SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zmiany w prawach konsumentów. Nowy sposób informowania o promocjach

Sprzedawcy, w przypadku obniżki cen towarów, będą mieli obowiązek podawania obok informacji o obniżonej cenie, również informacji o najniższej cenie tego towaru lub usługi w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki - zakłada projekt noweli ustawy o prawach konsumenta.

Fot. PixabayArticle

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zaproponował zmiany w ustawie o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw.

Jak napisano w Ocenie Skutków Regulacji projektu, zasadniczym powodem podjęcia prac nad zmianami w ustawie z maja 2014 r. o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw jest zobowiązanie państw członkowskich do implementacji postanowień dyrektywy unijnej, zwanej "dyrektywą Omnibus". Ma ona na celu zmianę czterech dyrektyw chroniących interesy konsumenta. Państwa członkowskie zostały zobowiązane do przyjęcia przepisów niezbędnych do wykonania tej dyrektywy do 28 listopada 2021 r. Implementowane przepisy mają być stosowane od 28 maja 2022 r.

"Przepisy dyrektywy będą implementowane do krajowego porządku prawnego w drodze projektu ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw" - napisano.

Prawa konsumenta: nowe zasady informacji o promocjach

Jak wyjaśniono w OSR, potrzeba zmian w przepisach spowodowana jest rozwojem nowoczesnych technologii i dynamicznie postępującą cyfryzacją gospodarki, przekładającą się na możliwość dotarcia do szerokiego grona konsumentów i zaoferowania im nowych, bardziej skomplikowanych usług czy produktów. "Należało dokonać przeglądu przepisów prawa konsumenckiego pod kątem odpowiedniego dostosowania instrumentów ochrony interesów konsumentów" - wskazano. Jak dodano, dotyczyło to szczególnie nowych obszarów, w tym na rynku cyfrowym. Takie zadanie podjęła Komisja Europejska.

Przepisy dyrektywy Omnibus przewidują "skuteczniejsze, bardziej proporcjonalne i zniechęcające sankcje za powszechne naruszenia transgraniczne".

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Implementacja dyrektywy Omnibus w polskim prawie wymaga wprowadzenia zmian w kilku ustawach konsumenckich m.in. w ustawie z 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów; w ustawie z sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, czy z maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług. Oznacza to, że implementacja przyjmie formę projektu ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw.

"Zasadnicze zmiany będą wprowadzane do ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, natomiast w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów zmiany są ograniczone" - napisano.

Autorzy projektu, w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów proponują m.in. wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym, gdy przed wydaniem decyzji w sprawie nałożenia kary nie można ustalić wysokości obrotu osiągniętego przez przedsiębiorcę w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, ze względu na brak dostępności danych o takim obrocie, Prezes Urzędu będzie mógł nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości stanowiącej równowartość do 2 000 000 euro.

Z kolei w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym proponuje się m.in. wprowadzenie nowych definicji produktu, plasowania, internetowej platformy handlowej; przepisu dającego podstawę do zakwalifikowania jako działanie wprowadzające w błąd "działania przedsiębiorcy związanego z każdym rodzajem wprowadzenia towaru na rynek w jednym państwie członkowskim jako identycznego z towarem wprowadzonym na rynki w innych państwach członkowskich, w sytuacji gdy towar ten w sposób istotny różni się składem lub właściwościami, chyba że przemawiają za tym uzasadnione i obiektywne czynniki".

Jeśli chodzi o ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług, projektodawca proponuje wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą "przedsiębiorca w każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi podaje obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi jaka była stosowana w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki".

Kolejne zmiany dotyczą ustawy o prawach konsumenta. Tutaj autorzy projektu chcą wprowadzić m.in. przepisy dostosowujące do nowych pojęć z dyrektywy cyfrowej i towarowej m.in. "definicję usług cyfrowych"; definicję internetowej platformy handlowej oraz definicję dostawcy internetowej platformy handlowej; możliwość komunikacji z konsumentem za pomocą "innych środków online".

"Niezależnie od zmian wymaganych dyrektywą Omnibus, planuje się również dodatkowe regulacje dotyczące umów zawieranych poza lokalem, mające na celu eliminację nieprawidłowości identyfikowanych przez Prezesa UOKiK" - napisano.

W tym zakresie proponuje się wprowadzenie kilku zmian w ustawie o prawach konsumenta, które dotyczą m.in. wprowadzenie prawa do odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, czy wprowadzenie zakazu świadczenia usług finansowych na pokazach oraz podczas wszelkiego rodzaju wyjazdów zorganizowanych przez przedsiębiorcę, np. pielgrzymek, wycieczek, itp.

W projekcie ustawy zapisano, że wchodzi ona w życie trzy miesiące po dniu ogłoszenia.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Zmiany w prawach konsumentów. Nowy sposób informowania o promocjach

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Maurycs
Denerwują mnie jeszcze promocje 3 w cenie 2, czy "tylko z aplikacją / kartą". Często cena bez tych promocji jest tak małą czcionką, że z lupą trzeba chodzić. Gorzej jak towar na najwyżej półce, bo wtedy potrzebna lornetka. Czcionka po rabacie 48 px, a bez rabatu 12 px.
odpowiedź
User
Sylwia
Bardzo dobrze!
odpowiedź