SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska: już jedna trzecia wpływów reklamowych w mobile’u, startuje superauto.pl z nowymi samochodami

W br. już jedna trzecia wpływów reklamowych Wirtualna Polska Holding pochodzi z mobile’u. Wydawca właśnie uruchomił serwis superauto.pl, w którym można kupować nowe samochody. - Nie widzimy żadnych znaków, które by potwierdzały nadejście złej pogody na rynku reklamowym - zaznacza prezes firmy Jacek Świderski.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

W trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 31,8 proc. do 519 mln zł oraz 44,27 mln zł zysku netto (wobec 49,4 mln zł rok wcześniej).

Ponad 95 proc. jej działalności to segment internetowym, którego przychody w trzech kwartałach br. wzrosły w skali roku o 31,8 proc. do 504,82 mln zł, skorygowany zysk EBITDA według MSR 17 zwiększył się o 17,1 proc. do 149,14 mln zł, natomiast według standardu MSSF 16 wyniósł 155,21 mln zł.

W prezentacji firma podała, że w od października ub.r. do września br. już 53 proc. jej gotówkowych wpływów w internecie pochodziło z e-commerce, a 47 proc. z reklam. Przychody gotówkowe wzrosły w skali roku o 32 proc., a bez uwzględnienia zrealizowanych w tym czasie przejęć - o 18 proc.

W ub.r. e-commerce zapewnił firmie 48 proc., a w 2017 roku - 41 proc.

W segmencie e-commerce Wirtualna Polska jest obecna w kilku kategoriach tematycznych: odzież (ma serwisy Domodi.pl i Allani.pl), turystyka zagraniczna (Wakacje.pl, My Travel i Parklot.pl, Wakacyjny Świat), turystyka krajowa (Nocowanie.pl, eHoliday.pl), wyposażenie wnętrz (Homebook.pl) oraz finanse (Totalmoney.pl). Prezes firmy Jacek Świderski na konferencji prasowej podał, że w minionym kwartale Wakacje.pl i Homebook.pl zanotowały jednocyfrowe wzrosty, Extradom.pl - kilkadziesiąt proc., a Nocowanie.pl - trzycyfrowy wzrost.

superauto.pl sprzedaje nowe samochody

Pod koniec października br. Wirtualna Polska zrealizowała kolejne przejęcie: za 9,35 mln zł kupiła od Grupy Oponeo 100 proc. akcji spółki AutoCentrum.pl. - Autocentrum zostało kupione po czterech latach negocjacji. Tak wygląda M&A (mergers&acquisitions, czyli fuzje i przejęcia - przyp.), te projekty zwykle dojrzewają latami - skomentował Jacek Świderski.

Wirtualna Polska uruchomiła właśnie serwis superauto.pl, w którym oferowane są nowe samochody. Szef firmy przyznał że w kategorii aut używanych absolutnym liderem jest otoMoto.pl. - W związku z tym nie chcemy walczyć z otoMoto.pl, jest to nasz ważny klient, którego chcemy wspierać. Natomiast chcemy powalczyć o kategorię aut nowych - tłumaczył.

- Uważamy, że tak jak przy kupowaniu używanego auta ważna jest możliwość zobaczenia go, odbycia jazdy próbnej, tak w przypadku nowego, zwłaszcza jeśli ktoś kupuje trzeci tak sam model do swojej firmy, takich wymogów nie ma. Tu liczy się szybkość zakupu, a wszystkie auta, które oferujemy na superauto.pl są dostępne od ręki na placach u dealerów - dodał Świderski.

W ciągu 12 miesięcy zakończonych we wrześniu br. skorygowany zysk EBITDA Wirtualnej Polski (z wyłączeniem Telewizji WP) wyniósł 201 mln zł, o 16 proc. więcej niż rok wcześniej, a o 10 proc. więcej bez uwzględnienia akwizycji. 33 proc. zysku zapewniła EBITDA, wobec 32 proc. a ub.r. i 27 proc. w 2017 roku.

Skok w reklamie mobilnej, bez dużych formatów wideo

W pierwszej połowie br. przychody Wirtualnej Polski z reklam na urządzeniach mobilnych były dwukrotnie wyższe niż rok wcześniej, a ich udział w łącznych wpływach reklamowych firmy wzrósł w skali roku z jednej czwartej do jednej trzeciej. Natomiast liczba emisji reklam w mobile’u widzianych przez internautów potroiła się. Jacek Świderski zaznaczył, że podobne tendencje były w minionym kwartale.

- To w tej chwili nasz najsilniejszy napęd. Tak jak poprawiliśmy viewability w ubiegłym roku głównie na dekstopie, tak w tym roku te dynamiki biorą się z poprawy efektywności produktu reklamowego na mobile’u - stwierdził.

Zwiększyły się też przychody z reklam wyświetlanych w desktopowych wersjach serwisów. - Wiele prognoz zakładało, że jak użytkownicy będą przechodzić z dektopu na mobile, w tym pierwszym przychody będą spadały. Tak się u nas nie stało - zaznaczył szef Wirtualnej Polski.

Według niego przyczynia się nie tylko poziom widoczności reklam (według Gemius Adreal we wrześniu br. wynosił 54 proc., podczas gdy w serwisach Ringier Axel Springer Polska było to nieco ponad 40 proc., w Grupie Interia.pl - 33 proc., a w Grupie Gazeta.pl - 28 proc.). - Poprawiamy też szybkość ładowania się wszystkich typów treści - dodał.

Z kolei przychody reklamowe Wirtualnej Polski z poczty elektronicznej (do wydawcy należą dwa takie serwisy: WP Poczta i Poczta o2) w trzecim kwartale br. zwiększyły się o 17 proc.

Jacek Świderski dodał, że wpływy reklamowe z wideo to „mały ułamek” tych w mobile’u. - Nie ścigamy się na produkcje dużych formatów wideo i widać, że to była dobra decyzja. Obserwujemy, że gracze którzy postawili na wideo, po cichu korygują swoje strategie. Widać, że nie ma już tylu odpalanych hucznie programów i nowych gwiazd. Mamy poczucie, że droga, którą Wirtualna Polska wybrała, jest dobra - skomentował.

- Nie mieliśmy też historycznie serwisu VoD. Doszliśmy do wniosku, że jest za późno, żeby go odpalać, nie chcieliśmy też konkurować z Netflixem, uważaliśmy, że to zwarcie z góry skazane na przegraną. A WP Pilot jest raczej alternatywą wobec Netflixa czy HBO GO - uzasadnił.

2020 rok nie będzie kryzysowy w e-reklamie

Prezes Wirtualnej Polski, powołując się na dane z IAB AdEx, podkreślił, że od kilku kwartałów Wirtualna Polska obok Google’a i Facebooka notuje największe wzrosty przychodów reklamowych wśród czołowych wydawców. - Widać, że od mniej więcej trzech kwartałów to główni beneficjenci rynku reklamowego - ocenił.

Jaka koniunktura będzie panować na tym rynku w przyszłym roku? - Wszyscy mówią o kryzysie, ale naprawdę cały czas go nie widać i zaczynamy wreszcie mieć wątpliwości, czy on przyjdzie w najbliższej perspektywie. Jak rozmawiamy z reklamodawcami o przyszłym roku, na razie naprawdę nie wygląda to źle - powiedział Świderski

- Zarówno ten rok będzie dobry - większość powierzchni reklamowych mamy już sprzedanych, skończymy ten rok z dobrym, żeby nie powiedzieć bardzo dobrym wynikiem. Jesteśmy też w końcówce budżetowania przyszłego roku. I pierwszy raz zaczynamy wierzyć, że to jeszcze nie będzie rok istotnie kryzysowy - dodał.

- Nie widzimy po prostu żadnych znaków, które by potwierdzały nadejście złej pogody na rynku reklamowym. Oczywiście przeważa ostrożność, staramy się budżetować wysokie jednocyfrowe wzrosty - zaznaczył szef WP.

Wysokie wyceny serwisów do przejęcia

W br. Wirtualna Polska oprócz AutoCentrum.pl przejęła jeszcze za 7,7 mln zł 13 proc. akcji spółki Teroplan, właściciela serwisu e-podróżnik.pl. Znacznie kosztowniejsze akwizycje zrealizowała w ub.r.

- Wyceny są wysokie, bo jesteśmy w późnej fazie cyklu wzrostu gospodarczego. Staramy się kupować to, co ma sens finansowy, biorąc pod uwagę, że ta koniunktura nie będzie trwała wiecznie. Coraz mniej jest podmiotów do przejęcia na rynku - skomentował Jacek Świderski.

Zaznaczył, że firma prowadzi rozmowy dotyczące przejęć także za granicą, skupia się na rozszerzaniu działalności w kategoriach tematycznych, w których jest już obecna.

0,5 mln zł na Open.fm w DAB+

W październiku i listopadzie br. Wirtualna Polska wygrała kilka konkursów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji  na nadawanie Open.fm na lokalnych multipleksach cyfrowych w Toruniu, Katowicach, Warszawie, Częstochowie, Poznaniu, Rzeszowie i Tarnowie. Emisja kanału w tej formie ma ruszyć w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy z operatorem multipleksów (jeszcze nie został wybrany).

Który z kanałów dostępnych na Open.fm będzie nadawany na tych multipleksach? - Na pewno jeden z głównych kanałów - stwierdził Jacek Świderski. Wirtualna Polska przeznaczy na to ok. 0,5 mln zł.

Firma jeszcze nie zdecydowała, czy wystartuje w kolejnych podobnych konkursach. - Decyzje będziemy podejmować w zależności od proponowanych warunków koncesji. Ale na pewno będziemy konsekwentnie rozwijać dystrybucję Open.fm - zapowiedział Świderski.

Wirtualna Polska jest notowana na warszawskim rynku giełdowym od maja 2015 roku. Akcje stanowiące większość głosów na walnym zgromadzeniu mają członkowie jej zarządu: Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota (każdy posiada walory stanowiące 13,03 proc. kapitału i dające 19,72 proc. głosów na walnym).

We wtorek na koniec sesji giełdowej za akcję spółki płacono 68,80 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 1,99 mld zł. Pod koniec września kapitalizacja WP na krótko osiągnęła po raz pierwszy poziom 2 mld zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: już jedna trzecia wpływów reklamowych w mobile’u, startuje superauto.pl z nowymi samochodami

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tych
Poczytajcie mój komentarz odnośnie wyników Agory sprzed kilku dni. To "wydawnictwo" uważa, że będzie spowolnienie. I teraz porównajcie to z decyzjami WP, które kupuje Autocentrum i uruchamia SuperAuto...

Tylko Volkswagen chce wydać kilkadziesiąt miliardów euro na rozwój samochodów elektrycznych, w czym zawsze jest co najmniej kilka procent na marketing. Każdy inny producent zapowiada samochody w tym segmencie.

Agora mówi, że będzie słabiej, WP inwestuje, żeby mieć więcej przestrzeni reklamowej i robić biznes.

Kto ma rację?
4 0
odpowiedź
User
Marcin
Poczytajcie mój komentarz odnośnie wyników Agory sprzed kilku dni. To "wydawnictwo" uważa, że będzie spowolnienie. I teraz porównajcie to z decyzjami WP, które kupuje Autocentrum i uruchamia SuperAuto...

Tylko Volkswagen chce wydać kilkadziesiąt miliardów euro na rozwój samochodów elektrycznych, w czym zawsze jest co najmniej kilka procent na marketing. Każdy inny producent zapowiada samochody w tym segmencie.

Agora mówi, że będzie słabiej, WP inwestuje, żeby mieć więcej przestrzeni reklamowej i robić biznes.

Kto ma rację?


Pełna zgoda. Nawet jeśli nadchodzący rok będzie gorszy, to segment motoryzacyjny może ciągnąć resztę do góry. W tej chwili auta elektryczne i OZE to dwa najgorętsze tematy na rynku, ludzie czekają miesiącami na instalację paneli fotowoltaicznych! Tu są i będą olbrzymie pieniądze. :-)
2 0
odpowiedź