Balenciaga pozywa firmę odpowiedzialną za wiosenną kampanię

Kilka dni temu dom mody Balenciaga wstrzymał reklamy i przeprosił za kampanię świąteczną, w której pokazano dzieci trzymające torebki-misie ubrane w gadżety w stylu BDSM, służące np. zniewoleniu. Teraz firma - w ogniu krytyki za inną reklamę - winą za "nieodpowiednie" kampanie obarczyła projektanta i producenta sesji, których teraz pozwała do sądu.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Balenciaga pozywa firmę odpowiedzialną za wiosenną kampanię

Marka przyznała się do „serii poważnych błędów, za które Balenciaga bierze odpowiedzialność” w związku z wycofanymi kampaniami, które wywołały ostrą krytykę w internecie. Złożyła pozew, żądając 25 milionów dolarów odszkodowania od zespołu, który miał za kampanię odpowiadać.

Sprawa dotyczy dwóch oddzielnych kampanii reklamowych. Jedna to sesja zdjęciowa Garde Robe, w której aktorzy Nicole Kidman i Isabelle Huppert pozują w biurach na Manhattanie. Uważni widzowie dostrzegli rekwizyt na biurku pod torebką o wartości 2800 funtów - to dokumenty ze sprawy sądu najwyższego Stanów Zjednoczonych dotyczącej przesłuchania na temat tego, czy przepisy dotyczące obrazów wykorzystywania seksualnego dzieci ograniczają wolność słowa.

Balenciaga twierdzi, że wszystkie przedmioty w sesji „zostały dostarczone przez osoby trzecie, które potwierdziły na piśmie, że te rekwizyty były fałszywymi dokumentami biurowymi. Okazały się prawdziwymi dokumentami prawnymi, najprawdopodobniej pochodzącymi z kręcenia dramatu telewizyjnego”.

grafika

W tle innego ujęcia na stoliku kawowym znajduje się książka z dziełami artysty Michaëla Borremansa, którego obrazy „Ogień ze słońca” zawierają wizerunki nagich małych dzieci zaangażowanych w to, co galerysta David Zwirner opisuje jako „zabawne, ale tajemnicze czyny o złowrogim podtekście” .

Firma pozwała teraz Nicholasa Des Jardinsa i North Six, odpowiednio projektanta i producenta sesji, zarzucając „niewytłumaczalne działania i zaniechania”, które były „złowrogie lub co najmniej wyjątkowo lekkomyślne”.

"Bierzemy pełną odpowiedzialność"

Dom mody, który szczycił się roczną sprzedażą w wysokości 15 miliardów funtów w 2021 roku, powiedział, że bierze „pełną odpowiedzialność za brak nadzoru” i „dokładnie dokonuje przeglądu naszej organizacji i zbiorowych sposobów pracy”.

Ta awantura nastąpiła po reakcji na kampanię „Sklep z upominkami”: serię portretów dzieci autorstwa włoskiego fotografa Gabriele Galimbertiego. Wśród nich znalazły się dzieci trzymające torebki w postaci pluszowych misiów, ubrane w siatkowe kamizelki i uprzęże, które po raz pierwszy pojawiły się na pokazie marki na wiosnę 2023 roku. Zestawienie dzieci z akcesoriami BDSM było szeroko krytykowane, a Balenciaga szybko przeprosiła za „zły wybór”.

Galimberti powiedział Newsweekowi, że „nie był uprawniony… [do] wyboru produktów”, a Balenciaga wzięła pełną odpowiedzialność za złą decyzję dotyczącą gustu i wynikającą z niej obrazę. Galimberti nie był zaangażowany w kampanię Garde Robe, podczas gdy ani Nicholas Des Jardins, ani North Six nie pracowali nad obrazami do reklamy "Sklepu z upominkami".

Ambasadorka marki Kim Kardashian, która występowała jako modelka na lipcowym pokazie haute couture w Paryżu, „ponownie ocenia” swoje relacje z domem mody. „Jako matka czwórki dzieci byłam wstrząśnięta niepokojącymi obrazami” – napisała na Twitterze , choć powstrzymała się od bezpośredniej krytyki Demny czy Balenciagi.

Kulturowa prowokacja

Demna zbudował imperium na kulturowej prowokacji, znajdując ogromną publiczność dla kontrowersyjnych wyczynów kaskaderskich podczas tygodnia mody. W tym roku Balenciaga trafiła na pierwsze strony gazet podczas pokazu zorganizowanego w szczytowym momencie ukraińskiego kryzysu uchodźczego, w którym modelki walczyły z fałszywą burzą śnieżną, niosąc worki na śmieci wypchane dobytkiem; za pokazanie incognito Kanye Westa na ich wybiegu, a następnie zerwanie kontaktu z raperem po tym, jak nosił bluzę White Lives Matter ; oraz za sprzedaż brudnych, zużytych tenisówek za 645 funtów w czasie kryzysu związanego z kosztami utrzymania.

Balenciaga przekazała w swoich ostatnich przeprosinach na Instagramie: „Zdecydowanie potępiamy wykorzystywanie dzieci; nigdy nie było naszym zamiarem włączenie tego do naszej narracji… Balenciaga ponownie szczerze przeprasza za obrazę, którą spowodowaliśmy”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"