SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Vectra z zarzutem od UOKiK, chodzi o dodatkowo płatną usługę

Prezes UOKiK postawił firmie Vectra naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za automatyczne aktywowanie płatnej usługi dodatkowej „Bezpieczny Internet”. W ostatnim okresie regulator karał za podobne działania inne telekomy.

Article

Według ustaleń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do maja 2020 roku Vectra automatycznie włączała klientom usługę „Bezpieczny Internet”, w ramach części ofert promocyjnych, nie pytając konsumentów o zgodę na pobieranie dodatkowych płatności. Przez pierwszy miesiąc lub dwa usługa była darmowa, a potem - jeśli konsument sam z niej nie zrezygnował - kosztowała 6,90 zł miesięcznie.

Konsultanci Vectry podczas rozmów sprzedażowych jedynie informowali o usłudze „Bezpieczny Internet” oraz o tym, że potem można z niej będzie zrezygnować, nie pytali jednak, czy konsumenci są nią zainteresowani. Taka sytuacja miała miejsce, gdy przedstawiane konsumentowi warunki danej oferty przewidywały, że uruchomienie płatnej usługi dodatkowej „Bezpieczny Internet” było konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych.

Vectrze grozi grzywna i nakaz wypłaty rekompensat

Prezes UOKiK postawił Vectrze zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Postępowanie może zakończyć się np. nakazaniem firmie, żeby wypłaciła rekompensaty, albo nałożeniem na nią kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

- Przedsiębiorca najpóźniej w chwili zawierania umowy musi uzyskać zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne świadczenie, czyli w tym przypadku poza abonament. Ta zgoda nie może być dorozumiana, musi być jasna i wyraźna. Konsument musi mieć też realny wybór i możliwość odmowy, jeśli proponowana usługa dodatkowa jest mu niepotrzebna - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wcześniej prezes UOKiK w tzw. wystąpieniu miękkim poinformował Vectrę, że powinna usunąć skutki naruszenia i wynagrodzić konsumentom poniesione straty. Jednak propozycje przedstawiane przez spółkę według Urzędu nie rekompensowały konsumentom w wystarczającym stopniu skutków kwestionowanej praktyki.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W komunikacie UOKiK zaznaczono, że od 11 maja 2020 r. Vectra uruchamia usługę dodatkową „Bezpieczny Internet” jedynie po uzyskaniu wyraźnej zgody konsumentów, a nowe oferty promocyjne nie uzależniają już możliwości zawarcia umowy od obowiązkowej aktywacji takiej usługi. Spółka jednak wciąż może pobierać opłatę za „Bezpieczny Internet” aktywowany na starych zasadach.

UOKiK nakazał Netii, Orange’owi i Play zwrot pieniędzy klientom

W ostatnim okresie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził podobne postępowania dotyczące Netii, Orange Polska i operatora Play, którzy aktywowali po kilka usług bez zgody klientów. Do Urzędy wpłynęły skargi w tej sprawie od użytkowników.

W połowie ub.r. prezes UOKiK postawił telekomom zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, a w kwietniu nakazał im zwrot klientom opłat pobranych za kwestionowane usługi.

Decyzje wobec Netii i Orange Polska są prawomocne, a wobec operatora Play - nie. Chodzi o zwroty środków dla obecnych, jak też byłych klientów tych firm.

Vectra szuka inwestora do spółki infrastrukturalnej

W lutym br. Vectra poinformowała, że wraz z doradcami chce pozyskać inwestora do swojej spółki infrastrukturalnej. Zapowiedziała też, że do 2027 roku planuje poszerzyć zasięg swojej sieci światłowodowej do ponad 10 mln gospodarstw domowych.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Według danych z początku br. Vectra miała ponad 1,7 mln klientów i 4,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu swojej sieci. Wiosną br. sfinalizowała sprzedaż spółki Multimedia Capital Two (należy do niej sieć kablowa w Pruszczu Gdańskim i Pogórzu), co było jednym z warunków zgody prezesa UOKiK na przejęcie Multimedia Polska przez Vectrę dwa lata temu.

Ponadto Vectra przejęła 100 proc. udziałów spółki Evio Polska, dostawy usługi Telewizja Światłowodowa, oraz firmę telekomunikacyjną Elsat działającą na Górnym Śląsku.

Dołącz do dyskusji: Vectra z zarzutem od UOKiK, chodzi o dodatkowo płatną usługę

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
T7
Tego typu usługi to prawdziwa plaga i przez lata niewiele się zmieniło. Z reguły zawierając umowę nie można kupić usługi bez pakietu bezpieczeństwa. Usługa musi być (bo tak), z reguły przez pierwszy miesiąc gratis lub np. za 1 grosz i potem musisz sam postarać się, aby to dziadostwo wyłączyć (np. tracąc czas na zawsze zajętej infolinii).

UOKiK powinien zająć się w końcu też kwestią cen podawanych w reklamach/na stronach internetowych (dot. kablówek, operatorów telefonicznych itp), gdzie domyślnie wielkimi literami podawana jest cena po rabatach (w szczególności po rabacie za tzw. zgody marketingowe). Realna właściwa cena okazuje się potem z reguły o 5 czy nawet 10 zł wyższa (i często wyświetla się dopiero na etapie finalizowania zamówienia).
39 0
odpowiedź
User
BARTEK
Za brak nowych kanałów (kiepską ofertą), starym oprogramowaniem, też powinien UOKiK się tym zająć.
34 0
odpowiedź
User
Ja
Ta firmę powinni zamknąć z powodu nagminnych awarii, zaniżania prędkości internetu.
0 0
odpowiedź