SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKiK wskazał zastrzeżenia do transakcji kupna Eurozetu przez Agorę. "Stanowisko z dużą dozą twórczej ekstrawagancji"

Według UOKiK transakcja przejęcia Eurozetu przez Agorę budzi wątpliwości ze względu na możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej na lokalnym i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz w zakresie rozpowszechniania programów radiowych. - Mamy poczucie, że prawo antymonopolowe zostało w tym stanowisku UOKiK zastosowane z dużą dozą twórczej ekstrawagancji - komentuje Bartosz Hojka, prezes Grupy Agora.

Bartosz Hojka, prezes Agory, fot. materiały prasowe Article

W ubiegłym tygodniu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swoim stanowisku przekazał Agorze wątpliwości dotyczące przejęcia kontrolnego pakietu udziałów Eurozetu. Zamiar przejęcia rozgłośni spółka ogłaszała już ponad rok temu.

Agora zapowiedziała, że zgodnie z procedurą w wyznaczanym terminie odpowie na pismo UOKiK i przekaże niezbędne „dane i argumenty odpowiadające na wątpliwości prezesa urzędu". Zaznaczyła również, że wyrażone zastrzeżenia nie przesądzają o tym, jaką decyzję w tej sprawie podejmie regulator.

UOKiK: zagrożenie duopolu reklamowego wspólnie z RMF FM

We wtorek Grupa Agora ogłosiła swoje wyniki finansowe za III kwartał br. Tuż przed rozpoczynającą się konferencją prasową online dla analityków i dziennikarzy swoje stanowisko w sprawie tej transakcji po raz kolejny opublikował prezes UOKiK. Doprecyzował, że wątpliwości budzi uzyskanie przez Agorę przewagi konkurencyjnej na lokalnym i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz w zakresie rozpowszechniania programów radiowych.

W komunikacie podano również, że po przejęciu Eurozetu Agora miałaby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i aglomeracji śląskiej, a konkurencyjni nadawcy dysponowaliby dużo niższymi udziałami.

Dodatkowo, według Urzędu transakcja wpłynie także na sytuację na ogólnopolskim rynku reklamy radiowej - po przejęciu Eurozetu Agora miałaby mieć tylko jednego równie mocnego konkurenta - RMF FM.

- To oznacza, że mielibyśmy do czynienia z duopolem, a to mogłoby doprowadzić do zaburzenia konkurencji i marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych. Po koncentracji, dwie główne stacje radiowe mogłyby zrezygnować z intensywnej konkurencji i utrzymywać wyższe ceny dla reklamodawców lub inne niekorzystne warunki. Dla konsumentów mogłoby to oznaczać pogorszenie oferty programowej, bowiem podmioty mogłyby wzrastać kosztem mniejszych podmiotów, nie zaś w wyniku rywalizacji pomiędzy sobą - stwierdzono w komunikacie UOKiK-u.

Agora: Nie zgadzamy się z wątpliwościami prezesa UOKiK

Podczas konferencji wynikowej prezes Grupy Agora Bartosz Hojka odpowiadając na zadane przez nasz portal pytania stanowczo podkreślił, że firma nie zgadza się z wątpliwościami przedstawionymi przez prezesa UOKiK.

- Dane ekonomiczne oraz realia rynkowe nie potwierdzają obaw prezesa. Na obydwóch rynkach - ogólnopolskim i lokalnym Agora wciąż będzie miała silnych, często nawet znacznie silniejszych konkurentów, nawet po połączeniu naszych aktywów z Eurozetem. Po transakcji na rynku ogólnopolskim pozycję dominującą zachowa RMF, konkurencja nie będzie więc ograniczona, a wręcz przeciwnie – w wyniku transakcji powstanie przeciwwaga dla dominującego gracza, jakim jest dzisiaj RMF. Jak potwierdzają opinie naszych klientów oraz ekspertów, transakcja wyraźnie zintensyfikuje konkurencję na ogólnopolskim rynku reklamy, tworząc silną alternatywę dla RMF i poszerzając ofertę dla reklamodawców - zapewnił Bartosz Hojka.

Prezes Agory zwrócił też uwagę, że to wstępne wątpliwości UOKiK, które nie przesądzają o finalnej decyzji w tej sprawie. - W przypadku innych postępowań prezes UOKiK przedstawiał zastrzeżenia, które później nie znalazły odzwierciedlenia w końcowych decyzjach. Wierzymy, że to dla nas dobra okazja do ponownego przedstawienia naszej argumentacji, całkowicie rozwiewającej wątpliwości prezesa UOKiK. W naszej ocenie transakcja nie powoduje istotnego zagrożenia dla konkurencji, na potwierdzenie tej tezy mamy bardzo silne argumenty prawne. Warto też podkreślić, że UOKiK nie ustalił, że Agora może na rynku ogólnopolskim osiągnąć siłę rynkową oznaczającą pozycję dominującą, ją nadal będzie posiadało radio RMF - uzasadniał szef Grupy.

Na nasze pytanie czy Agora bierze pod uwagę, że prezes UOKiK-u może wydać warunkową zgodę na kupno Eurozetu, wraz z nakazem np. sprzedaży koncesji w niektórych miastach i czy w takiej sytuacji zdecydują się na przejęcie kontrolnego pakietu Eurozetu, Bartosz Hojka odpowiedział, że „na tym etapie nie chcą wdawać się w spekulacje dotyczące ostatecznego kształtu decyzji Urzędu, bo jest na to zdecydowanie za wcześnie”.

- Przedstawianie wątpliwości czy decyzji na etapie toczącego się postępowania - nawet tak długo jak nasze, bo chciałbym podkreślić, że toczy się już 13. miesiąc i że zbliżamy się do rekordu długości postępowań tego typu - przedstawianie tego typu zastrzeżeń oraz dyskutowanie z wnioskującym jest normalnym elementem procedury. Zwracamy uwagę, że są to wstępne wątpliwości, które nie przesądzają o finalnej decyzji w tej sprawie – podkreślił Bartosz Hojka.

Dodał, że „cały zarząd ma przekonanie, że mają w tej sprawie bardzo silne argumenty prawne, które wspierają ich wniosek”. - Jeśli chodzi o kwestie finansowania transakcji to warto podkreślić, że zgodnie z umową, zawartą z większościowym wspólnikiem Eurozetu mamy czas na zrealizowanie tej transakcji do 2022 roku i jest on w naszym przekonaniu wystarczający, by zdobyć finansowanie po uzyskaniu zgody UOKiK. Eurozet to stacja radiowa z bardzo dobrymi wynikami finansowymi, nie przewidujemy, że będą problemy ze zdobyciem finansowania na domknięcie tej transakcji. Wreszcie - czy będziemy chcieli zrealizować tę transakcję nawet z ograniczeniami - nie chciałbym spekulować w sprawie ewentualnych ograniczeń. Jesteśmy bardzo zdeterminowani, by doprowadzić tę transakcję do końca - podsumował szef Grupy Agora.

"Prawo antymonopolowe zastosowane z dużą dozą twórczej ekstrawagancji"

Natomiast członkini zarządu Agory Anna Kryńska-Godlewska zaznaczyła, że wyniki Eurozetu za III kwartał „były spektakularne” i pracują nad odpowiedzią dla urzędu. - To dość nowatorskie podejście, jeżeli chodzi o prawo antymonopolowe, aby liczbą koncesji mierzyć siłę na rynku. Raczej zawsze czujemy - nawet intuicyjnie, że to kwestia liczby słuchaczy i czasu słuchania, a nie liczby koncesji. Pracujemy nad tym materiałem, przekażemy urzędowi wszystkie nasze uwagi w tym zakresie - dodała.

Prezes Agory ocenę transakcji przejęcia Eurozetu przez Agorę zakończył słowami: - Mamy poczucie, że prawo antymonopolowe zostało w tym stanowisku UOKiK zastosowane z dużą dozą twórczej ekstrawagancji.

W lutym 2019 roku Agora podpisała z czeskim funduszem SFS Ventures umowę zakupu 100 proc. udziałów Eurozetu, na mocy której polska grupa przejęła 40 proc. udziałów Eurozetu - właściciela Radia Zet - za 130,7 mln zł oraz zyskała opcję kupna pozostałych 60 proc. Natomiast we wrześniu 2019 roku spółka poinformowała, że zamierza kupić pozostałe 60 proc. udziałów Eurozetu.

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 34,2 proc. do 193 mln zł, a jej strata netto wg nowego standardu rachunkowego MSSF 16 pogłębiła się z 3,1 do 9 mln zł. Natomiast zysk EBITDA firmy zmalał z 47,4 do 33,2 mln zł, wynik operacyjny - z 8,3 mln zł zysku do 4,3 mln zł straty.

Mimo spadku przychodów poprawiła rentowność w segmencie internetowym, radiowym i prasowy. W kinach Helios sprzedano jedynie 933 tys. biletów, „Gazeta Wyborcza na koniec września miała 240,7 tys. subskrybentów cyfrowych, a TOK FM - 24,8 tys.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UOKiK wskazał zastrzeżenia do transakcji kupna Eurozetu przez Agorę. "Stanowisko z dużą dozą twórczej ekstrawagancji"

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gfd
ja bym dal agorze zetke, rozłoża jak inne biznesy
18 42
odpowiedź
User
Edi
Dlaczego Polskie Radio nie ma pozycji dominującej?
Tyle koncesji, rozgłośni i częstotliwości...
52 5
odpowiedź
User
Nilo
Pakuj się Agoro i zjeżdżaj na swój Bliski Wschód.
21 58
odpowiedź