SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Za 4,75 mld dolarów Adobe przejmuje platformę marketingową Marketo. „Ważna zmiana w marketing automation”

Koncern Adobe kupił firmę Marketo działającą na rynku rozwiązań marketing automation. Wartość transakcji wynosi 4,75 mld dol., w ramach umowy szef Marketo znajdzie się w zarządzie Adobe. - Ten ruch oznacza ogromne przesunięcie w segmencie martech, wbrew pozorom więcej zyska na nim kupowany niż kupujący - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Grzegorz Błażewicz, założyciel i prezes SALESManago.

Article

Platforma marketingowa Marketo funkcjonuje na rynku od 2006 r., w 2016 r. za kwotę 1,8 mld dol. została przejęta przez fundusz Vista Equity.

Teraz ogłoszono, że Marketo została zakupiona przez koncern Adobe za 4,75 mld dol. Według oczekiwań transakcja zostanie zamknięta do końca IV kwartału br., w ramach umowy Marketo będzie funkcjonować nadal jako oddzielny podmiot, a szef firmy Steve Lucas znajdzie się we władzach Adobe.

Duża zmiana na rynku martech, korzyści dla Marketo

W III kwartale br. Adobe zanotował przychody w wysokości 2,29 mld dol., co oznacza wzrost rok do roku o 24 proc. Znaczna część dochodów Adobe pochodzi wciąż ze sprzedaży oprogramowania w ramach platformy Creative Cloud, w skład której wchodzą tak znane aplikacje jak Photoshop, InDesign czy Illustrator.

Adobe od pewnego czasu stara się jednak rozszerzyć źródła swoich przychodów o kolejny segment - marketing automation. Ważnym krokiem w tym kierunku było przejęcie w maju br. platformy Magento za 1,6 mld dol., kolejnym – zapowiedziana obecnie akwizycja Marketo.

W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Grzegorz Błażewicz, założyciel i prezes SALESManago potwierdza, że zakup Marketo przez Adobe ma duże znaczenie nie tylko dla obu tych firm, ale także dla sytuacji w całym obszarze marketing automation na świecie.

- Większość analityków podkreśla, że dzięki tej transakcji Adobe wchodzi poważnie w konkurencję z Salesforce w obszarze rozwiązań do marketingu - podkreśla Grzegorz Błażewicz. - Po tej akwizycji udział przychodów Adobe z segmentu martech wyraźnie wzrośnie i będzie to miało duże znaczenie z perspektywy wyceny giełdowej firmy, która wciąż znaczącą część przychodów czerpie z Photoshopa i narzędzi dla grafików.

Nasz rozmówca przyznaje, że z perspektywy produktowej ten ruch nie jest do końca dla niego zrozumiały. - Sprzedaż rozwiązań marketingowych Adobe w segmencie B2C może być wzmocniona przez wcześniejszą akwizycję Magento, ale paradoksalnie więcej skorzysta na tym samo Marketo, które na polu innowacyjności niewiele robiło, a teraz może zostać wyposażone w ciekawe rozwiązania Adobe – ocenia Błażewicz. - Ten ruch oznacza ogromne przesunięcie na samym rynku marketing automation.

Szef SALESManago przypomina, że 10-15 lat temu te rozwiązania kierowane były przede wszystkim do firm B2B i na tym wyrosły takie firmy jak Marketo oraz Hubspot.

- Około 7 lat temu po eksplozji zakupów online okazało się, że ogromne zapotrzebowanie na technologie marketingowe generowane jest przez sklepy internetowe i firmy B2C – zaznacza ekspert. - Wtedy Marketo i Hubspot, żeby zabezpieczyć wzrost w tym segmencie tłumaczyło marketerom, że coraz więcej marketerów B2C przejmuje techniki marketingowe stosowane w B2B („more and more B2C marketers are adopting B2B strategies") co było oczywistym naciąganiem rzeczywistości. W tym czasie firma Adobe konsekwentnie budowała od początku dedykowany pakiet dla firm B2C, który rozpoczęła od przejęcia francuskiej platformy marketingowej dla firm B2C Neolane 5 lat temu za 600 mln dol. Czas pokazał, że rynek B2C i sklepów internetowych stał się znacznie poważniejszym motorem napędowym dla technologii marketingowych aniżeli rynek B2B – podsumowuje Błażewicz.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Za 4,75 mld dolarów Adobe przejmuje platformę marketingową Marketo. „Ważna zmiana w marketing automation”

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl