SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Tylko 36 proc. widzów słyszała o kanałach z MUX-8. „Problem niskich zasięgów technicznych”

O czterech nowych stacjach nadawanych w ramach ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej słyszało tylko 36 proc. polskich telewidzów. - Nowe stacje naziemne wciąż borykają się z problemem niskich zasięgów technicznych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w MEC.

Article

Tylko 36 proc. polskich telewidzów z dostępem do internetu słyszała o nowych kanałach z oferty naziemnej telewizji cyfrowej (Nowa TV, Metro, WP i Zoom TV), które oglądać można na ósmym multipleksie - wynika z badania agencji MEC zrealizowane w połowie września br.

Prawie połowa Polaków (45 proc.) nie wie, że na MUX-8 zadebiutowały cztery stacje, a 19 proc. osób nie pamięta tego faktu.

Wśród odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej grupa osób świadomych dostępu do nowych kanałów telewizyjnych w ich ofercie stanowi 49 proc. Z kolei 39 proc. badanych nie wie lub nie sprawdzała czy cztery nowe stacje są w ich pakietach telewizyjnych lub czy są dostępne przez ich dekoder, a 11 proc. osób tego nie pamięta.

Oznacza to, że nie wzrosła istotnie świadomość tych stacji wśród potencjalnych odbiorców względem końca stycznia br., kiedy to MEC w ramach Projektu Cyfrowizja III analizował znajomość kanałów z MUX-8. Wówczas wśród wszystkich badanych o nowych kanałach z MUX-8 słyszało 33 proc. osób. Z kolei wśród tych, którzy mają dostęp tylko do naziemnej telewizji cyfrowej, o istnieniu nowych stacji miało świadomość więcej respondentów, bo 51 proc.

- Nowe stacje naziemne wciąż borykają się z problemem niskich zasięgów technicznych - największy, ok. 70 proc. mają Nowa TV i Zoom TV (dane za sierpień). Przy tak ograniczonej dystrybucji oraz niewielkich do tej pory nakładach promocyjnych, w tym - niewidocznej wspólnej kampanii projektu MUX-8, trudno się dziwić słabym statystykom oglądalności nowych kanałów naziemnych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl. Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

Największą rozpoznawalność wśród debiutujących w ofercie NTC kanałów zbudowała Nowa TV, której markę kojarzy 51 proc. telewidzów odbierających naziemną telewizję (wśród wszystkich badanych wynik ten wynosi 41 proc.).

Co ciekawe, najniższą świadomość (odpowiednio 40 proc. i 33 proc.) ma działająca pod tą samą marką co portal internetowy, telewizja WP.

Powyższy ranking kanałów nie jest w pełni spójny z wynikami oglądalności kanałów z MUX-8. Dane Nielsen Audience Measurement obejmujące okres od dnia startu każdej z tych stacji do 8 sierpnia br. pokazują, że to Metro zbudowało najwyższy wynik (0,21 proc. udziału w grupie 4+), a za nim uplasowały się Nowa TV (0,18), Zoom TV (0,17) i WP (0,11).

- Ciekawe, że to nie Metro - najlepiej oglądane, a Nowa jest lepiej znana telewidzom. Niewykluczone, że to kwestia oferty newsowej oraz dobrze rozpoznawanych twarzy tej stacji - komentuje ekspertka.

W raporcie czytamy, że blisko 2/3 widzów, którzy kojarzą przynajmniej jedną z nowych stacji naziemnych, ma dostęp do oferty nowego multipleksu. Co piąty badany przez MEC telewidz z tej grupy twierdzi, że nie może ich odbierać, a 17 proc. - nie sprawdzało tego.

- Szanse ożywienie projektu MUX-8 mogą zwiastować zmiana właściciela przez Metro oraz wprowadzenie na ósmy multipleks kanałów TVP. Wspólna promocja Discovery i TVP oraz zaistnienie w NTC oferty sportowej (takie plany formułuje publiczny nadawca) mogłyby zdynamizować wypadki, skłonić ludzi do przestrajania odbiorników i przyczynić się do lepszej znajomości oraz oglądalności wszystkich nowych kanałów - mówi Nowakowska.

Start powyższych kanałów na razie zakończył uruchamianie oferty MUX-8, którego obecny zasięg techniczny teoretycznie przekroczył 97 procent populacji Polski. W 2018 roku na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej pojawią się jeszcze stacje Telewizji Polskiej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Tylko 36 proc. widzów słyszała o kanałach z MUX-8. „Problem niskich zasięgów technicznych”

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Większość ma zwykłą antenę siatkowa wystarczy popatrzeć po dachach i potem słyszymy bełkot ze nie ma zasięgu . Nie ma sygnału w ich telewizorze a zasięg jest.
odpowiedź
User
jr
Nie jest problemem zasięg. Kłopot polega na tym, że tych stacji po prostu nie da się oglądać. Poziom żenująco niski, nawet sprowadzenie byłych gwiazd TVP i TVN nie pomogło.
odpowiedź
User
wojtas
zasieg nie jest problemem a anteny i odpowiednie podłaczenie ich,bo do VHF potrzebna jest inna antena niz na UHF i odpowiednie połaczenie tych 2 anten
odpowiedź
User
Nick
Faktycznie promocja nowych kanałów jest niemal zerowa ale przecież takim czy innym sposobem mimowolnie można się o nich dowiedzieć, wystarczy chociażby zajrzeć do gazety z programem tv albo dowiedzieć się nawet przypadkiem z internetu. Jeśli aż tak duży odsetek ludzi nie słyszało o tych kanałach to niestety mamy społeczeństwo wypełnione debilami, którzy nie tylko o tym nie słyszeli ale też o wielu innych sprawach.
odpowiedź
User
Babcia Mówi
Owszem, dowiedzieć się o nowych kanałach tv jest bardzo łatwo. Trzeba tylko chcieć. Tu pojawia się jedno zasadnicze pytanie, po co? Kanały mux8 okazały się "sierotami", nikt nie czekał na ich ofertę, więc i mało kto ma motywację do oglądania.
Nie prawda, że ich oferta jest tak słaba. Metro ma ciekawą ofertę filmową, Nowa całkiem niezły infotaitment, tylko widz dvbt nie ma wiedzy i chęci aby oglądać a wcześniej przeprogramować (!) odbiornik. Bez promocji, bez działań marketingowych zainteresowania nie będzie.
odpowiedź