SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska żegna się z luksusową odzieżą. Poprzez pożyczkę

Kurs akcji sprzedającej odzież luksusową spółki Moliera2 w ciągu dwóch lat zmalał o trzy czwarte, obecnie wynosi ok. 9 groszy. Wirtualna Polska jesienią 2021 roku zainwestowała w nią 10 mln zł przy kursie wynoszącym 54 grosze. Pod koniec maja planuje sprzedać te walory w ramach umowy pożyczkowej z jesieni 2022 roku.

Reklama Moliera2, fot. facebook.com/SalonMoliera2Reklama Moliera2, fot. facebook.com/SalonMoliera2

W połowie 2021 roku Wirtualna Polska Holding za 10 mln zł kupiła 18,52 mln akcji spółki Moliera2, do której należą platforma e-commerce i kilka butików stacjonarnych z luksusową odzieżą. Zapłaciła 54 groszy za akcję, nabyty pakiet stanowił wówczas ok. 5 proc. kapitału spółki.

W kolejnych latach Moliera2 skokowo zwiększyła przychody: z 15,4 mln zł w 2020 roku i 44,81 mln zł rok później do 124,25 mln zł w 2022 i 87,45 mln zł w ub.r. Równocześnie pogorszyła się jej rentowność: w 2020 roku zarobiła jeszcze na czysto 13,02 mln zł, za to w kolejnych latach jej straty netto wynosiły 704 tys. zł, 11,88 mln zł i 15,04 mln zł.

CZYTAJ TEŻ: Superauto.pl dalej przyspiesza. Wirtualna Polska wciąż bez dywidendy

W konsekwencji kurs akcji spółki mocno zmalał. Jesienią 2022 roku zsunął się poniżej 20 groszy, a w październiku ub.r. spadł nawet poniżej 7 groszy. Od kilku dni wynosi 0,091 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 38,9 mln zł. W ciągu 12 miesięcy zmalał o 40 proc., przez dwa lata - o 76 proc., zaś w ciągu trzech lat aż o 96,5 proc.

Pakiet Wirtualnej Polski warty 8,3 mln zł mniej

Wirtualna Polska w związku ze spadkiem kursu Moliera2 obniżała w swoim bilansie wycenę posiadanego pakietu jej akcji. Na koniec 2021 roku zmniejszyła ją o 1,67 mln zł, rok później o dalsze 5,37 mln zł, a na koniec ub.r. o 1,3 mln zł, do 1,67 mln zł. Łącznie przez niecałe trzy lata zaksięgowała spadek wartości godziwej tych walorów o 83 proc.

Nie oznacza to jednak, że Wirtualna Polska musi sprzedać akcje Moliera2 po bieżącym kursie lub czekać na jego wzrost. W listopadzie 2022 roku wydawca pożyczył bowiem niepowiązanemu z nim podmiotowi 5,35 mln zł. Oprocentowanie ustalono na WIBOR 3-miesięczny plus marża, w ub.r. WP dostała 239 tys. zł odsetek.

Wraz z umową pożyczki Wirtualna Polska porozumiała się z zaciągającym ją podmiotem, że w wybranym przez siebie terminie sprzeda mu posiadane akcje Moliera2 za ustaloną cenę (w sprawozdaniu podano jedynie, że wyższą od kursu Moliera2 z tamtego dnia, wynoszącego 16 groszy). W połowie listopada ub.r. WP przekazała pożyczkobiorcy, że walory spółki modowej sprzeda mu 31 maja br. Szczegóły tej transakcji znajdą zatem w raporcie finansowym Wirtualnej Polski z drugiego kwartału br.

CZYTAJ TEŻ: Meblowa inwestycja Wirtualnej Polski ze stratą

- Realizacja bądź odstąpienie od przedwstępnej umowy sprzedaży znajduje się pod wyłączną kontrolą Spółki w związku z czym Grupa rozpoznała instrument finansowy wyceniany w wartości godziwej przez wynik finansowy - opisano w sprawozdaniu WP za ub.r. Na koniec grudnia ub.r. w bilansie firmy kwota krótkoterminowych pożyczek wycenianych w wartości godziwej wynosiła 4,65 mln zł netto, wobec 5,27 mln zł rok wcześniej.

W czwartym kwartale ub.r. Wirtualna Polska Holding przy wzroście przychodów z turystyki o ponad 50 proc. i minimalnym spadku w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym zarobiła na czysto 42,4 mln zł, o 7,5 mln zł więcej niż przed rokiem. Całoroczny zysk netto zmalał natomiast ze 178,32 do 163,95 mln zł, głównie wskutek wyższych kosztów finansowych.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska żegna się z luksusową odzieżą. Poprzez pożyczkę

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bambuleusz
Wow, kolejna wtopa inwestycyjna WP. Kto by się spodziewał. Nie ma się jednak co martwić, ludzie na stołkach managerskich i dyrektorskich w WP Media i innych podmiotach należących do grupy nie ponoszą odpowiedzialności za słabe wyniki klikalności lub finansowe wtopy i mogą czuć się bezpiecznie. Tam takich rotacji jak na najniższych szczeblach nie ma.
odpowiedź
User
Smiszek
Równie genialne jak zakup jastrzsbpost i grupy popularne.pl xD
odpowiedź
User
wwa
Krzysztof Suwart źle doradził.
odpowiedź