Banki na reklamę: ING, BGŻ, Alior i Eurobank więcej, PKO BP i BZ WBK mniej (TOP 10)

W I połowie br. wśród banków najwięcej na reklamę wydał ING Bank Śląski, a Alior Bank i Eurobank zwiększyły w skali roku swoje budżety marketingowe ponaddwukrotnie. Natomiast PKO BP, BZ WBK i Getin Bank wydały na to dużo mniej niż przed rokiem.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Dane Kantar Media (poprzednia nazwa: Expert Monitor) opracowane dla portalu Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy Equinox Polska pokazują, że w I półroczu br. wszystkie firmy z polskiego sektora bankowego cennikowo przeznaczyły na reklamę (bez uwzględniania internetu 587 mln zł, czyli 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Jeszcze w I kwartale wydatki reklamowe były o 10 proc. wyższe niż przed rokiem, ale w II kwartale nastąpił spory spadek. Z kolei według badania IAB AdEx budżety marketingowe sektora finansowego w I kwartale stanowiły 11,2 proc. całkowitej wartości polskiej reklamy internetowej, czyli 60,1 mln zł.

Jednak zdecydowanie najwięcej bank inwestują reklamowo w telewizji - w I półroczu było to 417 mln zł, czyli 4 proc. mniej niż przed rokiem. Co ciekawe, aż o 42 proc. spadły wydatki marketingowe w radiu, o 25 proc. - w gazetach, o 24 proc. w magazynach, a o 10 proc. na outdoorze. Za to o jedną czwartą więcej marketerzy z sektora bankowego przeznaczyli na reklamę w kinach.

grafika

W I półroczu najwięcej na reklamę przeznaczył ING Bank Śląski, którego cennikowe wydatki (bez internetu) wzrosły w skali roku o 7 proc. Bank prowadził w tym okresie kampanie utrzymane w konwencji WiFi Expressu, których zwieńczeniem była emitowana w czasie Euro reklama z Edytą Górniak (przeczytaj więcej i obejrzyj ten spot).

Z kolei dwa pozostałe banki z pierwszej trójki rankingu mocno ograniczyły swoje budżety marketingowe: PKO BP aż o 35 proc., a BZ WBK o 15 proc. PKO nadal prowadził kampanie z Szymonem Majewskim: jako ochroniarzem reklamującym kredyt dla firm (zobacz to), a jako kosmonauta - kredyt hipoteczny (obejrzyj to). Skąd więc tak duży spadek wydatków reklamowych? „Bank podpisując 3–letni kontrakt z Szymonem Majewskim, zagwarantował sobie dużą rozpoznawalność komunikacji i po etapie silnej obecności związanej z przebudową wizerunku, wszedł najprawdopodobniej w fazę jego podtrzymania” - czytamy w komentarzu Equinox Polska. Natomiast w ostatnich kampaniach BZ WBK, reklamujących kredyt gotówkowy, występował Chuck Norris (obejrzy jeden z tych spotów).

Wśród pozostałych banków z zestawienia zdecydowanie najbardziej wydatki reklamowe zwiększyły w I połowie br. Alior Bank i Bank BGŻ - odpowiednio o 131 i 108 proc. Alior, w kampaniach z charakterystycznym dżentelmenem w meloniku, reklamował m.in. pożyczkę gotówkową (obejrzyj ten spot), rachunek dla małych firm (zobacz to) i bezprowizyjne płacenie rachunków w jego oddziałach (obejrzyj to). Natomiast BGŻ postawił w swoich reklamach na historyjki z animowanymi zwierzętami - ostatnio wiewiórki promowały kont z premią (zobacz ten spot), a sowy - kredyt hipoteczny (obejrzyj to).

Z kolei Eurobank cennikowo od stycznia do czerwca wydał na reklamę 69 proc. więcej niż rok wcześniej, a Bank Pekao SA - 44 proc. więcej. Eurobank w tym okresie promował głównie kredyt gotówkowy i hipoteczny, a już w lipcu zaczął kampanię tego pierwszego kredytu z udziałem Piotra Adamczyka (przeczytaj więcej i obejrzyj spot). Natomiast Bank Pekao SA zaczął w czerwcu kampanię rebrandingową (przeczytaj szczegóły i zobacz reklamę). Wydatki marketingowe Banku BPH wzrosły w skali roku o 15 proc., a Getin Banku - spadły o 33 proc.

W czołowej dziesiątce znalazł się jeden tzw. parabank - Grupa Kasy Stefczyka, w której reklamach od dłuższego czasu występuje Artur Żmijewski, promując głównie pożyczki (obejrzyj jeden z ostatnich spotów). Natomiast Amber Gold w I połowie br. przeznaczył na reklamę 20,5 mln zł (zobacz szczegóły).

Ogółem w reklamach 6 firm z sektora bankowego spośród 10 najwięcej wydających najwięcej na marketing występują znane osoby. „Według różnych szacunków obecność znanych twarzy w reklamach zwiększa ich efektywność od kilku nawet do kilkunastu procent. Nawet biorąc pod uwagę wysokie wynagrodzenia celebrytów, współpraca taka jest opłacalna i pozwala na optymalizację zaangażowanych środków finansowych oraz uzyskanie dużej rozpoznawalności komunikacji” - komentuje Equinox Polska. Specjaliści Equinoxa zwracają też uwagę, że poszczególne brandy stawiają na sprawdzone marketingowe rozwiązania i nie ryzykują wdrażania wyraźnie innowacyjnych pomysłów, przy czym coraz częściej opracowywane i wdrażane strategie reklamowe są planowane jako działania długofalowe.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów