SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska: wpływy 52 proc. w górę, 70 mln zł zysku, odżyły Wakacje.pl

W pierwszej połowie br. przychody Wirtualnej Polski Holding poszły w górę rok do roku o 52,3 proc. do 397,11 mln zł, a zysk netto - z 15,09 do 69,99 mln zł. Wynika to z poprawy sytuacji w reklamie internetowej i turystyce zagranicznej, którą zajmuje się spółka zależna Wakacje.pl.

Segment internetowy Wirtualnej Polski Holding w zeszłym półroczu osiągnął wzrost przychodów o 53,9 proc. do 383,86 mln zł, z czego wpływy gotówkowe zwiększyły się o 54,1 proc. do 374,16 mln zł.

W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że jej internetowa część mediowa (na czele z portalami WP.pl, o2.pl, Money.pl i Pudelek.pl), zarabiająca głównie z reklam, zanotowała znaczącą poprawę przychodów „w porównaniu do niskiego jednocyfrowego wzrostu w I połowie 2020 roku, kiedy zmniejszył się cały rynek reklamy na skutek lockdownu związanego z pandemią koronawirusa”.

Wakacje.pl nadal słabiej niż przed epidemią

Do Wirtualnej Polski należą też platformy e-commerce’owe z paru obszarów tematycznych: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym jesienią ub.r. połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).

Po wybuchu epidemii najmocniej ucierpiały witryny turystyczne, zwłaszcza Wakacje.pl, gdzie wiosną ub.r. przeprowadzono spore zwolnienia. Za to w zeszłym półroczu Wakacje.pl zanotowały wzrosty „w związku z poprawą otoczenia rynkowego, poluzowaniem obostrzeń i dostępnością szczepień przeciwko COVID-19”.

- W I połowie 2021 roku przychody Wakacje.pl były znacząco wyższe niż w okresie porównywalnym 2020 roku (kiedy na skutek zwrotów znajdowały się na poziomie bliskim zera). Wciąż jednak były niższe niż w pierwszym półroczu 2019 roku - zaznaczono w sprawozdaniu Wirtualnej Polski. Wskazano też "kontynuację pozytywnych trendów w spółkach e-commerce, zwłaszcza w Superauto i Extradom".

- O ile jeszcze w kwietniu, sprzedaż wycieczek (przez Wakacje.pl - przyp.) była o ok. 30 proc. niższa niż w 2019 roku, o tyle w maju i czerwcu trend uległ znacznej poprawie i wartość sprzedanych wycieczek była wyższa niż w roku 2019 - opisano. - Sytuacja jest jednak bardzo dynamiczna i wyraźnie widać jak sytuacja epidemiologiczna w danym momencie, jak i nakładane bądź luzowane restrykcje (zarówno w Polsce jak i w kluczowych destynacjach) istotnie wpływają na nastroje konsumentów i zachowania zakupowe - dodano.

W marcu br. Wakacje.pl uzyskały 18,8 mln zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy kredytowej dla dużych firm.

Skorygowany zysk EBITDA segmentu internetowego poszedł w górę z 80,72 do 137,43 mln zł. Według badania Mediapanel w lipcu br. strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska zanotowały 21,11 mln użytkowników i 73 proc. zasięgu.

Telewizja WP na plusie

Z kolei pion telewizyjny Wirtualnej Polski, który stanowi emitowana w naziemnej tv cyfrowej Telewizja WP, osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 16,2 proc. do 13,25 mln zł.

Jego skorygowany wynik EBITDA poprawił się z 786 tys. zł straty do 479 tys. zł zysku.

- Poprawa przychodów i wyników była związana m.in. ze znacznym negatywnym wpływem lockdownu na rynek reklamy telewizyjnej w I półroczu 2020 roku (widocznym zwłaszcza w kwietniu i maju 2020) - stwierdzono w sprawozdaniu.

Zysk mocno w górę

Łączne przychody holdingu Wirtualna Polska poszły w górę z 260,83 do 397,11 mln zł, z czego te gotówkowe - z 254,15 do 387,41 mln zł.

Mocno wzrosły też wyniki rentowności. Skorygowany zysk EBITDA poszedł w górę z 79,94 do 137,91 mln zł, zysk operacyjny z 30,93 do 93,25 mln zł, a przy zmniejszeniu się ujemnego wyniku finansowego z -10,27 do -4,68 mln zł zysk netto wzrósł z 15,09 do 69,99 mln zł.

Więcej na pensje i usługi obce, mniej na amortyzację

Półroczne wydatki Wirtualnej Polski Holding na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zwiększyły się rok do roku z 93,59 do 118,85 mln zł, a na usługi obce - z 72,81 do 97,85 mln zł. Wartość sprzedanych towarów poszła w górę z 13,52 do 42,41 mln zł.

Z kolei koszty amortyzacji zmniejszyły się z 43,41 do 41,5 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 6,18 do 5,52 mln zł.

W drugim kwartale wpływy i EBITDA podwojone

Jeszcze wyższe dynamiki Wirtualna Polska Holding osiągnęła w minionym kwartale ze względu na niską bazę sprzed roku, kiedy trwał pierwszy lockdown po wybuchu epidemii, a potem stopniowo luzowano obostrzenia.

W segmencie internetowym przychody poszły w górę o 98,6 proc. do 210,98 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 39,7 do 76,41 mln zł. Natomiast Telewizja WP zanotowała wzrost wpływów o 49,9 proc. do 7,21 mln zł i skorygowanego wyniku EBITDA z 945 tys. zł straty do 697 tys. zł zysku.

W efekcie łączne przychody firmy zwiększyły się o 96,5 proc. do 218,18 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 38,76 do 77,11 mln zł, a zysk netto - z 7,84 do 42,71 mln zł.

- Podwojenie przychodów i EBITDA oznacza osiągnięcie w drugim kwartale najwyższego wzrostu, od co najmniej dekady. Dziękuję za to wszystkim obywatelom Wirtualnej Polski Holding - podkreśla prezes spółki Jacek Świderski.

- Mamy ambicję utrzymać wzrosty w kolejnych okresach, między innymi dlatego udostępniamy dzisiaj nowe narzędzie o nazwie WP Ads. Samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi dla sklepów e-commerce, bez pośredników i z rozliczeniem za faktyczną sprzedaż - dodaje.

Wirtualna Polska ma 208 mln zł zadłużenia

Dług netto na koniec czerwca 2021 roku według MSSF 16 wyniósł 208 mln zł, w porównaniu do 189,1 mln zł na koniec marca 2021 roku. Wskaźnik dług netto / skorygowana EBITDA na koniec II kwartału wyniósł 0,77x.

W części długoterminowej zobowiązania kredytowo-pożyczkowe firmy na koniec czerwca br. wynosiły 217,15 mln zł, wobec 320,76 mln zł na koniec ub.r.

WP z dywidendą i kolejnymi inwestycjami

W drugiej połowie czerwca Wirtualna Polska Media, spółka zależna holdingu Wirtualna Polska, kupiła za 9,33 mln zł od Kamila Rucińskiego 8,5 proc. udziałów firmy Nocowanie.pl. W efekcie ma już 93,5 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu tej spółki.

W lipcu Wirtualna Polska Media podpisała umowę kupna 100 proc. udziałów firmy, do której należy farma fotowoltaiczna na Dolnym Śląsku o łącznej mocy 3 MW. Wartość transakcji, wraz z zadłużeniem przejętej spółki, wynosi ok. 12,4 mln zł. Ponadto Wirtualna Polska Holding w ramach oferty publicznej nabyła za 10 mln zł pakiet akcji spółki Modern Commerce, nowego właściciela marki Moliera2.com.

Pod koniec czerwca Wirtualna Polska Holding po rocznej przerwie wróciła do wypłaty dywidend: przekazała akcjonariuszom 45,3 mln zł z zysków z wcześniejszych lat, po 1,55 zł na akcję.

Firma od ponad sześciu lat jest notowana na warszawskiej giełdzie. W poniedziałek na koniec sesji przy kursie 120 zł kapitalizacja spółki wynosiła 3,51 mld zł.

Głównymi akcjonariuszami Wirtualnej Polski Holding są Jacek Świderski oraz członkowie zarządu Michał Brański i Krzysztof Sierota - każdy poprzez spółkę zależną ma walory stanowiące ok. 12,9 proc. kapitału i 18,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: wpływy 52 proc. w górę, 70 mln zł zysku, odżyły Wakacje.pl

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
komentator
Zero uczciwości prezesa. Wyniki świetne a w pandemii zwolnili wakacje zamiast przeczekać. Biznesowe hieny.
odpowiedź
User
Mediaworker
Wyniki robią wrażenie!
odpowiedź
User
WP
To kiedy w końcu podwyżki dla etatowych redaktorów w WP????
odpowiedź