Black Friday 2022 – Polacy włożyli do koszyków mniej niż przed rokiem

●      Według danych zebranych przez Tpay, podczas Black Friday sprzedaż w sklepach współpracujących z tym operatorem płatności wzrosła średnio o 118 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. Z kolei średnia liczba transakcji wzrosła o 34 proc. To jednak spadki względem 2021 r.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

●      Klienci najczęściej wybierali produkty z kategorii Moda i akcesoria w Czarny Piątek średnia liczba transakcji wzrosła tu o 193 proc. względem średniej z całego listopada. To jednak o 78 p.p. mniej niż w ubiegłym roku.

●      Tego dnia internauci najczęściej wybierali płatność BLIKIEM (52 proc.), jednak rok do roku ta metoda płatności zanotowała aż 25 p.p. spadku. Z kolei takie formy płatności jak przelew online (pay-by-link) oraz karta wywindowały w górę – w tym roku to odpowiednio 33 proc. (+16 p.p. rdr.) oraz 15 proc. (+10 p.p. rdr.).

Mimo trudnego otoczenia gospodarczego oraz częściowych deklaracji sprzedawców o mniejszych obniżkach niż w ubiegłych latach, Polacy ponownie ruszyli na wyprzedaże. Przygotowana przez sklepy na ten czas oferta zachęciła wielu konsumentów do zakupów, a szczegółowo przyjrzał im się operator płatności Tpay.

Zakupy? Nie tylko w Black Friday

25 listopada (Czarny Piątek) sprzedaż wzrosła średnio o 118 proc. Na tle ubiegłego roku to jednak spory – bo aż 26-procentowy – spadek (160 proc. w 2021 vs. 118 proc. w 2022). Liczba transakcji tego dnia wzrosła natomiast o 34 proc.

Black Friday przyciągnął zdecydowanie większą liczbę konsumentów niż Cyber Monday. W Cyfrowy Poniedziałek zanotowano wzrost sprzedaży o 62 proc. 28 listopada liczba transakcji była jednak niższa o 17 proc. niż w piątek, a średnia wartość koszyka tego dnia o 11 proc. Sporym zainteresowaniem cieszyły także zakupy w sobotę 26 listopada – średnia liczba transakcji wzrosła wtedy o 12 proc. względem średniej z pozostałych dni miesiąca. 

Analizując dane rok do roku, Cyber Monday cieszy się wśród kupujących coraz większą popularnością – względem 2021 r. zauważono wzrost sprzedaży tego dnia o 5 p.p., a liczba transakcji w kontrze do Black Friday zanotowała mniejszy spadek (17 proc. w 2022 vs. 40 proc. w 2021).

Co najczęściej kupowali Polacy?

25 listopada, czyli w Czarny Piątek, odnotowano najwięcej transakcji w całym miesiącu. Wówczas ich średnia liczba w stosunku do średniej w całym listopadzie wzrosła  w poszczególnych kategoriach: Moda i akcesoria – o 193 proc. (-78 p.p. rdr.), AGD/RTV i elektronika – o 112 proc. (-54 p.p. rdr.),  Zdrowie i uroda – o 54 proc. (-37 p.p. rdr.).

Podczas tegorocznego Czarnego Piątku, w branży Zdrowie i uroda średnia wartość koszyka wzrosła o 28 proc. (-1 p.p. rdr.) w stosunku do średniej z całego listopada. W branży AGD/RTV i elektronika średnia wartość koszyka podczas zakupów w Black Friday wzrosła o 32 proc.   (-16 p.p. rdr.) na tle całego miesiąca, a w sektorze Moda i akcesoria średni koszyk zakupowy zmniejszył się rok do roku aż o 20 proc. (+12 p.p. rdr.). To dość zaskakujące dane, jeśli porównać je z 278 p.p. wzrostu w 2021 r. względem 2020 r.

Oczekiwania kontra rzeczywistość

Jeszcze przed Black Friday, przedsiębiorcy zapytani o to, jakich efektów sprzedażowych spodziewają się w związku z Czarnym Piątkiem, połowa (50 proc.) właścicieli e-commerce’ów odpowiedziała, że spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków. Po 20 proc. odpowiedzi padło na zwiększoną liczbę zamówień i średnią wartości koszyków oraz zwiększoną liczbę zamówień i niższą średnią wartość koszyków.

Tymczasem jak pokazują analizy, w tym roku – w porównaniu do poprzedniego – nieznacznie spadła sprzedaż i wzrosła liczba transakcji, co miało bezpośredni wpływ na niższą wartość koszyka.

Ostatnie trzy lata nie należą do najłatwiejszych, a sytuacja wciąż zmienia się bardzo dynamicznie. Jak się okazuje, aż 8 na 10 Polaków podjęło już różne działania zapobiegawcze i naprawcze. Przewidując dalsze pogorszenie sytuacji gospodarczej w kraju, wdrożyli nowe podejście do zakupów i zarządzania finansami. Częściej i więcej kupują w internecie, jednak wydają ostrożniej. Takie wnioski płyną z naszego raportu „W kryzysie do e-commerce”. Warto zaznaczyć, że aż 45 proc. badanych już kilka miesięcy temu obawiało się, że dotknie nas kryzys gospodarczy. Od początku ekonomiści wskazywali, że w drugiej połowie 2022 roku spadek aktywności gospodarczej jeszcze się pogłębi. Dane Tpay dotyczące wydatków Polaków w trakcie Black Friday potwierdzają dane z naszego raportu.  Za e-commerce przemawiają częstsze i bardziej atrakcyjne promocje, większy wybór marek oraz możliwość znacznie łatwiejszego i szybszego porównywania ofert. To ważny sygnał dla sklepów internetowych i marketplace’ów, aby utrzymali satysfakcję klienta z zakupów w tym kanale  – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby).

Płatności – Polacy najchętniej wybierali szybkie metody

W tym roku podczas Black Friday zanotowano większe niż przed rokiem zainteresowanie takimi metodami płatności jak przelew online (Pay-By-Link), z którego skorzystało 33 proc. internautów (+16 p.p. rdr.) oraz kartą - 15 proc. (+10 p.p. rdr.). Z udziałem BLIKA sfinalizowano aż 52 proc. transakcji, jednak stanowi to spadek rdr. o 25 p.p.

Zakupy Polaków z okazji Black Friday pokazują, że konsumenci chętnie sięgają po nowoczesne metody płatności, które są synonimem szybkości i wygody. Co ważne, przewidziała to część sprzedawców. Badanie przeprowadzone przez nas przed Black Friday, czyli jeszcze przed wdrożeniem akcji sprzedażowych w sklepach, pokazało, że 30 proc. sprzedawców zwracało uwagę na łatwe i szybkie płatności online. Potwierdzeniem tego jak ważną rolę odgrywają płatności w budowaniu stabilnego i efektywnego e-commerce’u są także ich opinie na temat współpracy z operatorem płatności – jako „ważną” i „bardzo ważną” określiło ją łącznie 80 proc. właścicieli e-sklepów – podkreśla Paweł Działak,   CEO & co-founder Tpay, operatora płatności online.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów