Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych otwiera nowy rozdział w działalności

13 stycznia Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych oficjalnie rozpoczął działalność jako niezależny podmiot zarządzający. Za cel stawia sobie przede wszystkim reprezentację wydawców cyfrowych w negocjacjach z bigtechami. Ale nie tylko.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych otwiera nowy rozdział w działalności
Maciej Kossowski, fot. materiały prasowe

Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych (ZPWC) jako organizacja branżowa powstał we wrześniu 2023 roku, są w nim przedstawiciele Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska i Agory, Grupy ZPR Media, TVN Warner Bros. Discovery i Interia.pl. Obecnie ZPWC ma status organizacji pracodawców.

Związek ma reprezentować zainteresowanych wydawców w negocjacjach dotyczących wynagrodzenia należnego im na podstawie dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (DSM), która weszła w życie kilka miesięcy temu.

Szef Związku Maciej Kossowski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wyjaśnia, że taki status prawny pozwala na działania obarczone mniejszą ilością formalności niż status organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (dziś na rynku posiada go Repropol, reprezentujący rynek prasowy). 

– Struktura NPZ jest prostsza, dzięki czemu możemy działać bardziej elastycznie i sprawnie. Obecnie jesteśmy w trakcie ustalania z wydawcami szczegółów ich reprezentacji w negocjacjach z koncernami technologicznymi. Zapraszamy także do kontaktu pozostałych wydawców – mówi nam Kossowski. 

Cele ZPWC

Jak podaje na swojej stronie ZPWC, „deklaruje gotowość do wspierania wydawców w procesach negocjacyjnych oraz w egzekwowaniu ich praw wynikających z przepisów znowelizowanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych”.

ZWPC stoi na stanowisku, że najbardziej efektywne kryterium podziału środków dla wydawców to przychody uzyskiwane przez nich z reklam i subskrypcji. 

Jak wyjaśniono w komunikacie, ten wskaźnik „uwzględnia zarówno zasięgi mediów, czas konsumpcji treści czy inne statystyki oglądalności”, eliminuje wydawców manipulujących algorytmami oraz „promuje wydawców tworzących treści specjalistyczne, które przyciągają wartościowych odbiorców i generują wyższe przychody reklamowe”.

Obok zasad egzekwowania praw pokrewnych, kluczowym obszarem zainteresowania ZWPC będą regulacje dotyczące sztucznej inteligencji. 

– Uważamy, że bardzo istotna jest ochrona praw twórców tu i teraz, a nie za 3 czy 4 lata. Wtedy na regulowanie czegokolwiek może być mocno za późno. Chodzi nam o korzystne dla mediów prawo regulujące korzystanie z ich treści do trenowania dużych modeli językowych. Wydawcy i twórcy powinni być wynagradzani za wykorzystywanie ich pracy – podsumowuje w rozmowie z Wirtualnememedia.pl Maciej Kossowski. 

Nowe prawo autorskie, nowe prawa dla wydawców 

W ramach znowelizowanego prawa autorskiego liczna grupa twórców otrzymała nowe prawo pokrewne do tantiem za eksploatację ich utworów w internecie. Ustawa zakłada wprowadzenie nowego prawa pokrewnego dla wydawców prasy do cyfrowego korzystania z treści dziennikarskich. 

Nowela prawa autorskiego, podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę w sierpniu 2024r., implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę DSM (Digital Single Market, dyrektywa w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym). Dostosowuje prawo do nowych realiów gospodarki cyfrowej w różnych obszarach – mediów, sztuki, nauki i kultury. 

Polska jest jednym z ostatnich państw UE, które wdrożyło przepisy DSM.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska