SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Tylko 36 proc. widzów słyszała o kanałach z MUX-8. „Problem niskich zasięgów technicznych”

O czterech nowych stacjach nadawanych w ramach ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej słyszało tylko 36 proc. polskich telewidzów. - Nowe stacje naziemne wciąż borykają się z problemem niskich zasięgów technicznych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w MEC.

Article

Tylko 36 proc. polskich telewidzów z dostępem do internetu słyszała o nowych kanałach z oferty naziemnej telewizji cyfrowej (Nowa TV, Metro, WP i Zoom TV), które oglądać można na ósmym multipleksie - wynika z badania agencji MEC zrealizowane w połowie września br.

Prawie połowa Polaków (45 proc.) nie wie, że na MUX-8 zadebiutowały cztery stacje, a 19 proc. osób nie pamięta tego faktu.

Wśród odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej grupa osób świadomych dostępu do nowych kanałów telewizyjnych w ich ofercie stanowi 49 proc. Z kolei 39 proc. badanych nie wie lub nie sprawdzała czy cztery nowe stacje są w ich pakietach telewizyjnych lub czy są dostępne przez ich dekoder, a 11 proc. osób tego nie pamięta.

Oznacza to, że nie wzrosła istotnie świadomość tych stacji wśród potencjalnych odbiorców względem końca stycznia br., kiedy to MEC w ramach Projektu Cyfrowizja III analizował znajomość kanałów z MUX-8. Wówczas wśród wszystkich badanych o nowych kanałach z MUX-8 słyszało 33 proc. osób. Z kolei wśród tych, którzy mają dostęp tylko do naziemnej telewizji cyfrowej, o istnieniu nowych stacji miało świadomość więcej respondentów, bo 51 proc.

- Nowe stacje naziemne wciąż borykają się z problemem niskich zasięgów technicznych - największy, ok. 70 proc. mają Nowa TV i Zoom TV (dane za sierpień). Przy tak ograniczonej dystrybucji oraz niewielkich do tej pory nakładach promocyjnych, w tym - niewidocznej wspólnej kampanii projektu MUX-8, trudno się dziwić słabym statystykom oglądalności nowych kanałów naziemnych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl. Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

Największą rozpoznawalność wśród debiutujących w ofercie NTC kanałów zbudowała Nowa TV, której markę kojarzy 51 proc. telewidzów odbierających naziemną telewizję (wśród wszystkich badanych wynik ten wynosi 41 proc.).

Co ciekawe, najniższą świadomość (odpowiednio 40 proc. i 33 proc.) ma działająca pod tą samą marką co portal internetowy, telewizja WP.

Powyższy ranking kanałów nie jest w pełni spójny z wynikami oglądalności kanałów z MUX-8. Dane Nielsen Audience Measurement obejmujące okres od dnia startu każdej z tych stacji do 8 sierpnia br. pokazują, że to Metro zbudowało najwyższy wynik (0,21 proc. udziału w grupie 4+), a za nim uplasowały się Nowa TV (0,18), Zoom TV (0,17) i WP (0,11).

- Ciekawe, że to nie Metro - najlepiej oglądane, a Nowa jest lepiej znana telewidzom. Niewykluczone, że to kwestia oferty newsowej oraz dobrze rozpoznawanych twarzy tej stacji - komentuje ekspertka.

W raporcie czytamy, że blisko 2/3 widzów, którzy kojarzą przynajmniej jedną z nowych stacji naziemnych, ma dostęp do oferty nowego multipleksu. Co piąty badany przez MEC telewidz z tej grupy twierdzi, że nie może ich odbierać, a 17 proc. - nie sprawdzało tego.

- Szanse ożywienie projektu MUX-8 mogą zwiastować zmiana właściciela przez Metro oraz wprowadzenie na ósmy multipleks kanałów TVP. Wspólna promocja Discovery i TVP oraz zaistnienie w NTC oferty sportowej (takie plany formułuje publiczny nadawca) mogłyby zdynamizować wypadki, skłonić ludzi do przestrajania odbiorników i przyczynić się do lepszej znajomości oraz oglądalności wszystkich nowych kanałów - mówi Nowakowska.

Start powyższych kanałów na razie zakończył uruchamianie oferty MUX-8, którego obecny zasięg techniczny teoretycznie przekroczył 97 procent populacji Polski. W 2018 roku na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej pojawią się jeszcze stacje Telewizji Polskiej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Tylko 36 proc. widzów słyszała o kanałach z MUX-8. „Problem niskich zasięgów technicznych”

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Większość ma zwykłą antenę siatkowa wystarczy popatrzeć po dachach i potem słyszymy bełkot ze nie ma zasięgu . Nie ma sygnału w ich telewizorze a zasięg jest.
12 4
odpowiedź
User
jr
Nie jest problemem zasięg. Kłopot polega na tym, że tych stacji po prostu nie da się oglądać. Poziom żenująco niski, nawet sprowadzenie byłych gwiazd TVP i TVN nie pomogło.
11 4
odpowiedź
User
wojtas
zasieg nie jest problemem a anteny i odpowiednie podłaczenie ich,bo do VHF potrzebna jest inna antena niz na UHF i odpowiednie połaczenie tych 2 anten
2 5
odpowiedź
User
Nick
Faktycznie promocja nowych kanałów jest niemal zerowa ale przecież takim czy innym sposobem mimowolnie można się o nich dowiedzieć, wystarczy chociażby zajrzeć do gazety z programem tv albo dowiedzieć się nawet przypadkiem z internetu. Jeśli aż tak duży odsetek ludzi nie słyszało o tych kanałach to niestety mamy społeczeństwo wypełnione debilami, którzy nie tylko o tym nie słyszeli ale też o wielu innych sprawach.
7 2
odpowiedź
User
Babcia Mówi
Owszem, dowiedzieć się o nowych kanałach tv jest bardzo łatwo. Trzeba tylko chcieć. Tu pojawia się jedno zasadnicze pytanie, po co? Kanały mux8 okazały się "sierotami", nikt nie czekał na ich ofertę, więc i mało kto ma motywację do oglądania.
Nie prawda, że ich oferta jest tak słaba. Metro ma ciekawą ofertę filmową, Nowa całkiem niezły infotaitment, tylko widz dvbt nie ma wiedzy i chęci aby oglądać a wcześniej przeprogramować (!) odbiornik. Bez promocji, bez działań marketingowych zainteresowania nie będzie.
4 1
odpowiedź
User
Trybunał.
Prawdą jest że mux-8 emituje słaby sygnał, przy obecnej pogodzie niema tego sygnału wcale a mam dobrą antenę.Mux-y 1,2,3 sygnał jest poprawny.To nie tylko u mnie tak jest, ale sąsiedzi też narzekają,do Katowic jest około 45 km. w linii prostej a jednak sygnał do kitu z mux-8.
3 3
odpowiedź
User
Adi
zasieg nie jest problemem a anteny i odpowiednie podłaczenie ich,bo do VHF potrzebna jest inna antena niz na UHF i odpowiednie połaczenie tych 2 anten

Masz rację, ale tylko połowicznie - zasięgi są kiepskie i mają się nijak do wcześniejszych (analogowych) zasięgów VHF.
W analogu nie miałem najmniejszych kłopotów z odbiorem VHF a obecnie Mux 8 to loteria - albo działa, albo nie. Powód jest prozaiczny - w analogu nadajnik VHF emitował w moją stronę 100kW, teraz ten sam nadajnik emituje w moją stronę 2kW. Samochód pomiarowy z UKE wykazał w mojej lokalizacji "aż" 39 dBuV, taki sygnał to kpina ale w wykazach/statystykach jestem w tych rzekomych 97% "szczęśliwców". Zasięgi teoretyczne a praktyczne to "dwie różne bajki".
3 0
odpowiedź
User
iksiński
Zasięgi MUX8 podawane przez Emitela są czysto teoretyczne. Ktoś wykreślił koła wokół nadajników i przeliczył to na liczbę mieszkańców - wyłączając uwarunkowania terenowe (góry wzniesienia, etc.). Niestety takie uproszczenie jest żenujące - nie uwzględnia faktu, że obecnie większość użytkowników DVB-T korzysta z anten wewnętrznych, ma poważny problem z samodzielnym podłączeniem 2 anten do jednego gniazda (bo tak to mniej więcej wygląda z perspektywy przeciętnego użytkownika naziemnego - zwłaszcza w podeszłym wieku). Poza tym odpada w takim przypadku cała rzesza odbiorców, których elewacja budynku wychodzi na przeciwną stronę względem kierunku z nadajnika, a korzystających z anten wewnętrznych. Wielu z nich odbiera z odbicia silny sygnał MUX1/2/3 ale nie jest w stanie przyjąć sygnału MUX8. Rzadko kiedy odbiorca będzie więc w takiej sytuacji zainteresowany zamianą anteny wewnętrznej na zewnętrzną i to rozbudowaną o różne układy polaryzacji.
3 2
odpowiedź
User
Adi
że obecnie większość użytkowników DVB-T korzysta z anten wewnętrznych

A cóż to za bujda? Anteny wewnętrzne nadają się do użytku wyłącznie w lokalizacjach z baaaardzo dobrym pokryciem sygnałem. Większość odbiorców korzysta z anten zewnętrznych, ponieważ DVB-T w RP rozplanowano z założeniem o antenach zewnętrznych zamontowanych 10m nad poziomem terenu.
3 1
odpowiedź
User
krew
Jak o tym muxe było głośno reklamy w tv , w internecie , nawet na ulicach jeździły autobusy z obklejone chyba ktos naprawde nie chciał o tym wiedziec i sie starał . Telewizor a nawet nie które dekodery samę wyszukuja te kanały nie ma co zwalać na anteny niektórym się myśleć i kombinować nie chce i tyle w temacie
4 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing