Komisja Etyki Reklamy: „każdy pożycza” w spocie promującym Bocian Pożyczki to skrót, a nie manipulacja

Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę na wypowiadane w spocie telewizyjnym marki pożyczkowej Bocian Pożyczki stwierdzenie, że „każdy pożycza”. Uznała, że nie jest to statystyka mogąca wprowadzać w błąd, tylko rodzaj metafory.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Komisja Etyki Reklamy: „każdy pożycza” w spocie promującym Bocian Pożyczki to skrót, a nie manipulacja
Kadr ze spotu reklamującego Bocian Pożyczki

Skarga skierowana do Komisji Etyki Reklamy dotyczyła spotu marki Bocian Pożyczki (należącej do firmy Everest Finanse) emitowanego od sierpnia br. W reklamie dwie osoby mówią krótko o pożyczaniu, jedna stwierdza, że „każdy pożycza”.

Właśnie tych słów dotyczyła skarga. Jej autor uznał, że jest to sugestia, że każdy obywatel pożycza, przy czym nie poparto jej żadnymi statystykami. - Stwierdzenie to wprowadza w błąd i nie jest etyczne włączając do tego sielankowy i frywolny montaż̇ wideo. W reklamie pożyczanie traktowane jest jako coś normalnego i może działać́ na szkodę̨ mniej roztropnego odbiorcy - oceniono w skardze.

 

Firma Everest Finanse tłumaczyła, że słowa „każdy pożycza” nie odnoszą się do żadnego konkretnego produktu, w tym tzw. chwilówek, tylko wynika z zastosowanej w spocie reklamowym konwencji polegającej na przytaczaniu wypowiedzi różnych osób.

- Brak przedstawionych statystyk nie wskazuje na chęć ukrycia jakichkolwiek danych, a jedynie wynika ze skrótowego charakteru przekazu reklamowego. Ponadto konieczność przestawienia odpowiednich statystyk nałożona jest na instytucje finansowe, jednak nie dotyczą one spotu reklamowego, którego dotyczy skarga - wskazała spółka.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że w spocie nie naruszono standardów przekazu reklamowego. Zwróciła uwagę, że słowa „każdy pożycza” są wypowiadane przez jedną z bohaterek, która tak też uzasadnia swoje działanie polegające na pożyczeniu pieniędzy. - Stwierdzenie to nie pochodzi bezpośrednio od reklamodawcy, nie stanowi też hasła reklamowego - podkreślono.

- Tego rodzaju przedstawienie opinii - wypowiadanej przez postacie występujące w reklamie - nie może być uznawane za równoznaczne z twierdzeniem reklamodawcy. Przekaz reklamowy w tym przypadku wykorzystał pewną scenkę rodzajową, mającą na celu zobrazowanie danej postawy i zdania oraz stanowi pewien rodzaj metafory - dodano w stanowisku Komisji Etyki Reklamy.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów