SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP z zyskiem w pierwszym półroczu. O 21 proc. spadły wpływy z reklam

Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto za pierwsze półrocze 2020 roku. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, w przeważającej części pochodziły one z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, co zasiliło budżet TVP kwotą prawie 1,8 mld zł. Wpływy z reklamy spadły o 21 proc. w porównaniu z takim samym okresem 2019 roku - wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

Jacek Kurski, prezes TVP; fot. AKPAJacek Kurski, prezes TVP; fot. AKPA

Sprawozdanie z działalności spółki za pierwsze półrocze br. Telewizja Polska przekazała Radzie Mediów Narodowych. Zawiera ono informacje na temat realizacji planu ekonomiczno-finansowego oraz sytuacji publicznego nadawcy za pierwsze 6 miesięcy tego roku.

W tym okresie przychody ze sprzedaży wyniosły ogółem prawie 2,2 mld zł - z czego prawie 1,8 mld zł z abonamentu; nieco ponad 291 mln zł z reklamy; ponad 56 mln zł ze sponsoringu.

Koszty działalności operacyjnej pochłonęły prawie 1,12 mld zł, natomiast wynik ze sprzedaży brutto wyniósł 1,15 mld zł.

Za pierwsze 6 miesięcy tego roku spółka osiągnęła łącznie 936 mln i 47 tys. zł zysku. Dla porównania TVP w tym samym czasie w 2019 roku była ponad 263 mln zł na minusie.  

Wpływy z reklamy spadły o 21 proc.

W porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku sytuacja finansowa publicznej telewizji znacznie się poprawiła. Jej przychody abonamentowe były wyższe o 1,58 mld zł od przychodów uzyskanych w analogicznym okresie 2019 roku, ale niższe o 16 mln zł w odniesieniu do planu na I półrocze br. Telewizja jako powód takiego stanu rzeczy podała sfinansowanie przychodami z abonamentu wydatków poniesionych na prawa autorskie.

Z dokumentów, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że w pierwszym półroczu TVP z reklam uzyskała 291,2 mln zł (spadek o 21 proc.), ze sponsoringu - 56,5 mln zł (spadek o 1 proc.). Razem z reklamy i sponsoringu spółka miała 347,8 mln zł wobec 428 mln zł rok wcześniej.

Przychody z reklamy i sponsoringu były o 8,4 mln zł poniżej zakładanego planu, co wytłumaczono skutkami pandemii koronawirusa, ponieważ od marca br. nastąpiło znaczne ograniczenie wydatków na reklamę.

Z pozostałych przychodów (kampanie społeczne, reemisje, usługi interaktywne) zanotowano wynik o 7,8 mln zł poniżej planu, co ma dotyczyć głównie niezrealizowanych przychodów z MSZ (finansowanie TVP Polonia i TVP Wilno) oraz przychodów związanych z realizacją projektu unijnego „Digitalizacja Regionalnego Dziedzictwa Telewizyjnego i Filmowego z Archiwum TVP SA”.

Natomiast w związku ze zmianami w kalendarzach imprez sportowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych spowodowanych pandemią koronawirusa oraz mniejszą produkcją zanotowano 31,7 mln zł mniej niż zakładano. Koszty działalności operacyjnej były o 226,9 mln zł poniżej zakładanego planu finansowo-ekonomicznego (wyższe o 73 mln z w porównaniu do 2019).

Pandemia przyniosła oszczędności

W stosunku do planu na 2020 rok Telewizja Polska mogła również pochwalić się oszczędnościami. Mniej kupowano filmów i materiałów filmowych, co dało oszczędność rzędu 17,1 mln zł; programów od producentów zewnętrznych – 9,4 mln zł; materiałów pomocniczych i pozostałych – 4 mln zł; mniej wydano na nagrody konkursowe – o 2,7 mln zł; mniej na emisję, częstotliwości i połączenia kablowe – o 1,8 mln zł; mniej na usługi techniczne zagraniczne – o 1,7 mln zł; usługi techniczne produkcji zewnętrznej – 12,3 mln zł; usługi transportowe – o 2 mln zł; usługi remontowe – o 1,5 mln zł; usługi badania rynku i opinii publicznej – 2,8 mln zł; z wynajmu i wypożyczania sprzętu – o 1,8 mln zł.

Mniej pieniędzy wydano także na aktorów i scenografów – o 12,1 mln zł; mniej na wynagrodzenia – o 2,4 mln zł; honoraria pracowników i współpracowników – aż o 28,5 mln zł; podróże służbowe krajowe i zagraniczne – o 4,5 mln zł; na zakup licencji i praw na filmy i programy krajowe i zagraniczne – o 4 mln zł; na licencje transmisji krajowych i zagranicznych – o 53,1 mln zł; tantiemy, podatki i opłaty – o 15,2 mln zł; na pozostałe koszty – o 18,3 mln zł.

Pozostałe przychody operacyjne były o 3 mln zł wyższe niż zakładano (głównie z tytułu wyższych wpływów z dotacji i subwencji); koszty operacyjne – o 0,7 mln zł poniżej planu; przychody finansowe – o 0,6 mln zł poniżej planu na 2020 rok; koszty finansowe – o 4,3 mln zł powyżej planu, a wynik finansowy netto był o 146,9 mln zł wyższy od planu na pierwsze półrocze 2020 roku.

W 2020 roku więcej pracowników

W Telewizji Polskiej na koniec czerwca br. pracowało 2141 osób w głównej siedzibie (więcej o 13 w porównaniu do 2019); w oddziałach terenowych – 717 (więcej o 29). Na dzień 30 czerwca br. zatrudnienie w spółce wyniosło 2 822, 68 etatów (średnie przeliczenie na osobę) i było wyższe w stosunku do analogicznego okresu o 41,05 etatów. Wzrost zatrudnienia zanotowano w emisji i produkcji – o 14,51 etatów; u dziennikarzy – o 1 etat; realizacja tv – o 6,01 etatów; emisja – o 7,4 etatów; w związku z realizacją projektu dot. digitalizacji archiwów TVP – o 12,84 etatów; dystrybucji – o 17,0 etatów; w pozostałych sferach – zmniejszyło się o 3.

Pod koniec sierpnia pytaliśmy Jacka Kurskiego, prezesa TVP o ocenę sytuacji finansowej po pierwszych dwóch kwartałach. - Mamy stabilną sytuację finansową na delikatnym plusie. Oczywiście koronawirus spowodował szereg nieprzewidzianych kosztów. Wydaliśmy kilkadziesiąt milionów złotych na sprawy związane z bezpieczeństwem, dostosowaniem telewizji do zasad reżimu sanitarnego, zachowania dystansu, zabezpieczenia Telewizyjnej Agencji Informacyjnej i jej pracowników - tłumaczy Jacek Kurski w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Dodał jednak, że „drugą stroną medalu jest utrata wpływów reklamowych”. - Strata  jest nawet dużo poważniejsza, jeśli chodzi o cały rynek reklamowy, ale i tak mniejsza niż w innych telewizjach - podkreślił.

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.

W br. 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP i Polskiego Radia

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej.

I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł.

Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne. W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm.

Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.

W drugiej połowie kwietnia br. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

Dołącz do dyskusji: TVP z zyskiem w pierwszym półroczu. O 21 proc. spadły wpływy z reklam

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Podleśny
To twierdzicie, że jak patrzycie na te dane to widzicie zyskowna spółkę? Odważna to i bezrefleksyjna opinia.
odpowiedź
User
Karol
Czyli jakby dostali 10 miliardów dotacji to by mieli 9 miliardów zysku. Geniusze zarządzania normalnie.
odpowiedź
User
Ewka Konewka
Brawo Jacek Kurski!
odpowiedź