SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP musi przeprosić Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej za krytyczne materiały w „Wiadomościach”

W czwartek Sąd Apelacyjny w Warszawie podtrzymał w całości wyrok Sądu Okręgowego w sprawie, jaką Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej wytoczyła TVP i uznał, że nadawca jest zobowiązany do trzykrotnych przeprosin w głównym wydaniu „Wiadomości" oraz wpłacenia 30 tys. zł na cel społeczny. Sprawa dotyczy naruszenia dóbr osobistych Fundacji w materiałach publikowanych w "Wiadomościach" w 2016 roku.

 

Siedziba TVP, fot. Jacek KowalskiArticle

W październiku i listopadzie 2016 roku „Wiadomości” TVP1 wyemitowały kilka krytycznych informacji na temat działania i finansowania niektórych organizacji pozarządowych. Opisano m.in., że środki trafiły do organizacji związanych z byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego Jerzym Stępniem, córką ówczesnego prezesa TK Różą Rzeplińską oraz Zofią Komorowską, córką byłego prezydenta Bronisława Komorowskiego. Stępień powiązany jest z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej, na którą - jak wynikało z materiałów „Wiadomości” - władze Warszawy przeznaczyły duże pieniądze.

W latach 2011-2014 fundacja miała też dostać z dwóch różnych ministerstw niemal 17 mln. zł. dotacji. - To pokazuje, że jest duże zaangażowanie sędziów i byłych sędziów Trybunału Konstytucyjnego w działalność o charakterze politycznym - komentował wówczas dla TVP poseł PiS Stanisław Piotrowicz. Pod koniec listopada 2016 roku sposób prezentowania działalności organizacji pozarządowych przez „Wiadomości” skrytykował wicepremier i minister kultury, Piotr Gliński.

Sądy różnej instancji wydają te same wyroki

Na początku 2018 roku Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej złożyła w sądzie okręgowym w Warszawie cywilny pozew przeciwko Telewizji Polskiej, dotyczący emitowanych w „Wiadomościach” informacji o działalności tej organizacji. Domagano się przeprosin w głównym wydaniu „Wiadomości”, a także na stronie internetowej TVP. - Chcemy też zasądzenia 30 tys. zł na cel charytatywny, wskazany przez Fundację – mówił wówczas portalowi Wirtualnemedia.pl mec. Maciej Ślusarek z kancelarii „Leśnodorski, Ślusarek i Wspólnicy”, reprezentujący FRDL w tym procesie.

W grudniu ub. roku Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że TVP naruszyła dobra osobiste Fundacji. Zasądzono przeprosiny i wpłatę 30 tys. zł. na charytatywny cel. Telewizja odwołała się od wyroku, lecz 3 listopada br. Sąd Apelacyjny podtrzymał wyrok niższej instancji. Nadawca musi więc trzykrotnie przeprosić Fundację w głównym wydaniu „Wiadomości”, a także wpłacić 30 tys. zł na cel społeczny - na rzecz organizacji Sieć Obywatelska Watchdog Polska. Wyrok jest prawomocny.

- TVP S.A. nie zdołała wykazać jakichkolwiek uzasadnionych podstaw dla swoich zarzutów sugerujących nieprawidłowości w zakresie prowadzonej przez Fundację działalności. Skala manipulacji i przeinaczeń doprowadziła do przedstawienia alternatywnej rzeczywistości, która nie znalazła żadnego potwierdzenia w faktach – skomentował w specjalnym oświadczeniu zarząd FRDL.

 

Oglądalność „Wiadomości” w Jedynce i TVP Info w ciągu roku zwiększyła się o 3,50 proc., czyli o 85 tys. widzów. We wrześniu 2022 roku wyniosła ona 2,50 mln osób (1,86 mln w TVP1 i 647 tys. w TVP Info). Z kolei udział serwisu uplasował się na poziomie 20,65 proc. (rok wcześniej było to 19,82 proc.).

Dołącz do dyskusji: TVP musi przeprosić Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej za krytyczne materiały w „Wiadomościach”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Wpłacą na swoją Fundację i będzie zero
odpowiedź
User
Iryk
TVP cyrk nie przeproszą błoto
odpowiedź
User
melka
Wpłacą na swoją Fundację i będzie zero

Wyraźnie napisano : " Nadawca musi trzykrotnie przeprosić Fundację w głównym wydaniu „Wiadomości”, a także wpłacić 30 tys. zł na cel społeczny - na rzecz organizacji Sieć Obywatelska Watchdog Polska. Wyrok jest prawomocny".FRDL to zupełnie inna organizacja, więc twoje stwierdzenie to :
a. kłamstwo
b. nieumiejętność czytania
c. nieumiejętność czytania ze zrozumieniem.
Co właśnie udowodniłeś.
odpowiedź