SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wartość rynku telekomunikacyjnego spadła w 2009 r. o 3 proc, w 2010 możliwe odbicie

Wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2009 r. wyniosła 39,5 mld zł co oznacza spadek o 3% r/r, wynika z szacunków firmy badawczej PMR. Analitycy podkreślają, że to pierwszy spadek w historii tego rynku i że, zdaniem jego uczestników, jest szansa na ponowny wzrost jego wartości w 2010 r.

Wartość rynku telekomunikacyjnego spadła w 2009 r. o 3 proc, w 2010 możliwe odbicie

"Spadek wartości rynku w 2009 r., to przede wszystkim efekt działań regulatora i związanych z tym cięć stawek za zakańczanie połączeń w sieciach telefonii komórkowej. Wpływ kryzysu finansowego na wyniki branży był zdecydowanie mniej istotny, choć nie sposób nie odnotować redukcji wydatków, w tym również na usługi telekomunikacyjne, w sektorze biznesowym" - czytamy w komunikacie PMR.

Analitycy zaznaczają, że mimo spadku w roku 2009, na chwilę obecną najbardziej prawdopodobnym scenariuszem na kolejne lata dla rynku telekomunikacyjnego w Polsce jest odbicie i wyjście z negatywnego trendu.

"Oprócz mniejszego niż w 2009 r. wpływu redukcji stawek MTR, na rynek będą mieć pozytywny wpływ inwestycje nowych operatorów komórkowych w budowę i rozwój własnych sieci, jak również dalsza ekspansja P4 i sieci telewizji kablowej. Stabilny wzrost, mimo rosnącego nasycenia rynku, czeka również usługi szerokopasmowe" - czytamy dalej.

Z punktu widzenia wartości całego rynku strategicznym segmentem jest telefonia komórkowa. Według prognoz PMR, skumulowane przychody operatorów telefonii komórkowej w Polsce w 2010 r. minimalnie wzrosną, chociaż nie można też wykluczyć kolejnego spadku. Tym bardziej, jeśli doszłoby do zaostrzenia konkurencji i ewentualnej wojny cenowej na rynku post-paid (w przypadku rynku pre-paid kolejna mocna obniżka cen jest mniej prawdopodobna) lub nieoczekiwanych działań regulatora w zakresie MTR-ów.

"Warto też pamiętać, że w bieżącym roku operatorzy w pełni odczują efekt niższych wpływów z umów masowo renegocjowanych przez firmy w następstwie kryzysu. Dokładną skalę takich działań jest w tym momencie trudno ocenić" - skomentował jeden z autorów raportu Paweł Olszynka.

W zeszłym tygodniu prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) Anna Streżyńska, poinformowała, że zdecyduje w II połowie roku o parametrach planowanych obniżek stawek MTR (Mobile Termination Rates).

Przedstawiciele największych firm telekomunikacyjnych w Polsce, ankietowani przez PMR w III kw., spodziewają się średnio 3-proc. wzrostu wartości rynku w 2010 r.

W październiku prezes Telekomunikacji Polskiej (TPSA) ocenił (przy okazji prezentacji wyników spółki), że poprawa na rynku telekomunikacyjnym nastąpi dopiero w II połowie przyszłego roku. Spółka poinformowała wtedy, że wartość rynku telekomunikacyjnego spadła w III kw. o 5,8% r/r.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wartość rynku telekomunikacyjnego spadła w 2009 r. o 3 proc, w 2010 możliwe odbicie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl