Towarzystwo Dziennikarskie o „Wiadomościach” w kampanii wyborczej: zmasowana agitacja na rzecz PiS

„Wiadomości” TVP w trakcie kampanii sprzyjają wyłącznie partii rządzącej, jednocześnie ośmieszając polityków opozycji. Takie wnioski płyną z cząstkowego raportu z monitoringu wyborczego mediów, prowadzonego przez Towarzystwo Dziennikarskie. - „Wiadomości” są tubą propagandową PiS - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Andrzej Krajewski.

jk
jk
Udostępnij artykuł:
Towarzystwo Dziennikarskie o „Wiadomościach” w kampanii wyborczej: zmasowana agitacja na rzecz PiS
Michał Adamczyk zapowiadający materiał w "Wiadomościach" 30 września br., fot. TVP

Od 27 września do 6 października 15-osobowy zespół Towarzystwa prowadził monitoring głównych wydań programów informacyjnych telewizji publicznej, Polsatu i TVN oraz serwisów informacyjnych Programu Pierwszego i Trzeciego Polskiego Radia. Celem było sprawdzenie, jak publiczne media wywiązują się z obowiązku przestrzegania w audycjach wymogów pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności, wynikające z Ustawy o radiofonii i telewizji. - TVP prowadzi jawną i brutalną agitację wyborczą partii rządzącej - brzmi jeden z wniosków raportu.

Najwięcej Jarosława Kaczyńskiego

Z raportu wynika, że w ciągu dziesięciu dni „Wiadomości” wyemitowały 72 tematy związane z wyborami (na 103 wyemitowane w ogóle), co daje 80 procent. W tym samym czasie „Wydarzenia” Polsatu miały 25 proc. tematów wyborczych (23 na 93), a „Fakty” TVN - 52 proc. (46 z 89).

grafika

Z polityków najdłużej i najczęściej pokazywany był w „Wiadomościach” prezes PiS, Jarosław Kaczyński, przy czym wypowiedzi prezesa PiS były dłuższe niż wypowiedzi polityków opozycji.

grafika

- W serwisach informacyjnych Polskiego Radia tak samo, jak w dzienniku telewizyjnym TVP, wśród informacji wyborczych przeważają te na temat PiS, a w ich ramach – informacje o wydźwięku pozytywnym, ale znajdują się także informacje neutralne, a nawet negatywne, czego nie ma w „Wiadomościach” - czytamy w dokumencie.

grafika

Fake newsy i nieważne tematy

Autorzy raportu zwracają uwagę na sposób redagowania i przedstawiania informacji w „Wiadomościach”. Podkreślają m.in. wielokrotne powtarzanie tego samego tematu korzystnego dla władz, kreowanie nieważnych tematów a omijanie tematów istotnych, publikowanie materiałów będących wprost materiałami wyborczymi PiS, a także kreowanie informacji nieprawdziwych, korzystnych dla rządu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvp-ile-zarabia-jacek-kurski-dyrektorzy-dziennikarze-i-inni-pracownicy-ile-osob-zatrudnionych-w-2018-roku,7170876099401345a ##

Jako przykład tych ostatnich podawane są informacje o tanich mieszkaniach dla polskich rodzin, czy o inwestycjach w służbę zdrowia.

- Nasz monitoring wykazał, podobnie jak poprzednie, że „Wiadomości” TVP są  tubą propagandową PiS. Ta partia korzysta za darmo z najlepszego czasu antenowego dla promowania swoich ludzi i propagandy, jednocześnie prowadząc czarną propagandę wobec opozycji. Jest to sprzeczne z zasadami demokratycznych wyborów. Obserwacja „Wiadomości” wykazała, że nie spełniały one w okresie kampanii wyborczej wymogów Ustawy o radiofonii i telewizji, nakazujących by programy telewizji publicznej charakteryzowały się „pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością” - informuje Andrzej Krajewski. Dodaje też:- Telewizja prowadzi jawną i brutalną agitację wyborczą partii rządzącej.

 

„Zniesiona równość szans partii”

Krajewski podkreśla, że „zmasowana propaganda PiS” w publicznej telewizji znosi wymaganą przez prawo równość szans partii uczestniczących w wyborach i przez to podważa wiarygodność wyboru, jaki będzie mieć miejsce 13 października. - Telewizja publiczna łamie prawo wyborcze, łamie je również - nie interweniując - organ, którego obowiązkiem jest nadzorowanie mediów publicznych, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - przekazuje Krajewski.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/telewizja-polska-tvp-wyniki-finansowe-w-2018-roku-przychody-z-abonamentu-i-reklam-oraz-zysk,7170876609820801a ##

Obserwacja mediów będzie kontynuowana do 11 października. Po tym czasie zostanie przedstawiony całościowy raport.

grafika

Poprzedni monitoring na taką skalę przeprowadzany był w maju, w trakcie kampanii do europarlamentu. Wówczas wnioski były podobne. - Jeżeli zna się teorię propagandy, z przykrością można stwierdzić, że „Wiadomości" wypełniają wszystkie kryteria medium propagandowego - mówił nam wówczas Andrzej Krajewski.

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska