingu, współczesnego niewolnictwa, wykluczenia zawodowego, szantażu, odwetu. Byliśmy zmuszani przez pracodawcę do pracy po 16-17 godzin dziennie, w wyniku czego traciliśmy zdrowie – stwierdził.

Przypomniał też, że jesienią 2019 roku prawnik reprezentujący grupę współpracowników stacji wysłał skargę do ZUS. W lipcu br. pisaliśmy, że ZUS rozpoczął kontrolę, o którą wnioskowali pracownicy.

TVN odpiera zarzuty

Nadawca na bieżąco reagował na zarzuty: pod koniec marca ogłoszono, że TVN Grupa Discovery zaproponowała pracownikom TVN24 nowe warunki pracy. Do końca czerwca kilkuset z nich miało dostać etaty. Szefowa komunikacji korporacyjnej w TVN, Katarzyna Issat, w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl zapewniała też, że warunki zatrudnienia wszystkich osób wykonujących wolne zawody w ramach współpracy z telewizją TVN, w tym operatorów kamer - są zgodne z prawem.

Pod koniec czerwca Kamil Różalski podał, że oferty umów o pracę dostało na razie jedynie kilkadziesiąt osób, ponadto musiały one podpisać zrzeczenie się dochodzenia jakichkolwiek praw wynikających z wcześniejszej umów cywilnoprawnych. - Postanowienia naszych umów są co do zasady informacją poufną, a więc nie komentujemy ich na forum publicznym - przekazało nam biuro prasowe TVN Grupy Discovery.

W 2019 roku TVN osiągnął wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 5 proc. do 2,07 mld zł oraz wyniku netto ze 157,71 mln zł straty do 540,57 mln zł zysku. Firma zatrudniała 1,6 tys. osób, zwiększyła wydatki na wynagrodzenia, marketing i badania.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Były pracownik TVN pozywa stację, zarzuca bezprawne zastąpienie etatu umowami cywilnoprawnymi

50 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Neo
Chciałem napisać, że nie mamy jaj!
odpowiedź
User
XYZ
To teraz sąd stwierdzi że był stosunek pracy i przyjdzie skarbówka i ZUS po podatki i składki zaległe... Tak to widzę...
odpowiedź
User
Liberał
. Byliśmy zmuszani przez pracodawcę do pracy po 16-17 godzin dziennie, w wyniku czego traciliśmy zdrowie – stwierdził.Słowo ZDROWIE rozgrywa sprawę. Akurat tu ZIOBROFIJNY SĘDZIA będzie szansą dla poszkodowanego. Liberalny pominie aspekt. Niestety, piszę niestety, sam jestem liberałem, ale cóż...
odpowiedź