SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wyniki konkursu na najbardziej skuteczne reklamy Effie

Drugi rok z rzędu jury konkursu skutecznej reklamy nie przyznaje nagrody głównej

Drugi rok z rzędu jury konkursu skutecznej reklamy nie przyznaje nagrody głównej. Mało tego - wśród rozdanych statuetek nie ma żadnej złotej. Wygląda na to, że polska reklama jest coraz mniej skuteczna.

- Optymalnym wariant to kiedy agencja reklamowa ma na swoich półkach nagrodę za oryginalną kreację i nagrodę za skuteczną kampanię - uważa Marcio M. Moreira, wiceprezes i szef kreacji McCann-Erickson Worldwide. Innymi słowy dobrze jest produkować reklamy ładne i skuteczne, ale nie zawsze idzie to w parze.

Polski przemysł reklamowy wybiera najbardziej skuteczne reklamy już trzeci rok. Konkurs Effie jest licencjonowaną imprezą, która narodziła się w USA i ma już 34 lata. Trzecia edycja polskiego Effie jest specyficzna. Z jednej strony odnotowała ona najwięcej - bo aż 51 - zgłoszeń. Jednak z drugiej - ostateczne wyniki w postaci rozdanych statuetek świadczą o tym, że poziom prac nie był w tym roku najwyższy. Bo jak inaczej można tłumaczyć fakt, że żadna ze zgłoszonych kampanii nie otrzymała złotej Effie, nie mówiąc już o Grand Prix, którego jury nie przyznało również w ubiegłym roku? A to jest impreza reklamy efektywnej, a nie ładnej. Dla producentów dóbr i usług, którzy wydają pieniądze na reklamę, żądają wyników i zasiadają w jury tego konkursu, może to być niepokojący sygnał.

Zdecydowana większość z nagrodzonych prac, które przedstawiamy poniżej, nie błyszczy efektami specjalnymi i zaskakującymi pomysłami. Te obrazki miały po prostu sprzedać nam produkt. Czy spełniły swoją funkcję? Każdy z nas, konsumentów, też głosował w tym konkursie swoją kartą płatniczą lub gotówką, bo kupował produkt. Na razie nie znamy wyników tego głosowania konsumentów, gdyż zostaną one wydane dopiero za kilka tygodni w formie grubej książki.

Żywność

Produkt: serki Hochland; kampania: "Szkolni przyjaciele"; Hochland Polska; agencja: Grey Worldwide.

Srebrna Effie. Urocza historia przyjaźni dziewczynki i rezolutnego chłopczyka ukazana w kilku reklamówkach telewizyjnych. On podbija serce koleżanki, oddając jej to, co lubi najbardziej (czyli serek z pieczarkami) i topiąc ser pod lupą. Twarz dziewczynki stała się wizytówką serów Hochland.

Produkt: chipsy Lay's Max; kampania: "Bo każdy człowiek ma dwa oblicza"; Fritolay Poland; agencja: NoS/BBDO.

Srebrna Effie. Oblicz może być nawet więcej, czego dowodzi przykład bohaterki reklam - Marysi. Jest grzeczną, kochaną córką, która nie tylko tańczy na rurze w nocnym klubie. Mamy tu wiele niedopowiedzeń i zabawy.

Produkt: Olej Kujawski; kampania: "Kujawski z pierwszego tłoczenia"; ZT Kruszwica; agencja Corporate Profiles DDB. Brązowa Effie. Jedna z tych mniej widowiskowych kampanii, które raczej uczą, niż bawią. Zakochać się w oleju? Czy w niczym niezmąconym rodzinnym spokoju, który emanuje z tej reklamy? Tak czy inaczej - Kujawski jest kupowany.

Artykuły nieżywnościowe

Produkt: szampon Shamtu; kampania: Bez tytułu; Procter & Gamble Polska; agencja: Leo Burnett Warszawa.

Brązowa Effie. Szampon bez wody, kobiecego ciała, machania włosami i erotycznego pojękiwania? Żadnych wodotrysków - raczej niedowierzanie. Mężczyzna przekonywał kobiety na Marszałkowskiej, że ten reklamowany szampon "zwiększa objętość włosów". I przekonał.

Napoje

Produkt: piwo Redd's; kampania: "Redd's bez cienia goryczy"; Kompania Piwowarska; agencja: PZL.

Srebrna Effie. Niewielu koneserów lubi piwo bez cienia goryczy. Jednak niebanalne reklamówki Redd's nie były adresowane do znawców piwa, lecz do oryginałów. Dlatego są takie, a nie inne i to musiało być docenione.

Produkt: Sprite; kampania: Sprite - Big Brother; Coca-Cola Poland Services; agencja: Publicis. Brązowa Effie. Koncern Coca-Cola jako jeden z pierwszych odważył się zdecydowanie inwestować w pierwszą polską edycję "Big Brother". Większość potraktowała program co najmniej ostrożnie. Jak widać, ryzyko się opłaciło.

Produkt: piwo Tyskie; kampania: "Irlandia, Praga, Bawaria, Australia"; Kompania Piwowarska; agencja: Corporate Profiles DDB.

Srebrna Effie. Złośliwi twierdzą, że niektóre z tych reklamówek miały przesadnie wysokie budżety, ale prawda jest prosta: Tyskie dokonało dekompozycji na naszym rynku piwa. A fakt, że babcia pochodzi z Chrzanowa, docenili nawet jurorzy pewnego konkursu kreatywnego w Krakowie.

Leki

Produkt: Etopiryna; kampania: "Goździkowa"; Polpharma; agencja: Corporate Profiles DDB.

Brązowa Effie. Wiem, wiem, wiem - niektórych cała ta Goździkowa denerwuje. Ale policzyliście państwo, ile razy w ciągu 30 sekund pada słowo Etopiryna? Cztery razy. Do tego kilka razy widzimy tę nazwę na ekranie. Chyba dało się zapamiętać...

Usługi finansowe

Usługa: internetowe konto bankowe; kampania: "Nie funduj bankowi marmurowych schodów", "Sam sobie daj podwyżkę"; Inteligo Financial Services; agencja: J. Walter Thompson.

Brązowa Effie. Prostym i jasnym językiem wytłumaczono klientowi zalety banku internetowego. Uliczne tablice raczej nie robiły wrażenia, ale kampania telewizyjna była chwytliwa. Widać, że opłacało się stymulować u konsumenta postawę roszczeniową.

Usługi telekomunikacyjne

Usługa: promocja bezpłatnych minut; kampania: Promocja urodzinowa Plus GSM; Polkomtel; agencja: Leo Burnett Warszawa.

Brązowa Effie. Kolarze przerywają wyścig, żeby zgłębić szczegóły promocji w sieci komórkowej. Działa to na nich tak bardzo, że aż nie mogą przeliczyć darmowych minut na godziny. Wyścig staje się nieważny, a widz razem z nimi gapi się na warunki promocji. Inteligentne.

Usługa: promocja połączeń międzymiastowych; kampania: 1033- kampania informacyjna; TP SA; agencja: NoS/BBDO.

Brązowa Effie. Efektowne to nie jest, ale z pewnością musiało być efektywne. Krystyna Loska - czołowa telewizyjna twarz PRL - znakomicie nadaje się do masowego klienta TP SA.

Pozostałe usługi

Usługa: program lojalnościowy; kampania: Teściowie; PKN Orlen; agencja: Leo Burnett Warszawa.

Brązowa Effie. Tankowanie jest tu pokazane jako czynność znacznie mniej stresująca niż wizyta u teściów. Akcja "Przyjazna stacja benzynowa"? Czemu nie, jeżeli zabierzemy się za to z humorem.

Kampanie non-profit

Usługa: Reklama społeczna; kampania "Dzieciństwo bez przemocy"; agencja: McCann-Erickson Polska.

Srebrna Effie. Coraz lepsze reklamy społeczne mamy ostatnimi czasy w kraju. To już druga nagroda dla dziewczynki karmiącej misia i naśladującej swoich niezrównoważonych rodziców. Bardzo przejmujące.

Media

Produkt: tygodnik "Newsweek"; kampania "Długopis i obiektyw"; Axel Springer Polska; agencja: PZL.

Srebrna Effie. Start "Newsweeka" był wielkim wydarzeniem. I żadne medium nie przeszło obok niego obojętnie. Zawdzięczamy to sile marki "Newsweek", ale niewątpliwie również tej kampanii reklamowej. Tym bardziej że zdobyła ona jeszcze jedną nagrodę w tym konkursie - statuetkę MEffie za najbardziej oryginalne i nowatorskie wykorzystanie mediów otrzymał dom mediowy MediaCom. Już drugi raz kierowana przez Tomasza Englerta firma jest wyróżniana w tej kategorii. Na półce w MediaCom można zobaczyć MEffie z ubiegłego roku za zaplanowanie kampanii reklamowej szybkich zup Knorra "Holistyczna Opycha".

Środki trwałe

Produkt: Toyota Corolla; kampania: Nowa Toyota Corolla Presale; Toyota Motor Poland; agencja: Saatchi & Saatchi.

Brązowa Effie. Mariaż Saatchi& Saatchi z Toyotą jest trwały i obie firmy na tym dobre wychodzą. Agencja skutecznie kreuje wokół samochodów tej marki zachwyt, ukazując ją jako seksowną.

Produkt: Toyota Yaris; kampania: Yaris 2001; Toyota Motor Poland; agencja: Saatchi & Saatchi.

Srebrna Effie. Prostsza i lżejsza gatunkowo kampania, która wyraźnie akcentuje korzyści. Poza tym załączony do gazety pilot, którym można otworzyć nowy samochód - to nowość.


Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wyniki konkursu na najbardziej skuteczne reklamy Effie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl