Viaplay żegna się z Polską. Mniej transmisji, ale nie ubywa klientów

Chociaż platforma subskrypcyjna Viaplay w związku z planowanym wyjściem w Polski ma w ofercie coraz mniej transmisji sportowych, notuje niewielkie spadki liczby subskrybentów. Cały koncern Viaplay Group w efekcie restrukturyzacji znacząco poprawił rentowność operacyjną.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Viaplay żegna się z Polską. Mniej transmisji, ale nie ubywa klientów

W pierwszym kwartale 2025 roku Viaplay Group wypracowała 4,37 mld koron szwedzkich przychodów sprzedażowych, po spadku o 8,1 proc. z 4,76 mld rok wcześniej.

W obszarze działalności, którą koncern klasyfikuje jako główną (to przede wszystkim rynki skandynawskie i Holandia), wpływy zmalały rok do roku o 6 proc. do 4,19 mld koron (spadek organiczny wyniósł 4,8 proc.). Przyczyniło się to tego głównie skurczenie wpływów z sublicencji i innych źródeł o 52,8 proc. do 226 mln koron. Firma w sprawozdaniu wskazała, że z początkiem br. odeszła od sprzedaż dużych pakietów treści fabularnych. Teraz stawia na partnerstwa kreatywne i sprzedaż sublicencji do transmisji sportowych.

Viaplay ma mniej klientów w Skandynawii

Przychody z subskrypcji do platformy Viaplay na głównych rynkach zmniejszyły się o 0,8 proc. do 1,95 mld koron, przy spadku liczby jej klientów o 4,1 proc. do 4,65 mln. Koncern zaznaczył, że w Holandii subskrybenci wracają na platformę zwykle z początkiem kolejnego sezonu Formuły 1.

Firma na swoich głównych rynkach wypracowała też 1,19 mld koron wpływów z abonamentów z telewizją linearną (0,4 proc. więcej niż przed rokiem) oraz 832 mln koron z reklam (po spadku r/r o 0,2 proc.

Strata operacyjna (bez danych spółek stowarzyszonych i działalności zaniechanej) zmalała r/r z 270 do 222 mln koron.

grafika

W Polsce wciąż 1,5 mln subskrybentów Viaplay

Na pozostałych rynkach Viaplay Group kwartalne przychody poszły w dół r/r o 39,6 proc. do 180 mln koron. Wynika to przede wszystkim wycofania się przez firmę w połowie ub.r. z Wielkiej Brytanii i krajów bałtyckich.

W efekcie pozostałe rynki koncernu w całości stanowi Polska. Z naszego kraju platforma zamierza wycofać się w połowie 2025 roku, dlatego stopniowo zmniejsza swoją ofertę sportową. Jesienią ub.r. transmisje piłkarskiej Ligi Europy i Ligi Konferencji Europy przejęła po niej Telewizja Polsat, a gale KSW trafiły do oferty Canal+ Polska.

Od początku br. część meczów piłkarskiej ligi niemieckiej pokazuje Eleven Sports (na wyłączność przejmie te transmisje w połowie roku), który od startu obecnego sezonu transmituje też wyścigi Formuły 1.

Mimo to na koniec marca br. Viaplay miała w Polsce 1,55 mln subskrybentów, tylko o 40 tys. mniej niż kwartał wcześniej i nieco więcej niż na koniec września ub.r. (1,545 mln). Rok do roku nastąpił natomiast spadek o 74 tys. (4,6 proc.). Kwartalna strata operacyjna skurczyła się z 47 do 5 mln koron.

Koncern podkreślił w sprawozdaniu, że wycofywanie się z naszego rynku przebiega zgodnie z planem i powinno zakończyć się w połowie br.

grafika

Viaplay Group w zeszłym kwartale ograniczyła koszty sprzedaży r/r z 4,46 do 3,99 mld koron, dzięki czemu jej zysk sprzedażowy brutto wzrósł z 297 do 381 mln koron. Zmalały też wydatki firmy w obszarze ogólnym i administracyjnym (z 373 do 325 mln), a rentowność operacyjna poszła w górę z 473 mln koron straty do 38 mln zysku.

Za to w rubryce transakcji finansowych zamiast 1,09 mld koron przychodów przed rokiem (m.in. dzięki nowej emisji akcji) pojawiło się 137 mln koron kosztów. Przełożyło się to na spadek rentowności netto z 605 mln koron zysku do 125 mln koron straty.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami