Większość Polaków nie słyszała o nowych zasadach handlu w internecie

Aż 58 proc. Polaków nie słyszała o regulacji DAC7, regulującej zbieranie i przesyłanie do urzędów skarbowych informacji o niektórych transakcjach sprzedażowych w e-commerce – wynika z danych Instytutu Badań Pollster.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Większość Polaków nie słyszała o nowych zasadach handlu w internecie
Fot. Pixabay

9 kwietnia rząd przyjął projekt dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy DAC7. Ustawa nakłada na operatorów platform sprzedażowych (takich jak Allegro, OLX czy Vinted) obowiązek gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o osobach, które dokonały transakcji za pośrednictwem tych platform.

Nowe zasady dla e-commerce. Ile wiedzą Polacy?

Instytut Badań Pollster zapytał Polaków o to, jak często sprzedają swoje prywatne rzeczy w sieci oraz z jakich platform korzystają. 60 proc. badanych sprzedało coś za pośrednictwem internetu przynajmniej raz. Najczęściej sprzedajemy rzeczy, których już nie używamy (49 proc. wskazań) oraz rzeczy, których używamy rzadko, by móc zrobić miejsce na nowe (41 proc.).

Największą popularnością wśród sprzedających cieszy się OLX - 63 proc. respondentów wskazało, że dokonali sprzedaży za pośrednictwem tej platformy. Allegro, kolejny polski serwis, uzyskał 41 proc. wskazań. Podium zamyka pochodzący z Litwy Vinted.

Zapytano również Polaków o to, czy słyszeli o pracach nad wdrożeniem ustawy dostosowującej polskie prawo do dyrektywy DAC7 nakazującej platformom sprzedażowym zbieranie i przesyłanie do urzędów skarbowych informacji o niektórych transakcjach sprzedażowych. 35 proc. przyznało, że słyszało o trwaniu takich prac.

grafika

Chociaż nowe przepisy nie wpływają na dotychczasowe zasady opodatkowania osób sprzedających w Internecie, wciąż budzą niepewność. Zapytano więc respondentów o wskazanie sytuacji, w których mogą oni zostać zgłoszeni do administracji podatkowej.

Wśród osób, które słyszały o pracach nad ustawą, 60 proc. trafnie wskazało, że dotyczy to sytuacji, gdy użytkownik zarobi w ciągu roku na sprzedaży co najmniej 2000 euro, a 38 proc. jest świadomych, że raportowanie to będzie dotyczyć osób, które dokonało co najmniej 30 transakcji w ciągu roku.

Najmniej osób (17 proc.) jest natomiast świadomych, że urzędy skarbowe dowiedzą się także o sprzedaży rzeczy będących w posiadaniu sprzedającego krócej niż 6 miesięcy, a co piąty z nas wie o tym, że obowiązek informowania skarbówki dotyczy także sprzedaży usług świadczonych osobiście czy też wynajmu pojazdów lub miejsc parkingowych.

Wśród osób, które słyszały o pracach nad ustawą, 60 proc. trafnie wskazało, że dotyczy to sytuacji, gdy użytkownik zarobi w ciągu roku na sprzedaży co najmniej 2000 euro, a 38 proc. jest świadomych, że raportowanie to będzie dotyczyć osób, które dokonało co najmniej 30 transakcji w ciągu roku.

Najmniej osób (17 proc.) jest natomiast świadomych, że urzędy skarbowe dowiedzą się także o sprzedaży rzeczy będących w posiadaniu sprzedającego krócej niż 6 miesięcy, a co piąty z nas wie o tym, że obowiązek informowania skarbówki dotyczy także sprzedaży usług świadczonych osobiście czy też wynajmu pojazdów lub miejsc parkingowych.

Informacje pochodzą z badania realizowanego w dniach 8-9.03.2024 roku metodą CAWI na próbie 1059, reprezentatywnej dla obywateli Polski w
wieku 16+. Maksymalny błąd oszacowania wyniósł około 3 proc.

jd
Autor artykułu:
jd
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych