SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT nałoży karę na TVP za promocję „Sylwestra Marzeń”

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wszczęła postępowanie w sprawie ukarania Telewizji Polskiej za materiały „Wiadomości” promujące „Sylwestra Marzeń” w Zakopanem. Portal Wirtualnemedia.pl dotarł do stanowiska przewodniczącego KRRiT w tej sprawie. Rada dopatrzyła się naruszeń kilku artykułów ustawy o radiofonii i telewizji.

Article

Pod koniec grudnia informowaliśmy, że KRRiT przyjrzy się wydaniom „Wiadomości” z końca roku. Wpłynęły wówczas 3 prywatne skargi w związku z autopromocją imprezy sylwestrowej w programie informacyjnym. Twórcy jednego z pism ujawnili się sami. To Juliusz Braun (członek Rady Mediów Narodowych, były przewodniczący KRRiT, były prezes TVP), Jan Dworak (były przewodniczący KRRiT i były prezes TVP), Janusz Daszczyński (członek Rady Programowej TVP, były prezes TVP) i Krzysztof Luft, były członek KRRiT.

18 minut autopromocji w jednym z wydań „Wiadomości”

W wydaniu „Wiadomości” z 29 grudnia ub.r. aż 18 minut poświęcono zbliżającej się imprezie w Zakopanem. Prowadzący wydania specjalnego „Wiadomości” z Zakopanego rozpoczął program od informacji, że największą gwiazdą imprezy TVP będzie Jason Derulo. Później wyemitowano materiał o czarnoskórym wykonawcy, live’y reporterów na temat imprezy, materiał o występach Maryli Rodowicz, Zenka Martyniuka, Sławomira, Julio Iglesiasia Juniora i Piotra Kupichy. Kolejny materiał dotyczył atmosfery podczas sylwestrowych imprez w poprzednich latach. W „Gościu Wiadomości” Michał Adamczyk przeprowadził rozmowę z Zenonem Martyniukiem i Rafałem Brzozowskim. KRRiT wszczęła wówczas postępowanie wyjaśniające.

- Trwający 18 minut (ponad połowę całego programu) blok materiałów poświęconych audycji, która będzie emitowana na innej antenie tego nadawcy, w istocie był przekazem handlowym dotyczącym produktu, jakim jest program telewizyjny. Celem tego przekazu było zachęcenie widzów do obejrzenia promowanej audycji. Został precyzyjnie podany termin emisji promowanej audycji (31 grudnia 2021 r. godz. 20:00). Na koniec „Wiadomości” temu tematowi poświęcono kolejny materiał i rozmowę, co w sumie dało ponad dwie trzecie czasu programu informacyjnego - napisali w skardze do KRRiT Braun, Dworak, Luft i Daszczyński.

Zwrócili uwagę, że w audycji pojawiały się sformułowania wartościujące imprezę „Największe hity i najlepsza zabawa sylwestrowa”, „Zakopane jest stolicą światowego Sylwestra”, „Najlepsza impreza sylwestrowa w Europie”, „Tego po prostu nie można przegapić, to trzeba zobaczyć”. Na ekranie pojawiało się też logo PGE - Polskiej Grupy Energetycznej, a programy informacyjne nie mogą zawierać lokowania produktu.

Materiały wyemitowano w szczycie jesiennej fali pandemii koronawirusa. - W dniu, w którym odnotowano tragiczny rekord zgonów czwartej fali - zmarło blisko 800 osób, po temacie pandemii w głównym wydaniu „Wiadomości” nie było nawet śladu. Mało tego, w materiałach z Zakopanego zwracał uwagę brak maseczek na twarzach widzów (nagrania pochodziły sprzed pandemii), co promowało zachowania zagrażające zdrowiu publicznemu. Nie było też informacji o konieczności posiadania świadectwa szczepienia na COVID, co wywołało liczne komentarze o „Sylwestrze zakażeń” - napisali autorzy skargi.

„Doszło do poważnych naruszeń przepisów ustawy”

KRRiT przeprowadziła analizę wydań „Wiadomości” TVP1 z 29 i 31 grudnia ub.r.  Autorzy skargi w ostatnim dniu marca br. otrzymali odpowiedź przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego. Rada dopatrzyła się naruszeń kilku artykułów ustawy o radiofonii i telewizji.

- Analiza treści programowych przedstawionych we wskazanych audycjach wykazała naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2020 r. poz. 805, z 2021 r. poz. 1676), w zakresie: - art. 16c pkt 1 ustawy, poprzez emisję ukrytego przekazu handlowego w rozumieniu art. 4 pkt 20 ustawy, w którym zamiar reklamowy nadawcy polegał na promocji zabawy sylwestrowej oraz jej transmisji w audycji „Sylwester Marzeń z Dwójką”, której emisję zaplanowano w programie TVP 2, w dniu 31 grudnia 2021 roku; - art. 16a ust. 6 pkt 1 ustawy, poprzez przerwanie serwisów informacyjnych w celu nadania reklamy; - art. 16a ust. 7 ustawy, poprzez przerwanie audycji w celu nadania reklamy w programie nadawcy publicznego; - art. 17a ust. 1 pkt 1, poprzez ulokowanie w serwisach informacyjnych znaku graficznego PGE Polskiej Grupy Energetycznej SA oraz belki „Audycja zawiera lokowanie produktu”. W związku z powyższym wszczęte zostało postępowanie w sprawie ukarania Spółki  Telewizja Polska SA karą pieniężną na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy - poinformował szef KRRiT.

Do decyzji Kołodziejskiego odnosi się Krzysztof Luft, który zasiadał w KRRiT. - Nie miałem wątpliwości, że doszło tutaj do poważnych naruszeń przepisów ustawy. Główna audycja informacyjna TVP zamiast informować o najważniejszych wydarzeniach w kraju i na świecie, większość czasu poświeciła na promocję własnej audycji rozrywkowej, pomijając naprawdę istotne dla społeczeństwa informacje. I bardzo wie cieszę, że KRRiT podzieliła tę ocenę - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Luft.

„Wiadomości” już raz karane za autopromocję

W czerwcu ub.r. informowaliśmy, że KRRiT nałożyła na TVP 30 tys. zł kary za materiał o włoskim serialu i zapowiedzi programowe w „Wiadomościach” z 4 maja 2020 roku. Tego dnia w programie zachwalano propozycje programowe TVP, w tym serial „Włoska rodzina”, kolejne odcinki serialu „Leśniczówka” i programu „Jaka to melodia?”.

Jak KRRiT tłumaczyła nałożenie kary? - Kara została nałożona za naruszenie art. 16c pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji  i art.16a ust. 6 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji poprzez emisję w serwisie informacyjnym ukrytych przekazów handlowych dotyczących innych, emitowanych przez nadawcę, audycji (tj. przekazami autopromocyjnymi), a także przerywania -  w celu nadania tych przekazów -  serwisu informacyjnego - mówiła wówczas rzecznik KRRiT.

TVP lakonicznie odniosła się wtedy do sprawy. - Telewizja Polska, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom widzów, w różnych formach informuje o ważnych wydarzeniach antenowych. Taka też była intencja stacji. Interpretacja stosownych przepisów pozostawia wątpliwości, niemniej TVP przyjmuje do stosowania stanowisko wyrażone w wspomnianej decyzji KRRiT - tłumaczył nam Zespół Rzecznika TVP.

W lutym br. średnia oglądalność Wiadomości w TVP1 i TVP Info wyniosła 2,94 mln osób.

Dołącz do dyskusji: KRRiT nałoży karę na TVP za promocję „Sylwestra Marzeń”

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kucharka Trybunalska
Ta kara będzie niezgodna z konstytucją!!!
odpowiedź
User
Chytra baba z Dąbrowy.
Bzdury. Każda stacja promuje swoje imprezy w programach informacyjnych.
odpowiedź
User
Janek
Co za totalne propagandowe bzdury...
Polsat i tvn tteż wydaniach newsowych zawsze reklamowali swoje imprezy.
Cyrk
odpowiedź