SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W 2012 r. polski rynek HoReCa był wart 23 mld zł

Rok 2012 przyniósł dalszą poprawę koniunktury na rynku branży gastronomicznej. Wciąż jednak sytuacja na rynku jest trudna, a wzrost jest spowodowany jednorazowymi wydarzeniami takimi jak Euro 2012, rozwojem dwóch największych graczy na rynku, a także ogólnym trendem częstszej konsumpcji poza domem - wynika z raportu firmy badawczej PMR.

<!-- 0.5092s -->

Autorzy raportu podkreślają, że kryzys wywołany na światowych rynkach finansowych odcisnął piętno na rynku HoReCa (rynek gastronomii hotelowej - Ho, rynek restauracyjny - Re, rynek cateringu - Ca), ponieważ są to usługi, z których klienci mogą zrezygnować, lub w prosty sposób zastąpić je tańszymi. Pierwsze dwa lata po rozpoczęciu kryzysu przyniosły rynkowi ponad 5-proc. spadek. Dopiero rok 2011 był czasem, kiedy nastąpiło delikatne odbicie.

Dalszy wzrost rynku, według szacunków PMR, został także odnotowany w 2012 roku - na poziomie poniżej 2 proc., do wartości prawie 23 mld zł. Wzrost ten nastąpił dzięki wynikom największych graczy na rynku, a także dzięki Euro 2012, które stymulowały ruch hotelowy oraz przyczyniły się do zwiększonych obrotów barów alkoholowych i innych placówek transmitujących mecze lub znajdujących się w bliskim sąsiedztwie stref kibica. Wydarzenie to miało także pozytywny wpływ na postrzeganie Polski jako kraju wartego odwiedzin, co wraz z negatywnymi wydarzeniami na Bliskim Wschodzie miało bezpośredni wpływ na większą liczbę turystów zagranicznych.

Segment restauracyjny odnotował lepszą dynamikę wzrostu w zeszłym roku niż w roku poprzednim, osiągając wartość 18,5 mld zł. Jednak gdyby nie agresywna polityka cenowa największych graczy w powiązaniu z trzytygodniowym odbiciem w związku z Euro 2012, to rynek cały czas pozostawałby w stagnacji. Oprócz barów szybkiej obsługi (głównie największych dwóch graczy - McDonald’s i AmRest), kawiarni i wyjątkowo barów alkoholowych, pozostałe dwa podsegmenty rynku Re odnotowały spadek.

W opinii badanych przedsiębiorstw tylko 1/3 z nich odczuła wpływ Euro 2012 na poziom obrotów, a jedynie w co czwartym lokalu to wydarzenie pozytywnie wpłynęło na poziom sprzedaży.

Co dziesiąty respondent ocenił, że Euro 2012 miało negatywny wpływ na obroty w jego lokalu. Najczęściej wymienianym powodem takiej opinii był fakt, że lokal mieści się w niekorzystnej lokalizacji, z dala od stref kibica organizowanych w miejscowości, gdzie większość kibiców oglądała mecze. W opinii badanych także spora część potencjalnych klientów lokalu wolała oglądać mecze piłki nożnej w domu niż spędzić ten czas w lokalu gastronomicznym.

PMR prognozuje, że w 2013 roku rynek HoReCa pozostanie w stagnacji, a jego wartość będzie głównie uzależniona od drugiej połowy roku. Wówczas powinno nastąpić polepszenie koniunktury gospodarczej, co odbije się pozytywnie na rynku HoReCa. Mimo tego wzrost nie przekroczy poziomu 1 proc. rok do roku. Dopiero od roku 2014 przewidywana jest wyraźniejsza poprawa sytuacji.

Badanie wśród placówek gastronomicznych w Polsce zostało zrealizowane przez PMR w lutym 2013 r. na potrzeby raportu "Rynek HoReCa w Polsce 2013. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2015". Badanie zrealizowano techniką wywiadów telefonicznych CATI. Zrealizowano 600 pełnowartościowych wywiadów. Respondentami byli właściciele lub współwłaściciele placówek gastronomicznych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W 2012 r. polski rynek HoReCa był wart 23 mld zł

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl