SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK: 1,6 mln zł kary za fikcyjne promocje na pokazach handlowych

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 1,65 mln zł kary na firmę Swiss-Med za wprowadzanie odbiorców w błąd przy pokazach handlowych, m.in. poprzez sprzedaż produktów w zawyżonych cenach.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKArticle

W toku postępowania Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że konsumenci otrzymywali od Swiss-Med zaproszenia na debaty o zdrowym stylu życia. Potencjalnym uczestnikom obiecywano, że każda przybyła para dostanie wielofunkcyjny, automatyczny ekspres do kawy.

Według ustaleń UOKiK-u spotkania w rzeczywistości służyły prezentacji i sprzedaży produktów, a prezent okazywał się kawiarką lub ekspresem przelewowym o wartości co najwyżej kilkudziesięciu złotych. Podczas pokazów przedstawiciele firmy kusili „wyjątkowymi promocjami”, np. zestaw z pościelą wełnianą i 5 innymi urządzeniami takimi jak odkurzacz czy mata masująca oferował za 10,5 tys. zł, podczas gdy produkty te kupowane osobno rzekomo miały kosztować ponad 45 tys. zł.

Firma prowadziła jednak sprzedaż wyłącznie w zestawach, a ich ceny były sztywno ustalone w cenniku znanym tylko handlowcom i były równe właśnie fikcyjnym cenom promocyjnym. Ceny pojedynczych produktów umieszczono jedynie na stronie internetowej, za pomocą której nie można było dokonać zakupów; ponadto były wielokrotnie zawyżone w stosunku do cen rynkowych

1,65 mln zł kary od UOKiK-u

Za nieuczciwe działania prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Swiss-Med. 1,65 mln zł kary oraz nakazał natychmiastowe zaprzestanie stosowania kwestionowanych praktyk i poinformowanie poszkodowanych konsumentów o decyzji.

- Nie ma mojej zgody na manipulowanie konsumentami, oferowanie im za 10 tys. zł produktów, które na rynku mogliby kupić za ułamek tej kwoty i jeszcze przedstawianie tego jako wyjątkowej okazji. Takie praktyki są absolutnie bezprawne i krzywdzące dla konsumentów. Nie ma mowy o jakiejkolwiek tolerancji czy taryfie ulgowej dla nieuczciwych przedsiębiorców organizujących pokazy handlowe - skomentował Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Na początku sierpnia prezesa UOKiK-u nałożył 3,53 mln zł kary na firmę Comfort Med+ za wprowadzanie klientów w błąd przy pokazach handlowych, m.in. co do możliwości odstępowania od zawartych umów. Wcześniej za naruszenia przepisów przy pokazach handlowych karał też inne spółki

Kolejne postępowania ws. pokazów handlowych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że prowadzi obecnie około dziesięciu postępowań dotyczących nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych.

We wrześniu podjęto kolejne postępowanie, na razie o charakterze wyjaśniającego, dotyczące spółki Eneda z Poznania. UOKiK zaznacza, że firma należy do grupy spółek powiązanych ze sobą osobowo (w tej grupie jest też m.in. Housefire), którymi regulator od wielu lat się interesował i o działaniach których zawiadamiał prokuraturę.

Jak wynika z sygnałów konsumenckich, Eneda organizuje spotkania pod pretekstem uruchomienia projektu „Bezpieczne wakacje", który ma na celu ratowanie polskiej turystyki. Uczestnicy skarżą się, że Eneda obiecywała im bon turystyczny na 3-dniowy pobyt z wyżywieniem i wszystkimi atrakcjami w polskim hotelu, tymczasem uprawniał on jedynie do zniżek. Na spotkaniu – wbrew zapowiedziom organizatora - odbyła się natomiast prezentacja produktów takich jak garnki i materace. Było też losowanie „nagród”, za które jednak – jak twierdzi konsumentka – trzeba było zapłacić.

UOKiK zapowiada, że w ramach postępowania wyjaśniającego wstępnie zweryfikuje, czy są podstawy do postawienia spółce Eneda zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów. W takim przypadku firmie mogłaby grozić kara wynosząca do 10 proc. jej obrotów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UOKiK: 1,6 mln zł kary za fikcyjne promocje na pokazach handlowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl