"Zakupy bez klikania" oszczędzą czas w 2021 r.

Kolejnym etapem wykorzystywania danych przez platformy zakupowe w 2021 r. może być tzw. zero-click commerce - prognozuje Polski Instytut Ekonomiczny. Eksperci twierdzą, że tego typu zakupy pomogą klientom zaoszczędzić czas.

pap / bg
pap / bg
Udostępnij artykuł:

Tzw. zero-click commerce to zakupy dostarczane nam bezpośrednio do domu bez wcześniejszego ich zamawiania. "Bazując na historii poprzednich zakupów oraz danych z różnych innych źródeł (np. mediów społecznościowych, smartfonów czy inteligentnych urządzeń domowych) sklep będzie mógł dostarczyć nam, potrzebne według obliczeń jego algorytmów, produkty" - wskazuje PIE.

Analitycy zwracają uwagę, że popularne serwisy streamingowe, korzystając z dotychczasowych wyborów użytkowników profilują ich i proponują utwory czy filmy, które potencjalnie mogą im się spodobać. Z kolei sklepy internetowe w oparciu np. o dane o tym, ile kilometrów przeszliśmy pieszo lub kiedy i w jakim rozmiarze kupowaliśmy ostatnio buty, a także w oparciu o gusty innych klientów, rekomendują nam "towary skojarzone z naszymi zakupami". "Kolejnym etapem wykorzystywania danych oraz profilowania klientów przez platformy zakupowe w 2021 r. może być zero-click commerce, czyli zakupy bez konieczności klikania" - oceniają analitycy w ostatnim wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021,7170417693223041a ##

Eksperci prognozują, że wymagania logistyczne oraz potrzeba "posiadania dużej ilości danych o klientach z wielu wymiarów ich życia" sprawiają, że na tym rynku rywalizować będą, przynajmniej początkowo, tylko najwięksi. "Innym istotnym elementem związanym z zero-click commerce jest zmiana w czymś, co możemy nazwać łańcuchem konsumpcji" - tłumaczą. Od reklamy, poprzez klienta, sklep, produkt i zakup, zero-click commerce zmienią rolę reklamy oraz sklepu. Podstawowym celem producenta będzie bowiem "bezpośrednie dostarczenie swoich produktów pod drzwi klienta i przekonanie go, że nie warto ich zwracać".

Tworzenie tzw. kombajnów danych, zbierających informacje od poszczególnych osób z wielu różnych źródeł, w tym mediów społecznościowych czy inteligentnych urządzeń domowych, oraz wykorzystywanie ich w różnych sferach życia gospodarczego czy społecznego będzie już niebawem wszechobecne - ocenia PIE. Obejmie to również handel detaliczny. "Możliwość robienia zakupów bez myślenia o nich może nie tylko oszczędzić nam czas, ale paradoksalnie zwiększyć konsumencką świadomość w wymiarach ekonomicznym, społecznym czy ekologicznym" - uważają eksperci. Według nich takie zakupy wymagają "zdecydowanie większego zaufania i uważności" niż nawykowe kupowanie rzeczy w marketach. "Nie zmienia to faktu, że tak zaawansowane profilowanie powinno wzbudzać uważność" - przestrzegają.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-2020-roku-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2021,7170417098315905a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?