SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

UODO utworzy z UOKiK-iem i UKE wspólny front przeciwko niechcianemu telemarketingowi

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) prowadzi rozmowy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz Urzędem Komunikacji Elektronicznej w sprawie wspólnych działań w zakresie ograniczenia agresywnego telemarketingu. - Liczymy, że uda nam się zebrać trzy organy regulacyjne, bo dopiero wtedy reakcja na niechciany telemarketing jako problem społeczny będzie efektywna - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Drobek, dyrektor zespołu analiz i strategii w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych.

Od lewej: prof. dr Paulde Hert, dr Edyta Bielak-Jomaa, Piotr Drobek Article

Na poniedziałkowej konferencji poświęconej obchodom Dnia Ochrony Danych Osobowych, przedstawiciele Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) podsumowali m.in. kilka miesięcy funkcjonowania przepisów RODO.

- Ten rok jest szczególny, ponieważ w roku ubiegłym wdrożono ogólne rozporządzanie o ochronie danych osobowych. To wdrożenie jest jednak nie do końca zamknięte, ponieważ części przepisów sektorowych jeszcze nie ma - mówiła dr Edyta Bielak-Jomaa, prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. - Z perspektywy naszego urzędu ważne jest, by przestać mówić o RODO, a zacząć mówić o systemie ochrony danych osobowych - dodała.

W ciągu siedmiu miesięcy od rozpoczęcia obowiązywania regulacji, do UODO wpłynęło ponad 10 tys. skarg, pytań i zgłoszeń na nieprawidłowe przetwarzanie danych osobowych (samych skarg wpłynęło ponad 3 tys.). Drogą telefoniczną konsultanci urzędu przeprowadzili ponad 14 tys. rozmów, czyli około 90 dziennie.

- Liczba telefonów się nie zmniejsza. Tematy rozmów zmieniają się w czasie, w zależności od tego, jakie nowe przepisy wchodzą w życie - podał Piotr Drobek, dyrektor zespołu analiz i strategii w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych.

Skargi dotyczyły obszarów telemarketigu, zatrudnienia, ochrony zdrowia, przetwarzania danych w szkołach, monitoringu wizyjnego. Skarżący informowali urząd także o potencjalnych naruszeniach RODO w branży e-commerce.

Uciążliwy telemarketing

W skargach jednym z najczęściej podnoszonych tematów był niechciany telemarketing. - Do UODO wpływa dużo różnych skarg na działania związane z telemarketingiem. Pierwsza grupa to skargi na telefony od osób, które nie chcą się przedstawić ani ujawnić, w czyim imieniu telefonują, z jakiego źródła mają nasz numer. Kolejna grupa to sprawy związane z tym, że telemarketerzy nie uważają naszego imienia i nazwiska, telefonu, za dane osobowe. Wreszcie, problem utrudniania konsumentom skorzystania ze swoich uprawnień. Wycofywanie zgody na przetwarzanie danych nie jest respektowane - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Drobek z UODO.

Ekspert dodaje: - Inną grupę stanowią naruszenia rażące, np. celowe wprowadzanie w błąd osób, które chcą wycofać zgodę na przetwarzanie danych. Każe się konsumentowi dzwonić na płatną infolinię. To są sprawy naruszające i zakres ochrony danych osobowych, i prawa konsumentów.  

Na spotkaniu z dziennikarzami Piotr Drobek wskazywał, że walka z nieuczciwymi telemarketerami będzie jednym z priorytetów UODO. - Każdy z nas doświadczył problemów z tym, że dzwoniono do niego, oferując różne produkty czy usługi. Telemarketing ze względu na swoją powszechność i daleko idące negatywne konsekwencje dla prywatności, jest jednym z większych problemów społecznych - ocenił na spotkaniu z mediami Piotr Drobek.

- Problem polega na tym, że kwestie wykorzystywania danych osobowych do celów telemarketingu oraz ochrony konsumentów przed usługami telemarketerów są regulowane różnymi przepisami, nie do końca ze sobą spójnymi - ocenił Drobek.

Szef zespołu analiz i strategii w UODO zaznaczył, że aby skutecznie eliminować niepożądane praktyki telemarketingowe, UODO będzie działać w porozumieniu z innymi regulatorami - UOKiK-iem oraz UKE.

- UODO jest inicjatorem zmian w tym zakresie. Obecnie z UOKiK współpracujemy praktycznie. Chcemy wspólnie zidentyfikować problemy i sprawy, w których możemy sobie pomóc. Dążymy do porozumienia między organami, liczymy na to w najbliższych tygodniach. Z UKE natomiast dopiero zaczynamy rozmawiać. Liczymy, że uda nam się zebrać trzy organy regulacyjne, bo dopiero wtedy reakcja na niechciany telemarketing jako problem społeczny będzie efektywna - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Piotr Drobek.

- W sposób nielegislacyjny chcemy spróbować realnie pomóc obywatelom - wskazuje ekspert.

Nasz rozmówca zapewnia, że UODO jest otwarte na działania samego rynku telemarketingu. - Jako UODO rozmawiamy z rynkiem i jesteśmy otwarci na wszelkie jego działania. Nie oceniamy źle całej branży, wiemy jednak o nieuczciwie działających podmiotach, które w niewłaściwy sposób wykorzystują dane o użytkownikach. Później wykorzystują to, by np. wyłudzić od konsumentów nienależne świadczenia, to są te mityczne garnki, koce, kołdry - ocenia Piotr Drobek. - Widzimy problem społeczny. To też odpowiedzialność podmiotów działających na rynku telemarketingu, żeby to ucywilizować - dodaje.

Będą kary za naruszenia RODO?

Prezes UODO dr Edyta Bielak-Jomaa w odpowiedzi na pytania dziennikarzy o kary wymierzone za nieprzestrzeganie przepisów RODO, powiedziała, że co najmniej kilka postępowań jest już na końcowej fazie. Niebawem urząd będzie informował o swoich decyzjach w ich sprawie.

- Mamy świadomość, że to nie jest łatwy akt prawny, że nie wszyscy odnotowali, że on się już w porządku prawnym pojawił. Rozumiejąc niepokój przedsiębiorców, podchodzimy do kar odpowiedzialnie i rozsądnie - mówiła dr Edyta Bielak-Jomaa.

UODO na straży ochrony danych wyborców. Wyzwaniem także brexit

- W zakresie danych osobowych czeka nas w najbliższych miesiącach bardzo dużo pracy - mówił na konferencji Piotr Drobek.

Innym ważnym priorytetem UODO będzie w tym roku ochrona danych osobowych w kontekście tegorocznych wyborów parlamentarnych oraz do europarlamentu. - Przed wyborami samorządowymi przygotowaliśmy poradnik dla komitetów, komisji wyborczych oraz dla szerzej rozumianej administracji wyborczej - komentował Drobek.

Urząd podejmie działania ułatwiające spełnienie wymogów w zakresie RODO przy zbieraniu podpisów pod listami poparcia czy prowadzeniu marketingu wyborczego.   

UODO skupi się również na pomocy przedsiębiorcom przed zbliżającym się wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.

- Polscy przedsiębiorcy muszą mieć świadomość tego, że kiedy pojawi się element przekazywania danych do Wielkiej Brytanii bądź są tam prowadzone działania firmy do polskich konsumentów, to muszą przygotować się na to, jak uregulować to po brexicie - stwierdził Drobek.

Urząd radzi m.in. przedsiębiorcom podpisywanie standardowych klauzul umownych. - W ten sposób przekazywanie danych do państwa trzeciego spełniać będzie wymogi unijne - podkreślał Piotr Drobek.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UODO utworzy z UOKiK-iem i UKE wspólny front przeciwko niechcianemu telemarketingowi

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dno
Oto telefony naciągaczy 918207079 857223104
12 4
odpowiedź
User
yki
Nie rozumiem problemu. Staram się nie podawać numeru na prawo i lewo, nie wysyłam SMS-ów z rozwiązaniami krzyżówek i konkursów. U operatora (wcześniej różowi, teraz fioletowi) zawsze mam wycofane zgody marketingowe i nigdy nie miałem problemu ze spamem. Co ludzie robią z tymi numerami?
6 7
odpowiedź
User
Michał
Jak oni chcą z tym walczyć, skoro UODO do podjęcia interwencji wymaga podania danych podmiotu, którego dotyczy skarga. Tymczasem naciągacze dzwonią albo w ogóle nie podając danych firmy, albo podając fałszywą nazwę (najwięcej chyba podaje się za firmę Relax Lux, której próżno szukać w rejestrach). Spamowany zna tylko nr telefonu, nic więcej.
8 4
odpowiedź
User
eqa
brawo brawo brawo!
5 4
odpowiedź
User
xxx
Nie rozumiem problemu. Staram się nie podawać numeru na prawo i lewo, nie wysyłam SMS-ów z rozwiązaniami krzyżówek i konkursów. U operatora (wcześniej różowi, teraz fioletowi) zawsze mam wycofane zgody marketingowe i nigdy nie miałem problemu ze spamem. Co ludzie robią z tymi numerami?
Np. wpisują do CV, jak szukają pracy. Wystarczy jeden wyciek i nr już krąży. A poza tym oni mają nie dzwonić jak Ty nie chcesz, nie ważne gdzie dajesz nr. Ja jak dzwonią rozmawiam ile się da, dopytuję, kręcę, udaję zaciekawienie. Dla mnie to moment przerwy w pracy czy zajęcie gdy gdzieś idę, dla nich konkretna strata. Im więcej takich bałamutnych jak ja, tym dla natrętnych marketerów gorzej.
5 5
odpowiedź