Wirtualna Polska ze wzrostem wpływów i 40 mln zł kwartalnego zysku, Telewizja WP na większym plusie

W czwartym kwartale ub.r. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 15,2 proc. do 218,46 mln zł oraz zysku netto z 26,86 do 40,05 mln zł. Wskutek spadków zaraz po wybuchu epidemii całoroczne wpływy zmalały o 10,8 proc., ale zysk netto się zwiększył. - W skutym covidowym lodem świecie w 2020 roku, internet był jak tlen, jak przerębel, do którego przypłynęły wszystkie ryby - opisuje prezes spółki Jacek Świderski.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska ze wzrostem wpływów i 40 mln zł kwartalnego zysku, Telewizja WP na większym plusie
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

Przychody Wirtualnej Polski w stanowiącym zdecydowaną większość jej działalności pionie internetowym w czwartym kwartale ub.r. poszły w górę rok do roku o 14,2 proc. do 209,59 mln zł, a te gotówkowe - o 15,5 proc. do 203,98 mln zł.

Przełożyło się to na wzrost skorygowanego zysku EBITDA z 63,64 do 77,12 mln zł.

Natomiast Telewizja WP, stanowiąca segment telewizyjny firmy, osiągnęła wzrost wpływów o 45,4 proc. do 8,87 mln zł i skorygowanej EBITDA z 451 tys. zł do 2,65 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wirtualna-polska-odpisuje-9-8-mln-zl-za-akcje-esky-domaga-sie-zaplaty-17-2-mln-zl,7170357608208513a ##

- W skutym covidowym lodem świecie w 2020 roku, internet był jak tlen, jak przerębel, do którego przypłynęły wszystkie ryby - stwierdził prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.

- Polacy stopniowo coraz lepiej radzili sobie z dostosowaniem się do epidemicznego wyzwania. Doskonale widoczna była różnica pomiędzy wiosennym a jesiennym uderzeniem pandemii. Popadaniem w entropię, a kawitacyjnym przyśpieszeniem w adaptowaniu świata cyfrowego na własne potrzeby - opisał.

grafika

Superauto.pl z największą dynamiką

W pionie internetowym do Wirtualnej Polski oprócz serwisów z treściami (na czele z portalami WP.pl i o2.pl) należy grupa platform e-commerce przejętych w ostatnich latach: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym miesiąc temu połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).

Po wybuchu epidemii wiosną ub.r. najmocniej ucierpiały serwisy turystyczne. Z Wakacje.pl szybko zwolniono kilkadziesiąt osób, a z Nocowanie.pl ok. 10 pracowników, dodatkowo pożegnano się z kilkunastoma pracownikami Domodi. W drugim i trzecim kwartale ub.r. Wakacje.pl, jako jedyna spółka zależna Wirtualnej Polski zanotowały stratę EBITDA.

- Przy takich restrykcjach, ograniczeniach swobód obywatelskich właściwie większość turystyki międzynarodowej zamiera. To sytuacja identyczna jak wiosną, pełne zamarcie ruchu turystycznego, sprzedaż mamy na poziomie 6-9 proc. tego, co było przed covidem - mówił prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w listopadzie ub.r.

- Swój udział w rynku zwiększyły zarówno ciężko doświadczone covidem Wakacje.pl o 50 proc. do 14 proc., jak i najszybciej rozwijająca się spółka naszej grupy Superauto.pl, osiągająca 0,51 proc. udziału w sprzedaży nowych aut w Polsce - informuje Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wakacje-pl-dostaly-18-8-mln-zl-z-tarczy-pfr-empikowi-przyznano-52-7-mln-zl,7170358408910977a ##

- Dobre wyniki całej grupy kapitałowej w 2020 to głównie zasługa naszych mediów. Wirtualna Polska Media pod wodzą Joanny Pawlak osiąga dobre rezultaty oglądalnościowe i jeszcze lepsze wyniki finansowe. To pozwala nam w kolejnych kwartałach śmiało inwestować w jakość naszego mediowego produktu, tak aby umocnić się na pozycji lidera wśród portali horyzontalnych w Polsce - podkreśla Jacek Świderski.

Covidowe spadki w drugim i trzecim kwartale

Całoroczne przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski w części internetowej zmalały o 12 proc. do 605,73 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA spadł o 3,7 proc. do 215,04 mln zł.

- Spadek przychodów wynika głównie z sytuacji na rynku sprzedaży wycieczek zagranicznych. Z uwagi na wybuch epidemii koronawirusa, a w konsekwencji lock-down i zamknięcie granic Grupa nie tylko nie realizowała przez większą część 2020 roku przychodów ze sprzedaży wycieczek międzynarodowych, ale była również zmuszona rozpoznać zwrot za wszystkie usługi sprzedane w poprzednich okresach, które nie mogły się odbyć w wyznaczonych terminach - opisano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.

W samym drugim kwartale ub.r. przychody firmy skurczyły się rok do roku o 37,8 proc., a skorygowany zysk EBITDA z 50,89 do 38,76 mln zł. W trzecim kwartale firma zanotowała spadek przychodów sprzedażowych rok do roku o 16,6 proc. do 153 mln zł, natomiast jej zysk netto wzrósł z 21,44 do 26,55 mln zł.

Jesienią ub.r. Wirtualna Polska zaczęła wprowadzać autorskie narzędzie WP Sales Booster do retargetingu reklamowego oraz rozwijała swoją sieć reklamową WPartner skierowaną do małych i średnich marketerów.

- Efektywność dla pierwszej uruchomionej branży - odzieżowej - jest już porównywalna, zgodnie z zapowiedziami, do poziomu globalnych platform. Rozpoczęliśmy testowe odbieranie Googlowi dostępu do naszej powierzchni, gdyż chcemy mieć z reklamodawcami bezpośrednie relacje - komentuje Jacek Świderski.

Telewizja WP z 1,9 mln zł zysku

W ub.r. Telewizja WP osiągnęła wzrost wpływów o 30,7 proc. do 26,55 mln zł i skorygowanego wyniku EBITDA z 4,34 mln zł straty do 1,88 mln zł zysku. Pierwszy raz zanotowała całoroczny zysk EBITDA.

Skorygowany zysk EBITDA holdingu Wirtualna Polska zmniejszył się w ub.r. o 0,9 proc. do 216,92 mln zł, a zysk operacyjny o 6,3 proc. do 121,71 mln zł. Natomiast zysk netto wzrósł z 71,13 do 81,7 mln zł.

- Ten czas pokazał siłę holdingu, tego jak wzajemnie się wspieramy i uzupełniamy. Niższe wyniki w spółkach zajmujących się turystyką potrafiliśmy z nawiązką rekompensować przez inne spółki, zwłaszcza mediową, ale też te sprzedające samochody czy projekty domów - komentuje Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu ds. finansowych w Wirtualnej Polsce.

Przychody krajowe Wirtualnej Polski zmalały w ub.r. z 562,68 do 466,45 mln zł, natomiast wpływy z zagranicy wzrosły ze 131,24 do 146,67 mln zł.

Natomiast zysk netto poprawił się, ponieważ wydatki na podatek dochodowy poszły w dół z 27,72 do 9,7 mln zł.

- 2020 rok wymagał od nas wszystkich hartu ducha i go dostał, bo trafił na internetowe morsy. Mimo że trzecia dekada XXI wieku rozpoczęła się burzliwie, to dla naszej branży obecnie nie oznacza nic innego jak wcześniejszą realizację wieloletnich biznesplanów - podkreśla Jacek Świderski.

grafika

WP za dwa lata chce mieć zeroemisyjną serwerownię

Po stronie kosztowej Wirtualnej Polski zdecydowanie największe są dwie kategorie. W ub.r. wydatki na usługi obce poszły w dół z 238,09 do 156,95 mln zł, głównie w związku z mniejszymi prowizjami sprzedażowymi w części serwisów e-commerce.

Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zmniejszyły się z 200,36 do 198,26 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 6,34 do 5,34 mln zł.

W sprawozdaniu Wirtualnej Polski podano, że optymalizacja kosztów w jej spółkach najbardziej dotkniętych kryzysem „obejmowała, poza oczywistym wyeliminowaniem w pierwszej kolejności maksymalnej ilości kosztów niepracowniczych, także redukcję zatrudnienia oraz ograniczenia wymiaru etatu lub wynagrodzeń  pracowników”. Część spółek w ramach tzw. tarczy antykryzysowej otrzymała w ub.r. łącznie ok. 4,5 mln zł.

- W ciągłej służbie dla Wirtualnej pracuje ponad 10 tysięcy serwerów. Zużywamy tyle energii elektrycznej, ile małe miasto. Polska znajduje się na szarym końcu na świecie w karbonizacji produkcji energii, z 800 g dwutlenku węgla na każdą wyprodukowaną kilowatogodzinę energii elektrycznej - opisuje Jacek Świderski.

- Dlatego wysiłek każdej polskiej firmy na drodze do zmniejszenia zużycia energii lub negatywnych skutków jej produkcji jest więcej wart niż firm z innych krajów. Wirtualna Polska podejmie ten wysiłek. Chcemy osiągnąć zeroemisyjność naszych serwerowni do 2023 roku - zapowiada.

grafika

320 mln zł kredytów do spłaty

Na koniec ub.r. zadłużenie kredytowe Wirtualnej Polski wynosiło 320,76 mln zł, wobec 311,21 mln zł rok wcześniej.

W lutym ub.r. firma razem ze swoimi spółkami zależnymi zaciągnęła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł może być przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje. W maju zmieniła harmonogram kupna pozostałych 25 proc. udziałów Nocowanie.pl: w ub.r. dokupiła 10 proc. , płacąc 13,47 mln zł, a w 2021 i 2022 roku ma przejąć po 7,5 proc. za łącznie ok. 21 mln zł.

grafika

W poniedziałek na koniec sesji za akcję Wirtualnej Polski płacono 96,60 zł, co daje kapitalizację w wysokości 2,82 mld zł. Spółki zależne Jacka Świderskiego, Michała Brańskiego i Krzysztofa Sieroty mają po 12,94 proc. kapitału i 18,63 proc. głosów na walnym zgromadzeniu WP.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski