SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Widzowie linearnej telewizji się starzeją, młodzi odchodzą do serwisów VOD

Polacy średnio dziennie spędzają 4 godziny i 17 minut przed telewizorem. Prawie połowę telewidzów stanowią jednak osoby w wieku 55+, natomiast można zaobserwować znaczący odpływ widzów w wieku 10-29 lat. Dla porównania - w 2005 roku stanowili oni łącznie 21 proc. widowni,  a w 2018 roku już tylko 13 proc. 

Article

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała sprawozdanie z działalności w 2018 roku. Ma obowiązek je przedstawić Sejmowi, Senatowi, Prezydentowi oraz premierowi do 31 maja. Jeśli nie zostałoby przyjęte, kadencja KRRiT zostałaby skrócona i wymieniono by jej skład. W sprawozdaniu znajdują się najważniejsze informacje, stanowiące podsumowanie działań urzędu w ubiegłym roku.

Do sprawozdania dołączono również dokument  „Informacje o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2018 roku”. Wynika z niego, że nieznacznie spadł średni czas oglądania telewizji linearnej – było to 4 godziny i 17 minut dziennie - o półtorej minuty krócej niż rok wcześniej.  

- Zmiany technologiczne i wynikające z nich zmiany w sposobie korzystania z mediów powodują, że nie można już dłużej podejmować opisu rynku treści wideo w podziale na telewizję i „nie-telewizję”. Filmy, seriale, audycje informacyjne i sportowe oraz inne kategorie programowe oglądane są nie tylko w czasie przewidzianym ramówką (telewizja linearna), ale coraz częściej w miejscu i czasie wybranym przez odbiorcę - stwierdziła w dokumencie Krajowa Rada.

Spadek dziennego czasu spędzanego przed telewizorem jest jednak nieznaczny – tendencja zapoczątkowana od 2015 roku uległa spowolnieniu.

- Wynikać to może z coraz większej oferty dostępnych programów, dzięki czemu widzowie mogą przeważnie znaleźć w telewizji interesujące ich treści - uważa KRRiT.

W ciągu ostatnich 10 lat liczba polskich i polskojęzycznych programów zwiększyła się ze 155 do 393, a jeśli uwzględnić dostępne w Polsce i oferowane przez polskich operatorów programy zagraniczne, widzowie mają do wyboru łącznie 603 stacje telewizyjne (łącznie z dublowanymi kanałami w wersji HD).

Ważnym argumentem podłączenie telewizora do internetu

W Polsce wciąż 95,2 proc. gospodarstw domowych posiada odbiornik telewizyjny, a niemal połowa - dwa. Statystycznie niemal 1/5 gospodarstw kupuje co roku nowy telewizor. Klientom coraz częściej ma zależeć na tym,  by urządzenie miało funkcję podłączenia do sieci, co zapewnia dostęp do aplikacji umożliwiających streaming wideo poprzez internet. Nadal jednak 1/5 Polaków korzysta z tradycyjnej TV.

Mimo że w ciągu ostatnich pięciu lat można było zaobserwować rosnącą popularność telewizji naziemnej, większość gospodarstw domowych w Polsce  - 63 proc. nadal korzysta z płatnej telewizji satelitarnej lub kablowej.

W ciągu ostatniego roku prawie jedna czwarta klientów płatnych operatorów (24 proc.) rozważała rezygnację z umowy. Powodem ewentualnej rezygnacji miała być wysokością płaconego abonamentu. Prawie połowa ankietowanych uważa, że kwota, jaką płacą za korzystanie z usługi jest zbyt wysoka, a 1/5 korzystających z telewizji satelitarnej, że większość interesujących ich programów można znaleźć w internecie. Argumentem, aby nie rezygnować z płatnej TV ma być połączenie usługi z dostępem do internetu.

Starzejąca się widownia telewizji linearnej

W ciągu kilkunastu ostatnich lat stopniowo zmieniała się struktura widowni telewizyjnej. Już prawie połowę telewidzów stanowią osoby w wieku 55+, natomiast można zaobserwować odpływ widzów w wieku 10-29 lat. Dla porównania - w 2005 roku stanowili oni łącznie 21 proc. widowni,  a w 2018 roku już tylko 13 proc. 

- Spadek czasu oglądania telewizji przez młodych dorosłych można tłumaczyć ich obecnością  w świecie nowych mediów, przede wszystkim w serwisach VoD - stwierdza KRRiT.

Z kolei najwięcej czasu przed telewizorami spędzają widzowie w wieku 60+, średnio prawie sześć godzin dziennie.

Co oglądają Polacy?

Jak wynika z badań, polscy telewidzowie najchętniej oglądają filmy i seriale, zarówno zagraniczne jak i polskie. Ponad połowa ankietowanych deklaruje też oglądanie audycji informacyjnych oraz kabaretów i koncertów. Co trzeci Polak jest fanem maratonów serialowych i ogląda seriale po kilka odcinków naraz (tzw. binge-watching), korzystając przede wszystkim z serwisów streamingowych.

Największy odsetek „seryjnych oglądaczy” występuje w grupie wiekowej 23-37 lat. Ulubione treści wideo to teledyski - ogląda je ponad połowa internautów. 1/3 ogląda relacje znajomych w serwisach społecznościowych oraz wideo z recenzjami produktów.

Podobnie w poprzednich latach - do oglądania treści audiowizualnych najczęściej służą odbiorniki telewizyjne. Korzysta z nich 93 proc. ankietowanych internautów.

Aż 61 proc. użytkowników w Polsce ogląda wideo na ekranie swojego komputera, najchętniej wieczorem. Z kolei wideo oglądane na urządzeniach mobilnych - pomimo ich mobilności - również najczęściej oglądane jest w domu. Na drugim miejscu znajduje się komunikacja miejska, gdzie na ekranach smartfonów najczęściej ogląda się relacje znajomych w mediach społecznościowych.

Dla porównania: w Stanach Zjednoczonych 58 proc. odtworzeń wideo premium jest realizowane na dużym ekranie, podczas gdy w Europie tylko 34 proc. W Polsce udział platform TV w oglądaniu płatnych usług wideo wynosi jedynie 16 proc.

Rynek usług VOD rośnie

Usługi VoD oferują zarówno tradycyjni nadawcy telewizyjni (vod.tvp.pl, Ipla.tv, player.pl, HBO GO), operatorzy telekomunikacyjni (Orange, Jambox, T-Mobile, Play NOW, Netia VOD), platformy cyfrowe (nc+GO, Cyfrowy Polsat GO), sieci kablowe (UPC na żądanie, TOYA VOD, INEA) oraz serwisy subskrypcyjne: Netflix, Showmax (został uwzględniony, ponieważ to sprawozdanie za zeszły roku, na początku 2019 roku zniknął z Polski, Amazon Prime Video.  

Na początku 2018 roku 28 proc. gospodarstw domowych z dostępem do internetu korzystało  z serwisów VoD (wzrost o 20 proc. w porównaniu z 2017 r.), przy czym 36 proc. z nich deklarowało korzystanie z usług kilka razy w tygodniu.

W 2017 roku wartość rynku płatnych serwisów VoD w Polsce wynosiła 637 mln zł, co oznaczało wzrost o 28,9 proc. w porównaniu do roku 2016.

Popularność mierzona liczbą odsłon wykonanych przez internautów daje pierwszeństwo serwisowi Netflix.com. Najwięcej czasu (prawie 3,5 godz.) użytkownicy spędzili w serwisie tvp.pl - vod (o kwadrans dłużej niż rok wcześniej).

Netflix ma już w Polsce 760 tys. subskrybentów. Oznacza to, że usługa jest dostępna  w 6 proc. gospodarstw domowych, co przerosło oczekiwania badaczy. Dane dotyczące Showmaxa wskazują, że mógł mieć około 80 tys. subskrybentów (to stan na 2018 rok – przyp.red.).

Spada liczba odwiedzających nielegalne serwisy VoD. Pirackie serwisy tracą, są odcinane  od wpływów reklamowych, a coraz bogatszą ofertę w wygodnej formie zapewniają legalne platformy VoD. Około 45 proc. internautów deklaruje, że ważne jest dla nich to, czy korzystają z serwisu legalnego czy pirackiego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Widzowie linearnej telewizji się starzeją, młodzi odchodzą do serwisów VOD

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AW
Tyle tylko, że VoD nie ma tego specyficznego klimatu co telewizja linearna - ten superpłynny obraz, za sprawą przeplotu, jest możliwy do osiągnięcia wyłącznie w telewizji linearnej. W Internecie nie jest już to możliwe, trzeba przechodzić na skanowanie progresywne, a nadawcy nie są chętni na skok w liczbie fps-ów - zamiast zachowywać płynność, robią wszystko, żeby świat TV stanął na 25/30 fps, nawet pomimo wejścia 4K i powolnego wchodzenia 8K. No i brak bogatego zasobu archiwalnego w VoD niszczy tamten klimat TV - licencje, ech te licencje!
11 2
odpowiedź
User
PAULA
Z tabelki wynika, że vod.pl jest na pierwszym miejscu a nie netflix ale okej...
Jeszcze niech tylko ludzie zrozumieją, że cda.pl - premium to nie legalne źródło i będzie dobrze!
4 7
odpowiedź
User
Soiul
Patrząc na to co leci obecnie w telewizji to 4 godziniy i 17 minut to całkiem dużo. No ale to emeryci tak podnoszą ten wynik. Ja tam więcej niż 2 godziny TV nigdy nie oglądam. A czasem wogłle telewizji nie włączam, między innymi dlatego że jest tam za dużo reklam, w internecie o wiele więcej wartościowe rzeczy obejrzę lu przeczytam, choć tu też tych denerwujących reklam przybywa.
5 0
odpowiedź
User
mon
Obecnie telewizja nie posiada wartościowych treści. W kablówce jest już trochę lepiej. W internecie ogląda się to co chce i kiedy chce a nie to co narzuca nam operator. Patrząc na program telewizyjny odechciewa się włączyć telewizor, internet też.
4 0
odpowiedź
User
Piotr
Wolę oglądać filmy i seriale w trochę gorszej jakości niż superpłynne reklamy w tradycyjnej TV...
Tyle tylko, że VoD nie ma tego specyficznego klimatu co telewizja linearna - ten superpłynny obraz, za sprawą przeplotu, jest możliwy do osiągnięcia wyłącznie w telewizji linearnej. W Internecie nie jest już to możliwe, trzeba przechodzić na skanowanie progresywne, a nadawcy nie są chętni na skok w liczbie fps-ów - zamiast zachowywać płynność, robią wszystko, żeby świat TV stanął na 25/30 fps, nawet pomimo wejścia 4K i powolnego wchodzenia 8K. No i brak bogatego zasobu archiwalnego w VoD niszczy tamten klimat TV - licencje, ech te licencje!
3 2
odpowiedź