SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

40 proc. Polaków nie wdraża zasad segregacji odpadów, mimo że je zna

Mimo deklarowanej wysokiej świadomości w zakresie zasad segregacji odpadów, aż 40 proc. badanych otwarcie przyznaje się do tego, że nie stosuje ich we własnym domu i poza nim. Z 17 do 30 proc. wzrósł w skali roku odsetek osób, które wiedzą, jak segregować zużyte opakowania wielomateriałowe (np. kartony po mleku i sokach).

fot. Shutterstock.com Article

Badanie na temat wiedzy Polaków o recyklingu przeprowadziła pracowania Kantar TNS na zlecenie Fundacji ProKarton. Na przestrzeni ostatnich trzech lat wiedza Polaków na temat segregacji odpadów opakowaniowych utrzymuje się na podobnym poziomie.

Śmieci segreguje 60 proc. Polaków. Najczęściej są to osoby posiadające wykształcenie wyższe oraz zamieszkujące małe miasta oraz wsie. Poziom wiedzy w zakresie segregacji jest najwyższy w województwach: kujawsko-pomorskim, podkarpackim oraz świętokrzyskim. W przeciwieństwie do osób starszych, młodzi ludzie w wieku od 15 do 29 lat nie przywiązują wagi do segregacji odpadów opakowaniowych w polskich domach (40 proc. ankietowanych).

48 proc. badanych deklaruje, że ich wiedza na temat segregacji odpadów opakowaniowych w ciągu ostatnich 3 lat nie uległa zmianie. Wzrost tej świadomości deklarują przede wszystkim osoby młode z wykształceniem wyższym, mieszkające w małych miastach (38 proc.). Aż 13 proc. ankietowanych przyznaje, że dostrzega spadek poziomu swojej wiedzy o segregacji odpadów.

Gdzie wyrzucać kartony po mleku i sokach?

Respondenci zapytani o to, do jakiego pojemnika wrzucają zużyte kartony po mleku i sokach w pierwszej kolejności wymienili pojemniki w kolorze żółtym, właściwym (30 proc.). Oznacza to prawie dwukrotny wzrost użycia odpowiedniego pojemnika lub worka przeznaczonego do segregacji odpadów wielomateriałowych. W ubiegłym roku korzystanie z żółtego pojemnika deklarowało 17 proc. ankietowanych.

Polacy przy segregacji odpadów wielomateriałowych na drugim miejscu wymienili pojemniki lub worki w kolorze niebieskim (16 proc.), zielonym (9 proc.) oraz brązowym (4 proc.).

Wśród badanych aż 36 proc. osób przyznaje, że nie zwraca uwagi do jakiego pojemnika wrzuca zużyte kartony po mleku lub sokach, co stanowi wyraźnie mniejszy odsetek w porównaniu do ubiegłego roku (45 proc. ankietowanych).

- W społeczeństwie rośnie świadomość dotycząca zasad selektywnej zbiórki w zakresie frakcji odpadów wielomateriałowych, niestety wciąż wysoki pozostaje odsetek osób wrzucających, np. kartoniki po mleku i sokach do pojemnika niebieskiego (papier), bądź zupełnie nie zwracających uwagi na to do jakiego pojemnika wyrzucają tego typu odpady Taka sytuacja może wiązać się z brakiem dostępności odpowiednich pojemników w pobliżu miejsca zamieszkania - ocenia Jan Jasiński, prezes Fundacji ProKarton.

Czemu segregujemy odpady?

Co zachęciłoby Polaków do skutecznej segregacji odpadów? Najczęściej wskazywanym czynnikiem są akcje informacyjne (36 proc.), lepsza dostępność stosownych pojemników (18 proc.), pewność, że proces selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych jest przeprowadzony rzetelnie (17 proc.). Mniej zachęcające są społeczne akcje zbierania kartonów, np. sprzątanie najbliższej okolicy (8 proc.). 23 proc. badanych twierdzi, że żadne dodatkowe działania nie zachęciłyby ich do wprowadzenia w życie zasad selektywnej zbiórki.

Jako Fundacja  staramy się nieustannie edukować nasze społeczeństwo oraz kształtować odpowiednie postawy ekologiczne zarówno wśród młodzieży, jak i osób dorosłych, między innymi poprzez prowadzenie działań edukacyjnych na różnych płaszczyznach - mówi Jan Jasiński.

Kto ma odpowiadać za edukację ekologiczną?

Respondenci zapytani o to, kto ich zdaniem jest odpowiedzialny za edukację w zakresie segregacji zużytych kartonów po mleku i sokach, na pierwszym miejscu wymienili władze samorządowe oraz szkoły (35 proc.). Kolejne miejsce zajęło Ministerstwo Środowiska (15 proc.). Ankietowani, którzy najczęściej sygnalizują, że to właśnie władze samorządowe i szkoły są odpowiedzialne za edukację w zakresie segregacji, to przede wszystkim osoby z małych miast i wsi.

Osoby z dużych miast są zdania, że to media i wspólnoty mieszkaniowe powinny edukować jak segregować kartony po mleku i sokach (po 12 proc.). Mniejsza ilość respondentów uważa, że rola ta jest przypisana przede wszystkim producentom opakowań kartonowych (9 proc.) bądź organizacjom pozarządowym (6 proc.).

Badanie zostało zrealizowane przez ośrodek Kantar TNS w dniach 25-30 maja 2018 roku, techniką wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI), na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1054 osób powyżej 15 roku życia.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 40 proc. Polaków nie wdraża zasad segregacji odpadów, mimo że je zna

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Polones Copue
U mnie nie ma pojemnika żółtego. Jest jeden na odpady zmieszane i drugi na odpady surowcowe: papier, plastik, puszki. Do którego wrzucać pudełka tetra-pak? Czytałem, że są wyjątkowo paskudne jeśli chodzi o utylizację, bo mają cienkie i trudne do rozdzielenia warstwy papieru, plastiku i aluminium.
2 1
odpowiedź
User
Stanisław
"Geek-i" w razie czego szukają informacji w Internecie a nie w lokalnym MZK - wpiszcie w wyszukiwarkę gdzie wrzucić te "kartony" i zobaczycie co się stanie ;-) Może jakiś komunikat od przeglądarki " ta informacja może być nieaktualna" ?
2 0
odpowiedź
User
Adam K
40% Polaków ma wszystko gdzieś! Więc odpady nie są tu czymś wyjątkowym :(
2 1
odpowiedź
User
Pałacwpuszczy
Ja mam segregować a gmina sprowadza toksyczne odpady po kryjomu? Komu wciskacie tę eko propagandę?
3 1
odpowiedź
User
janek
A przepraszam bardzo czy gmina doda mi parę metrów wiecej do mojej i tak juz ciasnej kuchni zebym se mogl w domu postawic 15 koszy na kazdy rodzaj odpadow i potem ja na spokojnie wynosic do pojemnikow?
3 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing