SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Tyskie i Orange najpopularniejszymi sponsorami sportu

16 proc. Polaków kojarzy Tyskie i Orange ze wspierania polskichsportowców - pokazuje badanie przeprowadzone przez ARC Rynek iOpinia. 3/4 ankietowanych wskazuje sieć Plus jako sponsorasiatkówki. Komentarz Adama Czarneckiego, wiceprezesa ARC RiO iGrzegorza Kiya, prezesa Sport Management Polska.

16,4 proc. Polaków zna markę Tyskie ze sponsorowania przez niąpolskich sportowców - wynika z badania przeprowadzonego przezinstytut ARC Rynek i Opinia. Podobny wizerunek ma Orange dla 15,5proc. ankietowanych, Telekomunikacja Polska - dla 12,9 proc. i Plus- dla 10,8 proc. Markę Lech jako sponsora sportowego wymienia 9,3proc. respondentów, Adidas - 8 proc., a Orlen 6,5 proc. Natomiast5,3 proc. badanych kojarzy z takiej działalności Erę, 4,8 proc. -Red Bulla, a 4 proc. - Coca-Colę.

arc

Wśród sponsorów drużyn piłkarskich najczęściej wymieniane sąTelekomunikacja Polska (27,7 proc. wskazań), Tyskie (27,3 proc.) iOrange (19,5 proc.), a nieco rzadziej Lech (11,1 proc.) iMasterCard (7,8 proc.). Natomiast ze wspierania polskiejreprezentacji futbolowej najbardziej znane są Tyskie (40 proc.wskazań) i Telekomunikacja Polska (26 proc.). Z kolei aż trzyczwarte Polaków wymienia sieć Plus jako sponsora siatkówki. Z firmwspierających wyścigi Formuły 1 co piąty badany wskazuje Allianz,Castrol, i Mobil1, a nieco mniej osób kojarzy z tego Shell, BMW iING.

Co czwarty Polak wie, jakie marki wspierają Adama Małysza,wymieniając wśród nich najczęściej Red Bulla (82 proc. wskazań), azdecydowanie rzadziej Haransia (9 proc.) i Pocztę Polską (6 proc.).Natomiast sponsorów Roberta Kubicy kojarzy 22 proc. ankietowanych,z których dwie trzecie wskazuje w tej roli BMW.

Badanie opinii Polaków o sporcie zostało zrealizowane przezinstytut ARC Rynek i Opinia w trzech seriach od maja do grudniaminionego roku. Bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe wspomaganekomputerowo (CAPI) przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1235mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat.


Dla portalu Wirtualnemedia.pl ekspercikomentują wyniki badania i sytuację polskiegosponsoringu sportowego

Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek iOpinia

Zwycięstwo Tyskiego w rankingu popularności sponsorów sportowychpokazuje, jak skuteczny jest trend oparty na podkreślaniu wpromocji i reklamie, że wspiera się nie tyle samych zawodników, ileich kibiców. Kampania Piwowarska potrafiła sprawnie prowadzić takąstrategię - związaną z flagami "wspierającymi naszych" - podczasEuro 2008, dlatego mimo porażki naszej reprezentacji zyskała na tymwizerunkowo. Trzeba też podkreślić, jak mocno Plus zdominowałinnych sponsorów siatkarskich -efekty przynoszą konsekwentne idługofalowe działania firmy, z których nie zrezygnowano pookresowych niepowodzeniach naszych drużyn narodowych. Z kolei w tymprzypadku częstego kojarzenia przez Polaków Red Bulla z AdamemMałyszem działa efekt podobieństwa atrybutów - lata zarównosportowiec, jak i bohaterowie reklam tej marki. Właśnie taki sposóbrealizowania działań sponsorskich jest najskuteczniejszy, podczasgdy angażowanie do akcji promocyjnych zawodników tylko dlatego, żesą w danym momencie popularni, może nie przynieść spodziewanychefektów.

Grzegorz Kita, prezes Sport ManagementPolska

Zestawienie sponsorów polskiego sportu pokazuje, żenajpopularniejsi są ci wspierający piłkę nożną, tak więc tadyscyplina w największym stopniu buduje wizerunek związanych z niąfirm. Warto zauważyć, że ze sportem kojarzy się Polakom Adidas,natomiast nie Puma. Z kolei wśród operatorów telekomunikacyjnychsłabo wypada Era, która nie potrafiła utrzymać konsekwentnejstrategii sponsoringu sportowego i w rezultacie jest o wielerzadziej w ten sposób odbierana niż Orange, TP i Plus.
W najbliższym czasie ze względu na kryzys gospodarczy nieprzewiduję niestety ożywienia w branży sponsoringu sportowego.Obecne kontrakty sponsorskie są renegocjonowane na warunkachgorszych dla klubów i zawodników, nieprzedłużane albo nawetzrywane, natomiast brakuje firm zainteresowanych podjęciem takiejwspółpracy. Dlatego moim zdaniem polski sponsoring sportowy czeka wnajbliższym czasie zapaść, która może powodować wycofywanie siędrużyn z rozgrywek i upadanie klubów.

Dołącz do dyskusji: Tyskie i Orange najpopularniejszymi sponsorami sportu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl