Wittchen chce z giełdy zdobyć kilkadziesiąt mln zł. Stawia na segment luksusowy

Wittchen, producent i dystrybutor luksusowej galanterii skórzanej chce pozyskać z oferty na warszawskiej giełdzie kilkadziesiąt milionów złotych i liczy, że debiut na rynku głównym nastąpi jesienią. Spółka w ciągu 3-4 lat chce stworzyć grupę modową, działającą w segmencie dóbr luksusowych poprzez przejmowanie kolejnych spółek.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

„Chcemy doprowadzić do powstania jednej z najsilniejszych polskich grup sprzedających dobra luksusowe. Jesteśmy obecnie na etapie porządkowania spraw po pierwszym przejęciu. Kryzys wyselekcjonował firmy, które chcielibyśmy przejmować. Tu upatrujemy duże szanse na wzrost i dlatego wchodzimy na giełdę"- powiedział prezes Jędrzej Wittchen na spotkaniu prasowym.

Na początku kwietnia spółka złożyła w Komisji Nadzoru Finansowego prospekt emisyjny.

„Jesteśmy przekonani, że do jesieni powinniśmy wejść na giełdę. Z oferty chcielibyśmy pozyskać kilkadziesiąt milionów złotych. Chcemy przejmować kolejne firmy i marki, co pozwoli nam uzyskać efekt skali, poprawić marże i wyniki"-  dodał prezes.

Wittchen poinformował, że obecnie spółka prowadzi rozmowy z kilkoma firmami „z sąsiednich segmentów rynku" tj. perfumy i kosmetyki, odzież i ubrania, zegarki i biżuteria; z niektórymi podmiotami podpisała też listy intencyjne i  wkrótce przystąpi do procesu due diligence.  Prezes poinformował, że jest szansa, że przejęcie zostanie sfinalizowane jeszcze w tym roku.  Spółka nie wyklucza przejęcia podmiotu za granicą.

Wittchen ocenił, że w najbliższych latach nastąpi dalszy wzrost rynku dóbr luksusowych w Polsce dzięki wzrostowi zamożności Polaków, świadomości konsumenckiej, a także małemu nasyceniu rynku.

„Wydatki na dobra luksusowe w Polsce to zaledwie 20 euro rocznie na osobę, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to ponad 100 euro. Jednocześnie liczba bogatych i zamożnych Polaków rośnie w tempie 12% rocznie i to daje nam duży potencjał wzrostu"- powiedział prezes.

Na przełomie 2010 i 2011 roku Wittchen przejął spółkę VIP Collection, co w ocenie zarządu stwarza szanse na skokowy wzrost udziału w rynku oraz daje korzyści w postaci wspólnej polityki zakupowej, czy logistyki.

„VIP Collection to marka pozycjonowana o półkę, czy nawet dwie półki niżej. Chcemy zmienić koncept i wizerunek tej firmy, wykorzystując nasz know-how i bardzo szybko podwoić liczbę sklepów" -dodał.

Obecnie działa 26 sklepów VIP Collecion, spółka ma już podpisane kolejne 16 umów najmu, a docelowo ma działać 50 sklepów tej marki.

Prezes  ocenił, że zdolności sprzedażowe przejętej spółki to 30 mln zł przychodów rocznie. W 2010 r.  przychody ze sprzedaży wyniosły zaledwie 3,4 mln zł, jednak w ciągu dwóch lat spółka powinna  powrócić do poziomu przychodów sprzed kryzysu.

Wśród głównych celów inwestycyjnych oprócz akwizycji podmiotów działających w segmencie dóbr luksusowych prezes wymienił także rozwój sieci sprzedaży.

Obecnie Wittchen posiada 78 własnych punktów sprzedaży (w tym 26 należących do VIP Collection) w Polsce oraz kilkadziesiąt punktów za granicą – na głównych rynkach - w Rosji (15) i na Ukrainie (13), oraz na Białorusi (3), oraz w Czechach (1), gdzie sprzedaż w praskim salonie rozwija się bardzo dobrze i niewykluczone, że powstaną następne punkty.

Spółka nie wyklucza wejścia na rynki Europy Zachodniej, jednak priorytetem jest  dalszy rozwój sieci salonów za granicą.

Spółka podała, że w strukturze sprzedaży 54% stanowi detal (punkty sprzedaży detalicznej i sklep internetowy), 27% to sprzedaż B2B (produkty wykorzystywane przez nabywców do celów marketingowych), 8% to sprzedaż do obcych sklepów multibrandowych (ok. 80 stoisk patronackich), a 9% eksport.

Na początku tego roku zostało uruchomione centrum logistyczne Wittchen w Palmirach, gdzie zostanie także przeniesiona siedziba spółki. Centrum o powierzchni ponad 8,3 tys. m. kw., wyposażone w system RFID kosztowało ponad 30 mln zł.

Przychody ze sprzedaży wyniosły 66,5 mln zł w 2010 r. wobec 56,2 mln zł wcześniej,  a EBITDA wyniosła 11,8 mln zł w porównaniu ze stratą 4,3 mln zł w 2009 r.  Zysk netto w ub. roku wyniósł ponad 4 mln zł wobec 10,2 mln zł straty rok wcześniej.

Głównym akcjonariuszem spółki jest jej prezes Jędrzej Wittchen, który posiada 76% akcji jako osoba prywatna oraz 24% poprzez spółkę zarejestrowaną na Cyprze. Po debiucie na giełdzie główny akcjonariusz chce zachować pakiet kontrolny.

masz / isb / pr
Autor artykułu:
masz / isb / pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem