SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

TVP zarobiła na mundialu, blisko 70 mln zł przychodów z reklam i stref kibica. „Sprzedawaliśmy spoty wg cennika”

W czwartek podczas briefingu prasowego prezes TVP Jacek Kurski poinformował, że koszty zakupu praw do transmisji mistrzostw świata w piłce nożnej oraz obsługi mundialu zwróciły się, a Telewizja Polska zarobiła na sprzedaży reklam i praw do organizacji stref kibica. Do tej pory nadawca odnotował już 69,72 mln zł wpływów.

Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej / fot. Łukasz Brzezicki Article

W ubiegłym tygodniu ruszyły w Rosji piłkarskie mistrzostwa świata w piłce nożnej. Po raz pierwszy od wielu lat gra na nich polska reprezentacja. Prawa do transmisji wszystkich meczów ma Telewizja Polska, która nie ujawnia, ile za to zapłaciła, ale można szacować, że to kilkadziesiąt milionów złotych. Kolejne kilkanaście milionów to koszty obsługi technicznej.

Pytani przez nas przedstawiciele domów mediowych uważali, że mundial zapewni TVP skok oglądalności, ale wpływy z reklam nie pokryją kosztów praw do transmisji i obsługi technicznej.

Tymczasem w czwartek prezes TVP Jacek Kurski poinformował, że mundialowy bilans jest dla TVP dodatni.

- Po raz pierwszy w ciągu ostatnich kilkunastu lat Telewizja Polska zarobiła na wielkiej imprezie sportowej jaką jest mundial. To się do tej pory w historii tego tysiąclecia nie zdarzyło. Wyrażam wielką satysfakcję, bo uwzględniając ceny zakupu licencji mundial 2018 oraz koszty produkcji sygnału z Rosji, zależne od ilości meczów rozegranych przez polską reprezentację, Telewizja Polska zarobiła na mundialu - ogłosił w czwartek na spotkaniu z dziennikarzami Jacek Kurski, prezes TVP.

Z danych Biura Reklamy TVP ujawnionych podczas briefingu prezesa Kurskiego wynika, że wpływy ze spotów reklamowych przy meczach piłkarskich wynoszą 48,247 mln zł, a ze sponsoringu - 9,84 mln zł. Przychody z internetu i konkursów SMS-owych to kolejne 2,72 mln zł. W sumie TVP prognozuje wpływy na poziomie 60,8 mln zł. To prawie dwa razy więcej niż telewizja publiczna zarobiła podczas mundialu w 2014 r. - 38 mln zł i 2010 r. - 38,7 mln zł.

- Stało się tak dlatego, że po raz pierwszy postawiliśmy na swoim i nie uwierzyliśmy Nielsenowi. Uwierzyliśmy rynkowi i własnej intuicji, podyktowaliśmy ceny spotów cennikowe, tzn. nie te, które wynikają z pakietów rozliczanych przez panel Nielsena w grupie komercyjnej. Wiemy, że widzowie nas oglądają, wiemy ile te sporty są warte - tłumaczy prezes TVP.

Czas reklamowy w całej imprezie sportowej został już sprzedany. Kurski ujawnia, że ceny za 30-sekundowy spot przed rabatem sięgały 300 tys. zł w najlepszych meczach Polaków. - Rynek te reklamy kupił. Świadczy to o jednym: w sporze TVP z firmą Nielsen rynek przyznał rację Telewizji Polskiej - podkreśla.

10 mln zł ze stref kibica i TVP 4K

Ale to nie wszystko. Telewizja Polska autoryzowała około 3 tys. stref kibica w całej Polsce, najwięcej w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. Nadawca prognozuje, że ze stref kibica przychody wyniosą 6,5 mln zł. Z reemisji uruchomionego na czas mundialu kanału TVP 4K do kasy TVP wpłynie 2,1 mln zł, natomiast z reemisji TVP Sport (poza nc+ GO i Vectra GO) - 320 tys. zł. W sumie daje to 8,92 mln zł. Prezes TVP dolicza do tego także kwotę 1,123 mln zł za zakupione przez nc+ i Orange spoty reklamujące dostępność TVP 4K na dużych ekranach.

- To niewiele, ale ważne jest poszerzanie pól eksploatacji i monetyzacji przez Telewizję Polską. Ta sfera była do tej pory bardzo zaniedbywana przez poprzednie władze TVP - tłumaczy Kurski, odnosząc się do wpływów ze stref kibica oraz reemisji TVP 4K i TVP Sport.

Średnia cena cennikowa spotu reklamowego w TVP Sport przy meczach piłkarskich jest 10-krotnie wyższa niż w standardowym cenniku na czerwiec 2018 roku. - To zasługa mundialu, ale także tego, że weszliśmy z TVP Sport na telewizję naziemną - podkreśla Jacek Kurski. Na razie TVP Spot pozostaje na MUX-3.

Z raportu portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że na reklamach najlepiej zarabiają mecze transmitowane w telewizyjnej Jedynce. Stacja ta pokazała dotychczas 11 spotkań, z których wpływy reklamowe wyniosły 41,39 mln zł. 7 spotkań w TVP2 zarobiło 15,58 mln zł. Wszystkie dotychczasowe mecze równolegle transmitował TVP Sport - wpływy z reklam emitowanych na tej stacji wyniosły 8,76 mln zł.

Ponadto zdecydowanie najwyższe wpływy, wynoszące 51,15 mln zł, generują reklamy pokazywane przy samych meczach. Emitowane wokół nich studia sportowe zarobiły 14,32 mln zł, a ceremonia otwarcia - 252 tys. zł.

Kurski przytoczył również dane oglądalności rzeczywistej, z których wynika, że wtorkowy mecz Polski z Senegalem obejrzało 16,527 mln osób w TVP 1 i TVP Sport. Z kolei - według niego - wyniki Nielsena są zaniżane, wg tych danych to samo spotkanie zobaczyło 11,1 mln widzów.

Mundial Rosja 2018 w Telewizji Polskiej

Mistrzostwa świata w piłce nożnej jest szeroko relacjonowane przez TVP. Kibice będą mogli obejrzeć łącznie 64 mecze (wszystkie w TVP1 i TVP2), a oferta programowa TVP Sport poświęcona będzie tylko temu wydarzeniu.

Telewizja Polska pokaże ok. 250 godzin; w TVP Sport – ok. 500 godzin, w TVP3 – ok. 80 godzin (nocne pasmo powtórkowe). Wszystkie 64 mecze będą transmitowane w antenach otwartych (TVP1, TVP2) – nawet w trzeciej kolejce fazy grupowej, gdy dwa mecze będą się zaczynać o tej samej porze: jeden będzie emitowany w Jedynce, drugi – w Dwójce. W kanale sportowym TVP będzie wtedy transmisja łączona.

TVP Sport zmieniło się w kanał poświęcony tylko mistrzostwom świata w piłce nożnej. Od rana program „Prosto z Mundialu” – reporterzy z Rosji informują o tym, co dzieje się w reprezentacji Polski. Później czas na analizę meczów z poprzedniego dnia, której dokonają nasi eksperci. W paśmie popołudniowym i wieczornym sportowa antena Telewizji Polskiej będzie transmitowała mecze wzbogacone analizami w studiu i relacjami reporterów. Na koniec dnia czas na „Mundialowy Wieczór”, w którym widzowie znajdą skróty ze spotkań, dokładne analizy („Matematyka futbolu”), komentarze Macieja Szczęsnego („Okiem cenzora”), relacje z Mundialu („Pozdrowienia z Rosji”) i tematykę life style’ową dotyczącą choćby fryzur i tatuaży zawodników („Stylówka z dnia”).

W antenach otwartych znajdą się także programy podsumowujące i zapowiadające poszczególne etapy mistrzostw. Spotkania będą wzbogacone rozmowami w studiu. Wśród prowadzących znajdą się: Przemysław Babiarz, Maciej Kurzajewski, Piotr Sobczyński, Maciej Jabłoński i Piotr Dębowski. Studia na stadionach przy meczach reprezentacji Polski poprowadzą: Jacek Kurowski i Rafał Patyra. Reporterami w Rosji będą: Szymon Borczuch, Mariusz Jankowski, Marcin Wojtasik, Maciej Barszczak, Oswald Rodrigo-Pereira i Sylwia Dekiert. Wśród ekspertów w studiu znajdą się: Jerzy Dudek, Sebastian Mila, Tomasz Frankowski, Tomasz Kłos, Jacek Krzynówek, Adrian Mierzejewski, Grzegorz Rasiak, Maciej Szczęsny, Jan Tomaszewski, Adam Matysek, Wojciech Kowalewski, Arkadiusz Onyszko, Marek Jóźwiak, Tomasz Rząsa, Jacek Krzynówek, Paweł Kryszałowicz, Paweł Golański, Marcin Komorowski, Włodzimierz Lubański, Jerzy Engel, Paweł Janas, Andrzej Strejlau, Rafał Ulatowski, Michał Listkiewicz i Rafał Rostkowski.

Telewizja Polska wysłała do Rosji swoją ekipę. Znaleźli się w niej Dariusz Szpakowski, Jacek Laskowski, Maciej Iwański i Tomasz Jasina. Spotkania będą także komentować: Jacek Jońca, Sławomir Kwiatkowski, Hubert Bugaj, Szymon Borczuch i Aleksander Roj. Towarzyszyć im będą eksperci najwyższej klasy: Radosław Gilewicz (były reprezentant Polski, od kilkunastu lat ekspert telewizyjny), Andrzej Juskowiak (król strzelców igrzysk w Barcelonie, wielokrotny reprezentant Polski), Maciej Żurawski (król strzelców Ekstraklasy, uczestnik Mundialu 2002 i 2006), Kamil Kosowski (wielokrotny reprezentant Polski), Marcin Żewłakow (były reprezentant Polski, od sześciu lat związany z TVP jako jej stały ekspert), Mirosław Trzeciak (były reprezentant Polski) i Robert Podoliński (trener). Reporterzy TVP Sport będą towarzyszyć reprezentacji Polski 24 godziny na dobę.

Mundial potrwa do 15 lipca br.


Mundial 2018 - plan transmisji w TVP

22 czerwca (piątek)

• 13:30 Brazylia - Kostaryka (TVP1)
• 16:30 Nigeria - Islandia (TVP2)
• 19:45 Serbia - Szwajcaria (TVP1)

23 czerwca (sobota)
• 13:30 Belgia - Tunezja (TVP1)
• 16:30 Korea Płd. - Meksyk (TVP2)
• 19:45 Niemcy - Szwecja (TVP1)

24 czerwca (niedziela)
• 13:33 Anglia - Panama (TVP1)
• 16:30 Japonia - Senegal (TVP1)
• 19:45 Polska - Kolumbia (TVP1)

25 czerwca (poniedziałek)
• 15:35 Urugwaj - Rosja (TVP1)
• 15:30 Arabia Saudyjska - Egipt (TVP2)
• 19:45 Hiszpania - Maroko (TVP1)
• 19:45 Iran - Portugalia (TVP2)

26 czerwca (wtorek)
• 15:35 Dania - Francja (TVP1)
• 15:30 Australia - Peru (TVP2)
• 19:45 Nigeria - Argentyna (TVP1)
• 19:45 Islandia - Chorwacja (TVP2)

27 czerwca (środa)
• 15:35 Korea Płd. - Niemcy (TVP1)
• 15:30 Meksyk - Szwecja (TVP2)
• 19:45 Serbia - Brazylia (TVP1)
• 19:45 Szwajcaria - Kostaryka (TVP2)

28 czerwca (czwartek)
• 15:30 Japonia - Polska (TVP1)
• 15:30 Senegal - Kolumbia (TVP2)
• 19:45 Anglia - Belgia (TVP1)
• 19:45 Panama - Tunezja (TVP2)

30 czerwca (sobota)
• 15:30 1/8 finału (TVP2)
• 19:45 1/8 finału (TVP1)

1 lipca (niedziela)
• 15:30 1/8 finału (TVP2)
• 19:30 1/8 finału (TVP1)

2 lipca (poniedziałek)
• 15:30 1/8 finału (TVP2)
• 19:30 1/8 finału (TVP1)

3 lipca (wtorek)
• 15:30 1/8 finału (TVP2)
• 19:30 1/8 finału (TVP1)

6 lipca (piątek)
• 15:30 1/4 finału (TVP2)
• 19:30 1/4 finału (TVP1)

7 lipca (sobota)
• 15:30 1/4 finału (TVP1)
• 19:30 1/4 finału (TVP1)

10 lipca (wtorek)
• 19:30 1/2 finału (TVP1)

11 lipca (środa)
• 19:30 1/2 finału (TVP1)

14 lipca (sobota)
• 15:30 mecz o 3. Miejsce (TVP1)

15 lipca (niedziela)
• 16:00 ceremonia zamknięcia (TVP1)
• 16:57 Finał (TVP1)

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP zarobiła na mundialu, blisko 70 mln zł przychodów z reklam i stref kibica. „Sprzedawaliśmy spoty wg cennika”

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kulfon
I to jest najlepszy prezes TVP po 1989 r. Nie płynie z nurtem jak poprzedni, tylko robi wszystko po swojemu i jeszcze ci wszyscy pseudoznawcy się przekonają, że wyjdzie to telewizji na dobre. Panie Kurski, życzę powodzenia i dalszych sukcesów na stanowisku.

P.S. Nie, nie znam osobiście prezesa Kurskiego i nie jestem opłacony, wyobraźcie sobie, że niektórzy popierają jego działania i niekoniecznie są przy tym "PiS-owcami".
55 45
odpowiedź
User
ewa
PO musi zadziałać. nie możne być tak ze TVN będzie tracić.
46 26
odpowiedź
User
Romek
Wypadałoby tylko powiedzieć ile TVP zapłaciła za prawa do mundialu. Ale rozumiem, że o tym cisza
42 15
odpowiedź
User
Don Vito Puppone
Tak, tak... trzeba jeszcze tylko dodać kto zapłacił za te reklamy. Orlen i Lotos - dwie spółki skarbu państwa - reklamują się obok siebie. Ma to wielki sens - zwłaszcza że zaraz będzie to jedna firma....
42 16
odpowiedź
User
Wielbiciel tvn
Polsat niech się uczy i wyciąga wnioski A nie niszczy największe imprezy zaliczając 40 zł jak to było z MS w siatkówce i ME w piłce nożnej 2016
38 13
odpowiedź
User
Nicko
Ktoś jeszcze wierzy Kurskiemu? Ponoć nawet kaczyński już wątpi.
29 33
odpowiedź
User
Kurski to Pinokio
Tak panie prezesie - ceny cennikowe z rabatami po 75-80% ;-)
Wszystkie spoty sprzedane? To ciekawe bo jeszcze wczoraj można było kupić spoty przy lipcowych meczach ;-)
Płyń dalej Jacusiu na swoim MORze ;-)
35 24
odpowiedź
User
dghadf
A Niby Nielsen taki zły
13 11
odpowiedź
User
poPO
Pierwszy wyłom w systemie wyceny czasu reklamowego stosowanego przez Nielsena zrobiony. To może być koniec monopolu tej firmy w Polsce. Telemetria MOR nabiera wiarygodności, skoro Rynek zaakceptował zasady narzucone przez Kurskiego. Na razie, TVP v Nielsen 1:0
42 32
odpowiedź
User
Hobi
Ciemne chmury nad Nielsenem.
Ale przegieli zupelnie podajac niemozliwe niskie ogladalnosci z poczatku mundialu. Zreflektowali sie nieco na mecz Polski. Ale wszyscy dobrze wiedza ze bardzo bardzo falszuja.
31 15
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing
przesuń do góry