SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W czym tkwi sukces gazety "Fakt"?

"Fakt" odebrał część czytelników gazetom regionalnym, straci też "tęczowa prasa kobieca"

Nowa gazeta codzienna "Fakt" zaledwie w kilkanaście tygodni od debiutu, została liderem na rynuku prasy. Jak już informowaliśmy w piątek (więcej), średnia sprzedaż, wydawanego przez Axel Springer Polska, dziennika "Fakt" w grudniu wyniosło 536 369 egzemplarzy. Druga "Gazeta Wyborcza" zanotowała sprzedaż mniejszą o przeszło 100 tysięcy egzemplarzy. Sprzedaż "Gazety" w grudniu 2003 roku wyniosła 432.899 egz. i była o 1,56 proc. wyższa niż rok wcześniej. Na trzecim miejscu w grudniu uplasował się "Super Express" ze sprzedażą 267.191 egz., czyli o 3,3 proc. niższą niż w grudniu 2002 roku.

W czym tkwi sukces "Faktu". Oto komentarz Dr Zbigniewa Bajki z Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego

"Jest FAKTEM, że FAKT sprzedał się w grudniu 2003 roku w ponad 535 tys. egzemplarzy.
FAKTEM jest, że jest to najlepszy wynik w polskiej prasie codziennej od wielu lat.
Jest FAKTEM, że należy to uznać za sukces gazety i koncernu AS.

Jednakże: prawdziwa ocena trwałości pisma na rynku może nastąpić dopiero za kilka miesięcy, m.in. dlatego, że:

  • publiczność gazety jest w fazie tworzenia się i stanowi audytorium -w sporej części płynne oraz nie do końca jeszcze zdecydowane na stały kontakt,
  • wpływ na zakup gazety mają względy inne niż zawartość pisma, m.in. NISKA CENA, FAKTOGRA i gadżety (m.in. płyta z piosenkami M. Wiśniewskiego)
  • grudzień jest najlepszym miesiącem dla prasy i reklamodawców.

    SUKCES gazety jest jednak:

  • odbiciem szerszych tendencji; w większości krajów Europy najbardziej popularne są bulwarowe tabloidy, zarówno na Zachodzie (np.. Bild i The Sun) jak też w środkowej Europie (Blesk - Czechy, Novy Cas - Słowacja, Blikk - Węgry; wszystkie założone przez szwajcarską grupę Ringier AG na wzór wydawanego przez nich bulwarowego Blicka).
  • dowodem na sprawdzenie koncepcji (wcześniej BILD) gazety bliskiej odbiorcy, przemawiającej w jego imieniu, nawet załatwiającej jego sprawy.
  • pokazaniem, że warto wydawać gazetę bez określonych sympatii politycznych
  • pokazaniem możliwości zdobycia czytelników nieczytających dotychczas gazet, lub czytających nieregularnie, przez typowe tabloidy, dzienniki..."dla tych, którzy nie lubią czytać" (Harmsworth, założyciel "Daily Mirror"), albo..."gazety dla czytających analfabetów" (krytycy "Bilda" o tej gazecie).

    Wyniki sprzedaży (ZKDP) pokazują także, że FAKT odebrał część czytelników gazetom regionalnym i to one (łącznie) najwięcej straciły na pojawieniu się nowego tytułu. Część odbiorców straci zapewne także "tęczowa prasa kobieca", dostarczająca plotek i sensacji.

    Jest wielce prawdopodobne, że FAKT zostanie liderem rynku prasy codziennej. Istotnym elementem - w ostatecznej rozgrywce - będzie jego cena.
  • Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

    Dołącz do dyskusji: W czym tkwi sukces gazety "Fakt"?

    0 komentarze
    Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl