SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pensje w polskiej reklamie wzrosły o 4 proc., kobiety zarabiają 19 proc. mniej od mężczyzn (lista stawek)

Przez ostatnie półtora roku średnie zarobki zasadnicze w polskiej branży reklamowej zwiększyły się o 4,4 proc., a płace całkowite - o 3,7 proc. Połowa firm, które zmniejszyły czasowo wynagrodzenia, zrekompensuje to pracownikom. Kobiety zarabiają średnio 19 proc. mniej niż mężczyźni w takich samych funkcjach. Ile wynoszą pensje i stawki godzinowe na najpopularniejszych stanowiskach?

fot. Shutterstock.comArticle

Według badania Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, zrealizowanego w styczniu i lutym br., dla 61 proc. analizowanych stanowisk stawki zwiększyły się w porównaniu z poprzednią edycją badania z połowy 2019 roku.

Przeciętne wynagrodzenie wzrosło o 3,7 proc., natomiast pensja zasadnicza - o 4,4 proc.

Najwięcej zarabiają account directorzy

W przypadku kilku z analizowanych stanowisk mediana wynagrodzenia zasadniczego brutto (bez premii, prowizji i honorariów zmiennych) wynosi kilkanaście tys. zł. Najwyższa jest dla account directorów - 14 tys. zł.

Digital media managerowie zarabiają średnio 12 tys. zł, media managerowie - 11 tys. zł, broadcast producenci i senior strategy plannerzy - po 11,54 tys. zł, senior art directorzy - 11,43 tys. zł, a senior copywriterzy - 11,22 tys. zł.

Z drugiej strony media asystenci dostają tylko 3 tys. zł, a account asystenci - 4,41 tys. zł.


400 zł za godzinę dla dyrektorów

Najwyższe stawki godzinowe, 400 zł, są dla stanowisk client director, dyrektor kreatywny i client service director.

PR manager inkasuje średnio 247 zł za godzinę, copywriter - 200 zł, a senior designer - 300 zł.

Kobiety słabiej wynagradzane, jest ich mniej na najwyższych stanowiskach

Wśród pracowników branży reklamowej przeważają kobiety, w niektórych obszarach stanowią nawet 75 proc. zatrudnionych osób. Jednocześnie zarabiają wyraźnie mniej od mężczyzn zajmujących takie same stanowiska.

Wskaźnik equel pay, oznaczający średnią płacę zasadniczą kobiet względem średniej dla mężczyzn na tych samych stanowiskach, wynosi -9 proc. Natomiast według wskaźnika gender pay gap, który przedstawia procentową różnicę pomiędzy średnią płacą zasadniczą wszystkich kobiet i średnią płacą zasadniczą wszystkich mężczyzn, obliczoną dla wszystkich osób, których dane zebrano w badaniu, kobiety w sektorze reklamowym zarabiają przeciętnie 19 proc. mniej niż mężczyźni.

W przypadku osób na najwyższych stanowiskach managerskich mężczyźni stanowią 56 proc., a na stanowiskach starszych ekspertów - 54 proc. Za to na wyższym i średnim poziomie managerskim przewaga kobiet wynosi od 6 do 21 proc.

SAR zaznaczył, że wskaźnik luki płacowej jest porównywalny z poziomem zanotowanym w ostatnim badaniu rynkowych wynagrodzeń prowadzonym przez Willis Towers Watson Polska dla branży ogólnej w Polsce (19 proc.), a nieco niższy niż dla branży mediów (20 proc.).

Rekompensaty za covidowe obniżki, co czwarta firma bez podwyżek

W ub.r. spora część firm marketingowych czasowo obniżyła wynagrodzenia w związku ze spowolnieniem gospodarczym, niektóre chciałby skorzystać z dopłat do pensji w ramach tarczy antykryzysowej, których warunkiem było zmniejszenie wynagrodzeń o 20 proc.

Według badania SAR połowa firm, które zdecydowały się na taki ruch, już zrekompensowała to pracownikom, lub planuje wypłacić rekompensatę w br.

Natomiast całkowite koszty wynagrodzeń w branży (z uwzględnieniem narzutów oraz zmian w poziomach zatrudnienia) mają wzrosnąć w br. o 5 proc. W sporym stopniu wynika to ze ograniczenie do wybranych stanowisk zakresu stosowania 50 proc. ulgi podatkowej w umowach o dzieło oraz wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych.

Ponad jedna czwarta firm planuje, że ich budżety płacowe będą niższe niż w ub.r.

Tegoroczne badanie zostało objęło dane o wynagrodzeniach 5328 pracowników z 75 firm i marek.

W tabelach z pensjami miesięcznymi zaprezentowano wartości przeciętnych przedziałów rynkowych wynagrodzeń (rynkowa mediana oraz pierwszy i trzeci kwartyl), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne.

W kontekście danych płacowych – mediana oznacza przeciętną wartość wynagrodzenia rynkowego dla danego stanowiska, przy czym należy pamiętać, iż poszczególne osoby mogą uzyskiwać poziomy wynagrodzenia niższe lub wyższe niż podana wartość przeciętnej płacy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Pensje w polskiej reklamie wzrosły o 4 proc., kobiety zarabiają 19 proc. mniej od mężczyzn (lista stawek)

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zuza
Mentalnie polska reklama to jeszcze XIX wiek niestety...
odpowiedź
User
owocowy_czwartek
To są kwoty brutto czy netto? Stawki w wielu przypadkach wydają się zawyżone nawet jak na pensje brutto...
odpowiedź
User
dlg
Mentalnie polska reklama to jeszcze XIX wiek niestety...


A co jest złego w XIX w.? Złote lata kapitalizmu, również w Polsce. I narodziny reklamy.
odpowiedź