SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Właściciel Vistuli, Wólczanki, W.Kruk i Deni Cler: 14 proc. sprzedaży w internecie, po zamknięciu sklepów wpływy 80 proc. w dół

Firma VRG, do której należą marki Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler i W.Kruk, w ub.r. zanotowała 1,07 mld zł przychodów, z czego 14 proc. ze sprzedaży w internecie. W przypadku marki Wólczanka generuje już 36 proc. przychodów. Po zamknięciu sklepów stacjonarnych wpływy firmy spadły o 80 proc.

Przychody grupy kapitałowej VRG wzrosły z 805,67 mln zł w 2018 roku do 1,07 mld zł w ub.r. Częściowo wynika to z przejęcia pod koniec 2018 roku spółki Bytom.

Jednocześnie koszty własne sprzedaży formy poszły w górę z 393,4 do 512,2 mln zł, koszty sprzedaż - z 272,8 do 383,1 mln zł, a koszty ogólnego zarządu - z 67,3 do 86,1 mln zł.

Przełożyło się to na wzrost zysku operacyjnego z 71,9 do 87,5 mln zł oraz zysku netto z 54,6 do 63,99 mln zł. Natomiast zysk EBITDA zwiększył się aż o 122,4 proc. do 198,5 mln zł.

Już 36 proc. wpływów Wólczanki z e-commerce

Grupa VRG prowadzi działalność w sektorze odzieżowym (ma tam sieci sklepów Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler) i jubilerskim (W.Kruk). W ub.r. przychody Vistuli wyniosły 286,3 mln zł, o 7 proc. więcej niż przed rokiem. Wpływy z e-commerce wzrosły o 22 proc. do 43,5 mln zł, a ich udział - do 15,2 proc.

Bytom osiągnął wzrost wpływów detalicznych o 1 proc. do 198,2 mln zł, z czego przychody internetowe podskoczyły o 25 proc. do 23 mln zł i stanowiły już 11,6 proc. sprzedaży. Największy udział e-commerce w sprzedaży ma Wólczanka - w ub.r. wyniósł już 36,5 proc., a wpływy z tego źródła poszły w górę o 40 proc. do 46 mln zł. Natomiast łączne przychody tej sieci zwiększyły się o 8 proc. do 125,9 mln zł.

Deni Cler zanotował wzrost wpływów o 7 proc. do 46,6 mln zł, z czego 5 mln zł (20,6 proc. więcej niż rok wcześniej) pochodziło z internetu, stanowiąc 10,7 proc. całej sprzedaży. Natomiast przychody detaliczne W.Kruk zwiększyły się o 19 proc. do 371,5 mln zł. Wpływy z e-commerce poszły w górę o 28 proc. do 27,8 mln zł, a ich udział w łącznych przychodach - z 6,9 proc. do 7,5 proc.

Cały segment odzieżowy grupy VRG osiągnął wzrost przychodów z 483,07 do 692,3 mln zł oraz zysku netto z 25,66 do 31,81 mln zł.

Natomiast w segmencie jubilerskim wpływy poszły w górę z 322,61 do 375,95 mln zł, a zysk netto z 27,91 do 32,18 mln zł.

590 sklepów VRG, po zamknięciu wpływy w dół o 80 proc.

Na koniec ub.r. do grupy VRG należało 590 sklepów o 22 więcej niż rok wcześniej. Ich łączna powierzchnia wzrosła o 5 proc. do 54,5 tys. metrów kwadratowych. Liczba sklepów w modelu franczyzowych zwiększyła się o 19 do 146.

Zdecydowanie największymi sieciami firmy są Vistula ze 154 sklepami (6 więcej niż rok wcześniej), W.Kruk ze 139 (11 więcej), Wólczanka ze 140 (jeden więcej) i Bytom ze 126 (cztery więcej).

W sprawozdaniu VRG podano, że 95 proc. sklepów firmy działa w centrach handlowych o powierzchni ponad 2 tys. metrów kwadratowych. W takich centrach w związku z epidemią koronawirusa od 14 marca nie może być otwarta zdecydowana większość sklepów niespożywczych.

- Wszystkie sklepy stacjonarne naszej grupy znajdujące się w centrach handlowych zostały zamknięte, a perspektywa ich otwarcia w najbliższym czasie jest niepewna. Oznacza to, iż w okresie ich zamknięcia stracimy ponad 80 proc. naszych przychodów - poinformował prezes Grzegorz Pilch w liście do akcjonariuszy.

- A po tym okresie, spodziewając się istotnej zmiany sentymentów zakupowych naszych klientów oraz obniżenia popytu konsumpcyjnego przewidujemy, że również po otwarciu sklepów przychody będą niższe. Szacujemy, że perspektywa powrotu do poziomów sprzedaży zbliżonych do poprzedniego roku pojawi się dopiero wraz ze startem kolekcji jesiennej. Utrata przychodów, która nastąpi w pierwszej połowie roku nie będzie możliwa do zrekompensowania w pozostałej części roku - dodał Pilch.

Jednocześnie firma prognozuje, że udział e-commerce w jej przychodach w pierwszym kwartale br. wyniesie 24 proc., wobec 15 proc. rok wcześniej. Zamierza przyspieszyć wzrosty w e-commerce także poprzez optymalizację procesu zakupowego, m.in. skrócenie czasu dostawy, ułatwienie zwrotów oraz rozwój systemu rekomendacji kolejnych zakupów.

Mniejsze inwestycje, W.Kruk bez przejęć

Grupa VRG poinformowała, że planuje mocne ograniczenie kosztów, dlatego ograniczy wydatki inwestycyjne z 25 do 15 mln zł.

- Grupa prowadzi działania w zakresie optymalizacji wolumenu zamówień na drugą połowę bieżącego roku oraz w zakresie minimalizacji kosztów prowadzonej działalności, w szczególności podjął działania związane z renegocjacją czynszów najmu powierzchni handlowych oraz ograniczeniem kosztów wynagrodzeń. Ponadto prowadzone są rozmowy z bankami, które finansują działalność Spółki i jej spółek z grupy kapitałowej - wyliczono w raporcie finansowym VRG.

W poniedziałek firma poinformowała, że W.Kruk zdecydował się wycofać z prowadzonych od sierpnia 2018 roku rozmów w sprawie kupna udziałów czeskiej spółki Klenoty Aurum i słowackiej Montre. Zdecydowała o tym rada nadzorcza W.Kruk.

We wtorek po południu akcje VRG na warszawskiej giełdzie drożały o 6,7 proc. Przy kursie wynoszącym 1,856 zł kapitalizacja firmy wynosi 435,1 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Właściciel Vistuli, Wólczanki, W.Kruk i Deni Cler: 14 proc. sprzedaży w internecie, po zamknięciu sklepów wpływy 80 proc. w dół

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Taki rynek
Ceny mieli z kosmosu a jakosc horsza niz kiedys wiec nie ma sie co dziwic
odpowiedź
User
marketer
tylko Patrizia Aryton - znakomita polska marka, cudowna jakość. Nie co ta tandeta w Deni Cler.
odpowiedź
User
TT
Trzeba teraz wspomagać KAŻDĄ firmę która progukuje w Polsce i ocalić jak najwięcej miejsc pracy (dochodów zwykłych ludzi). To bardzo ważne kupujmy lokalne, polskie produkty.
odpowiedź