SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W lokalne akcje angażuje się 41 proc. Polaków, co czwarty w organizacji społecznej

Połowa Polaków czuje się mocno związana z miejscowością, w której mieszka, a silną więź z całym krajem deklaruje 43 proc. badanych. 7 na 10 respondentów jest zdania, że podejmowanie działań na rzecz społeczności lokalnej jest przejawem patriotyzmu, ale co szósty nie zaangażował się w ubiegłym roku w żadną akcję lokalną. Lepiej jest z tzw. lokalnym patriotyzmem konsumenckim, jako że więcej niż połowa zapytanych (53 proc.) kupuje lokalne produkty ze względu na ich pochodzenie - wynika z badania 4P Research Mix.

Article

71 proc. badanych jest przekonanych, że podejmowanie działań na rzecz swojej społeczności lokalnej jest przejawem patriotyzmu w ogóle.

4 na 10 zapytanych osób zaangażowało się w działania na rzecz lokalnej społeczności chociaż jeden raz w ciągu ostatniego roku (41 proc.). Najczęściej respondenci brali udział w akcjach na rzecz dzieci i młodzieży (14 proc.), akcjach związanych z działalnością kulturalną (10 proc.), z poprawą estetyki i porządku (10 proc.), ze sportem i turystyką (10 proc.) oraz angażowali się w działania na rzecz środowiska i ekologii (9 proc.).

Z drugiej jednak strony, 59 proc. uczestników badania nie włączyło się w żadną inicjatywę lokalną. Czemu? Najczęściej odpowiadali, że nie spotkali się z żadną akcją lokalną w swojej miejscowości (43 proc.). Po drugie, wskazali, że nikt nie zwrócił się do nich z propozycją udziału w niej (38 proc.), a po trzecie, brak zaangażowania wynikał z braku czasu, sił lub zdrowia (35 proc.).

Czynnikiem, który skłoniłby osoby biorące udział w badaniu do większego zaangażowania się w działalność na rzecz ich społeczności lokalnych, byłaby większa liczba organizowanych programów ułatwiających angażowanie się i pomaganie. Tak odpowiedziała niemal połowa respondentów (48 proc.).

Więcej niż połowa badanych świadomie kupiła określoną rzecz z uwagi na lokalne miejsce jej produkcji. Podczas zakupów zwracamy coraz większą uwagę na to, aby wybrane towary pochodziły z kraju, regionu czy miejscowości, z której pochodzimy. Najczęściej dotyczy to produktów z branży spożywczej, ale coraz częściej decydujemy się na "nasze" kosmetyki czy ubrania.

Niezbyt liczne grono osób przynależy do różnego rodzaju organizacji społecznych. Tylko 25 proc. pytanych odpowiedziało, że jest członkiem jakiejś organizacji, stowarzyszenia, komitetu lub partii. Chętniej natomiast udzielają wsparcia finansowego. 72 proc. zapytanych zadeklarowało, że przy rozliczeniu rocznym przekazało 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Połowa zaś (51 proc.) przynajmniej raz dokonała wpłaty pieniędzy na rzecz organizacji charytatywnej lub społecznej.

Innymi przejawami zaangażowania społecznego są: udział w wyborach samorządowych (74 proc. twierdzi, że brało udział w ostatnich takich wyborach), udział w głosowaniu na budżet partycypacyjny (19 proc.), zgłaszanie problemów i spraw do władz lokalnych (35 proc.) czy popieranie inicjatyw lokalnych w internecie poprzez serwisy Facebook lub Twitter (35 proc.).

Badanie „Zaangażowanie Polaków w działania lokalnych społeczności” zostało przeprowadzone przez firmę badawczą 4P Research Mix na zlecenie Banku Zachodniego WBK w maju 2015 r. na reprezentatywnej próbie 1007 respondentów w wieku 18-64 lata, za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych (CATI) oraz samodzielnie wypełnianych kwestionariuszy internetowych (CAWI). Próby kwotowe uwzględniały wiek i płeć oraz miejsce zamieszkania, oddając rozkłady tych cech w populacji.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W lokalne akcje angażuje się 41 proc. Polaków, co czwarty w organizacji społecznej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl