SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Tylko 36 proc. widzów słyszała o kanałach z MUX-8. „Problem niskich zasięgów technicznych”

O czterech nowych stacjach nadawanych w ramach ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej słyszało tylko 36 proc. polskich telewidzów. - Nowe stacje naziemne wciąż borykają się z problemem niskich zasięgów technicznych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w MEC.

Article

Tylko 36 proc. polskich telewidzów z dostępem do internetu słyszała o nowych kanałach z oferty naziemnej telewizji cyfrowej (Nowa TV, Metro, WP i Zoom TV), które oglądać można na ósmym multipleksie - wynika z badania agencji MEC zrealizowane w połowie września br.

Prawie połowa Polaków (45 proc.) nie wie, że na MUX-8 zadebiutowały cztery stacje, a 19 proc. osób nie pamięta tego faktu.

Wśród odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej grupa osób świadomych dostępu do nowych kanałów telewizyjnych w ich ofercie stanowi 49 proc. Z kolei 39 proc. badanych nie wie lub nie sprawdzała czy cztery nowe stacje są w ich pakietach telewizyjnych lub czy są dostępne przez ich dekoder, a 11 proc. osób tego nie pamięta.

Oznacza to, że nie wzrosła istotnie świadomość tych stacji wśród potencjalnych odbiorców względem końca stycznia br., kiedy to MEC w ramach Projektu Cyfrowizja III analizował znajomość kanałów z MUX-8. Wówczas wśród wszystkich badanych o nowych kanałach z MUX-8 słyszało 33 proc. osób. Z kolei wśród tych, którzy mają dostęp tylko do naziemnej telewizji cyfrowej, o istnieniu nowych stacji miało świadomość więcej respondentów, bo 51 proc.

- Nowe stacje naziemne wciąż borykają się z problemem niskich zasięgów technicznych - największy, ok. 70 proc. mają Nowa TV i Zoom TV (dane za sierpień). Przy tak ograniczonej dystrybucji oraz niewielkich do tej pory nakładach promocyjnych, w tym - niewidocznej wspólnej kampanii projektu MUX-8, trudno się dziwić słabym statystykom oglądalności nowych kanałów naziemnych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl. Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

Największą rozpoznawalność wśród debiutujących w ofercie NTC kanałów zbudowała Nowa TV, której markę kojarzy 51 proc. telewidzów odbierających naziemną telewizję (wśród wszystkich badanych wynik ten wynosi 41 proc.).

Co ciekawe, najniższą świadomość (odpowiednio 40 proc. i 33 proc.) ma działająca pod tą samą marką co portal internetowy, telewizja WP.

Powyższy ranking kanałów nie jest w pełni spójny z wynikami oglądalności kanałów z MUX-8. Dane Nielsen Audience Measurement obejmujące okres od dnia startu każdej z tych stacji do 8 sierpnia br. pokazują, że to Metro zbudowało najwyższy wynik (0,21 proc. udziału w grupie 4+), a za nim uplasowały się Nowa TV (0,18), Zoom TV (0,17) i WP (0,11).

- Ciekawe, że to nie Metro - najlepiej oglądane, a Nowa jest lepiej znana telewidzom. Niewykluczone, że to kwestia oferty newsowej oraz dobrze rozpoznawanych twarzy tej stacji - komentuje ekspertka.

W raporcie czytamy, że blisko 2/3 widzów, którzy kojarzą przynajmniej jedną z nowych stacji naziemnych, ma dostęp do oferty nowego multipleksu. Co piąty badany przez MEC telewidz z tej grupy twierdzi, że nie może ich odbierać, a 17 proc. - nie sprawdzało tego.

- Szanse ożywienie projektu MUX-8 mogą zwiastować zmiana właściciela przez Metro oraz wprowadzenie na ósmy multipleks kanałów TVP. Wspólna promocja Discovery i TVP oraz zaistnienie w NTC oferty sportowej (takie plany formułuje publiczny nadawca) mogłyby zdynamizować wypadki, skłonić ludzi do przestrajania odbiorników i przyczynić się do lepszej znajomości oraz oglądalności wszystkich nowych kanałów - mówi Nowakowska.

Start powyższych kanałów na razie zakończył uruchamianie oferty MUX-8, którego obecny zasięg techniczny teoretycznie przekroczył 97 procent populacji Polski. W 2018 roku na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej pojawią się jeszcze stacje Telewizji Polskiej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Tylko 36 proc. widzów słyszała o kanałach z MUX-8. „Problem niskich zasięgów technicznych”

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Większość ma zwykłą antenę siatkowa wystarczy popatrzeć po dachach i potem słyszymy bełkot ze nie ma zasięgu . Nie ma sygnału w ich telewizorze a zasięg jest.
20 12
odpowiedź
User
jr
Nie jest problemem zasięg. Kłopot polega na tym, że tych stacji po prostu nie da się oglądać. Poziom żenująco niski, nawet sprowadzenie byłych gwiazd TVP i TVN nie pomogło.
19 13
odpowiedź
User
wojtas
zasieg nie jest problemem a anteny i odpowiednie podłaczenie ich,bo do VHF potrzebna jest inna antena niz na UHF i odpowiednie połaczenie tych 2 anten
10 13
odpowiedź
User
Nick
Faktycznie promocja nowych kanałów jest niemal zerowa ale przecież takim czy innym sposobem mimowolnie można się o nich dowiedzieć, wystarczy chociażby zajrzeć do gazety z programem tv albo dowiedzieć się nawet przypadkiem z internetu. Jeśli aż tak duży odsetek ludzi nie słyszało o tych kanałach to niestety mamy społeczeństwo wypełnione debilami, którzy nie tylko o tym nie słyszeli ale też o wielu innych sprawach.
16 10
odpowiedź
User
Babcia Mówi
Owszem, dowiedzieć się o nowych kanałach tv jest bardzo łatwo. Trzeba tylko chcieć. Tu pojawia się jedno zasadnicze pytanie, po co? Kanały mux8 okazały się "sierotami", nikt nie czekał na ich ofertę, więc i mało kto ma motywację do oglądania.
Nie prawda, że ich oferta jest tak słaba. Metro ma ciekawą ofertę filmową, Nowa całkiem niezły infotaitment, tylko widz dvbt nie ma wiedzy i chęci aby oglądać a wcześniej przeprogramować (!) odbiornik. Bez promocji, bez działań marketingowych zainteresowania nie będzie.
12 10
odpowiedź