Wirtualna Polska: wpływy 20 proc. w górę, Wakacje.pl dużo lepiej niż przed epidemią

W zeszłym kwartale przychody grupy kapitałowej Wirtualna Polska zwiększyły się o 20,3 proc. do 270,9 mln zł, a zysk netto zmalał z 54,87 do 50,76 mln zł. Jej spółka zależna Wakacje.pl osiągnęła dwucyfrowy wzrost sprzedaży w porównaniu z trzecim kwartałem 2019 roku.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wirtualna Polska: wpływy 20 proc. w górę, Wakacje.pl dużo lepiej niż przed epidemią
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

Segment internetowy grupy Wirtualna Polska zanotował wzrost przychodów o 20,2 proc. do 263,96 mln zł (z czego wpływy gotówkowe zwiększyły się o 21,2 proc. do  257,11 mln zł) i skorygowanego zysku EBITDA z 85,71 do 89,6 mln zł.

W sprawozdaniu firma wyliczyła, że na wzrost jej wpływów złożył się przede wszystkim wzrost przychodów spółki WP Media zarabiającej głównie z reklam, dwucyfrowy wzrost spółki zależnej Wakacje.pl oferującej wycieczki zagraniczne (zarówno rok do roku, jak i w porównaniu z trzecim kwartałem 2019 roku) oraz dwucyfrowy wzrost rok do roku w spółce Superauto.

Telewizja WP, stanowiąca pion telewizyjny holdingu, zwiększyła wpływy o 26,5 proc. do 6,94 mln zł i zmniejszyła skorygowaną stratę EBITDA z 969 do 289 tys. zł.

Łącznie skorygowany zysk EBITDA holdingu wzrósł z 73,74 do 95,83 mln zł (w trzecim kwartale ub.r. Wakacje.pl uzyskały umorzenie spłaty 14,1 mln zł pożyczki w ramach tzw. tarczy finansowej dla dużych firm).

Zysk operacyjny zwiększył się z 63,32 do 66,41 mln zł, a przy spadku wyniku z działalności finansowej z 900 tys. zł do -1,98 mln zł zysk netto zmalał z 54,87 do 50,76 mln zł, a ten przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej - z 53,41 do 48,93 mln zł.

Wyniki grupy Wirtualna Polska w zeszłym kwartale okazały się lepsze od średniej prognoz analityków pytanych przez PAP, którzy spodziewali się 263,6 mln zł przychodów, 87,8 mln zł zysku EBITDA i 42,8 mln zł zysku przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej.

Większe inwestycje i zadłużenie

Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej wyniosły w zeszłym kwartale -37,6 mln zł, a nakłady inwestycyjne - 23,1 mln zł.

Zadłużenie netto holdingu na koniec września br. wynosiło 74,8 mln zł (kwartał wcześniej było to 46,9 mln zł), a jego wskaźnik do skorygowanego zysk EBITDA z 12 miesięcy - 0,2x (z doliczeniem przyszłych zobowiązań związanych z przejęciami - 0,5x).

grafika

- Trzeci kwartał tego roku, mimo że wakacyjny, był pracowitym okresem wzmacniania pozycji konkurencyjnej naszych biznesów turystycznych i mediowych. W obszarze turystyki za 400 mln złotych zrealizowaliśmy przejęcie konkurentów Nocowanie.pl z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, rozbudowując naszą ofertę do 100 tys. kwater turystycznych. W obszarze mediów zainwestowaliśmy 110 mln złotych w spółki Patronite i Audioteka, dzięki czemu wraz z użytkownikami Pilota WP i OpenFM mamy już 600 tys. subskrybentów jakościowych treści w Polsce - przypomina w komunikacie Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski.

W ujęciu trzech kwartałów holding osiągnął wzrost przychodów o 20,6 proc. do 750,67 mln zł, z czego te w pionie internetowym zwiększyły się o 21 proc. do 730,1 mln zł, a te Telewizji WP - o 9,8 proc. do 20,56 mln zł.

Skorygowany zysk EBITDA poszedł w górę z 217,39 do 243,96 mln zł, a zysk netto - ze 124,86 do 143,44 mln zł.

grafika

Wirtualna Polska przejmuje w mediach i e-commerce

Na początku kwietnia Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.

Z kolei w połowie października Wirtualna Polska podpisała przedwstępną umowę zakupu za 20,9 mln zł 44,5 proc. udziałów sklepu internetowego Selsey z meblami, wyposażenie wnętrz i akcesoriami ogrodowymi. Ponadto ma wnieść do niego aportem swoją platformę Homebook, wycenioną na 12 mln zł.

Szallas jest właścicielem platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Jego witryny łącznie oferują prawie 90 tys. obiektów noclegowych, a od lipca ub.r. do czerwca br. użytkownicy dokonali ponad 1 mln rezerwacji. Szallas wygenerował w tym okresie 6,6 mln euro zysku EBITDA. Do przejętej firmy należą m.in. polskie Noclegi.pl, węgierskie Utazok.hu, czeskie Hotel.cz i Online Holding oraz rumuński Travelminit International.

Równocześnie Wirtualna Polska kupiła 100 proc. udziałów spółki Mediapop wydającej m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl, Genialne.pl i Popularne.pl, płacąc 28 mln zł (plus ewentualnie 9 mln zł).

Wirtualna Polska warta prawie 3 mld zł

W poniedziałek na koniec sesji za akcję Wirtualnej Polski płacono 98,90 zł, co przekłada się na kapitalizację w wysokości 2,9 mld zł. Od początku stycznia br. kurs zmalał o 29 proc.

W lipcu spółka wypłaciła akcjonariuszom 35,32 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały