SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wiktor Zbroja: Rynek fotografii reklamowej intensywnie się odbudowuje

- Kryzys na rynku fotografii reklamowej równoważony jest przez coraz większą ilość małych projektów, często związanych z działaniami w internecie, w których widzimy dość duży potencjał - mówi nam Wiktor Zbroja, prezes Makata Creative Group.

Wiktor Zbroja

Wiktor Zbroja

- Kryzys w każdej części rynku, z którą jesteśmy powiązani, w pewnym stopniu się na nas odbija. Na pewno poczuliśmy to dwa i trzy lata temu. Wówczas ze względu na obniżenie budżetów na reklamę prasową, ilość pracy wyraźnie zmniejszyła się. Dziś mniej robi się kampanii skierowanych tylko i wyłącznie do prasy, ale w zamian za to zwiększa się ilość zamówień na kampanie internetowe. Niezmiennie prasa jest jednak nośnikiem regularnie wykorzystywanym przez klientów realizujących kampanie o szerokim zasięgu, obejmujące zarówno ATL i BTL - mówi Wiktor Zbroja.

- Nasz rynek teraz się odbudowuje, ale na innych niż dotychczas warunkach. Trudno ocenić, czy czeka nas świetlana przyszłość. Co prawda budżety na pojedyncze produkcje spadły, ale ten spadek jest równoważony przez coraz większą ilość małych projektów, często związanych z działaniami w internecie, w których widzimy dość duży potencjał. Nie da się ukryć, wykonujemy obecnie tą samą pracę co kilka lat temu za nieco mniejsze pieniądze, ale jest to charakterystyczne dla całej branży reklamowej. Jako Makata nie możemy jednak narzekać, nie straciliśmy żadnego z kluczowych klientów, wręcz zyskaliśmy nowych, jak chociażby PLAY czy IKEA - twierdzi szef Makata.

- W najbliższych latach nie liczymy na boom. Oczekujemy lekkich wzrostów, ale przede wszystkim stabilizacji na rynku profesjonalnej fotografii reklamowej. Wzrost będzie na pewno spowodowany zwiększeniem znaczenia działań digitalowych i utrzymaniem intensywności działań w szeroko pojętym BTL-u i ATL-u przez reklamodawców. Także trend do wykorzystywania mniej i bardziej znanych celebrytów w działaniach klientów jest dla nas korzystny - uzupełnia Wiktor Zbroja.

Z Wiktorem Zbroją, prezesem zarządu Makata Creative Group, rozmawiamy o kondycji polskiego rynku fotografii reklamowej - przeczytaj wywiad na drugiej stronie artykułu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wiktor Zbroja: Rynek fotografii reklamowej intensywnie się odbudowuje

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tralalala
no i co z tego product placementu wynika? myśli pan, że ten życzeniowy wywiadzik wiele zmieni i klient zorientowany na stocki (=szybkość/niska cena/efekt znany przed zakupem) przybiegnie do pana firemki zamawiać foty? hahaha!
odpowiedź
User
toja
To jest ciekawostka - wasz "segment" czyli segment fotografii reklamowej oferuje UWAGA ! UWAGA ! ...
" produkcja filmów szkoleniowych, korporacyjnych i innych związanych z komunikacją wizualną z klientem"
To jest to badziewie, które zalewa rynek reklamy ! Wszyscy robią wszystko. a potem się patafian dziwi, że stokowa fotografia wypiera zawodowców. Moze zacznijcie sprzedawać wentylatory, wędzone dorsze i kupcie maszyne do mielenia słoni. Też sie na tym nie znacie, ale czemu nie - klient sie znajdzie.
K....a nie mozna czytac tego, co ten facet wygaduje .
Wiem ilu swietnych fotografów pozamykało studia, bo zalew takiego czegoś rozwalił branżę. Trzyletni właściciel lustrzanki z fixem na "P" zostaje zawodowcem,bo kto mu zabroni. Jest jakaś branża , czy banda bezrobotnych polonistów dukająca o kreatywności?
odpowiedź
User
Dino
W PL ze stocków na razie korzystały głównie korpo i agencje PR. To jeszcze przed nami, że przeciętni właściciele małych firm się zorientują co to jest stock i wtedy się rzucą. O odbudowie rynku zdjęć szytych na miarę będzie można pogadać za jakieś 5-6 lat.
odpowiedź