Burda Media Polska z Edipresse zaczęła od straty. Restrukturyzacja kosztowała 14 mln zł

W ub.r. Burda Media Polska, która w połowie roku sfinalizowała przejęcie Edipresse Polska, osiągnęła wzrost przychodów o 29 proc. do 354,2 mln zł, a jej rentowność netto pogorszyła się z 8,9 mln zł zysku do 17,9 mln zł straty. - Na poziomie operacyjnym i działalności kontynuowanej uznajemy zeszłoroczne wyniki za bardzo dobre - ocenia Maciej Klepacki, CEO Burda Media Polska.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Burda Media Polska z Edipresse zaczęła od straty. Restrukturyzacja kosztowała 14 mln zł

Przychody krajowe Burda Media Polska zwiększyły się w ub.r. z 254,74 do 325,8 mln zł, a te z zagranicy - z 18,65 do 26,67 mln zł. To przede wszystkim efekt sfinalizowanego w połowie roku przejęcia Edipresse Polska.

Wydawca osiągnął wzrost wpływów reklamowych z 92,27 do 98,66 mln zł. Zwiększyły się też jego przychody z tytułów prasowych, książek oraz innych produktów sprzedawanych w internecie: sprzedaż towarów poszła w górę ze 102,71 do 191,93 mln zł, a w przypadku wyrobów nastąpił spadek z 64,96 do 51,83 mln zł.

Początkowo portfolio połączonych wydawnictw składało się z 52 tytułów. Jesienią Burda zamknęła ponad 20 tytułów drukowanych, m.in. „Party”, „Claudię, „Dobre Rady”, „Burda Style” i „Sielskie życie” oraz zwolniła 71 pracowników. - Zamykane obecnie magazyny generują w 2022 roku niewielkie zyski, a biorąc pod uwagę sytuację makroekonomiczną, nie widzimy możliwości wzrostu w tym obszarze - uzasadniła.

W pierwszej połowie ub.r. Burda Media Polska zanotowała 90,75 mln zł przychodów i zysków finansowych oraz 8,27 mln zł straty netto, a Edipresse Polska - 31,96 mln zł przychodów i zysków finansowych oraz 3,69 mln zł zysku netto.

Na działalność operacyjną Burda Media Polska przeznaczyła w ub.r. 348,96 mln zł, co wobec 276,87 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 26 proc. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 88,58 do 152,02 mln zł.

Wydatki na usługi obce zmalały natomiast ze 105,99 do 97,55 mln zł, a koszty pracownicze wzrosły nieznacznie: nakłady na wynagrodzenia z 52,25 do 54,53 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 6,94 do 7,75 mln zł. W ub.r. wydawnictwo średnio zatrudniało na etatach 334 osoby (wobec 361 pracowników Burdzie i Edipresse przed rokiem), m.in. 122 w redakcjach, 54 w dziale reklamy oraz 32 w finansach i HR.

14 mln zł na restrukturyzację

Na poziomie sprzedażowym rentowność Burda Media Polska poprawiła się: z 2,19 mln zł straty do 5,27 mln zł zysku. Natomiast pozostałe wskaźniki rentowności osłabiło skurczenie się pozostałych wpływów operacyjnych z 22,16 do 1,47 mln zł (w 2021 roku firma zaksięgowała 18,33 mln zł ze sprzedaży majątku trwałego), wzrost pozostałych kosztów operacyjnych z 6,51 do 17,69 mln zł (koszty aktualizacji wartości aktywów niefinansowych poszły w górę z 2,7 do 9 mln zł), spadek wpływów finansowych (głównie z dywidend) z 4,08 do 1,85 mln zł oraz wzrost odpisu wartości firmy z 2,66 do 5,32 mln zł.

Wydawnictwo podało, że łączne koszty przeprowadzonej w drugim półroczu restrukturyzacji wyniosły 14,54 mln zł, z czego 6,85 mln zł to koszty osobowe, 5,14 mln zł - odpis na zapasy, 1,7 mln zł - odpisy na inne należności, a 840,4 tys. zł - pozostałe koszty.

W konsekwencji wynik operacyjny poszedł w dół z 13,46 mln zł zysku do 10,95 mln zł straty, a wynik netto - z 8,93 mln zł zysku do 17,93 mln zł straty.

- W 2022 roku ponieśliśmy istotne koszt budowy nowej organizacji będącej silną bazą do wzrostu operacji Burdy w Polsce w kolejnych latach. Był to czas finalizacji transakcji przejęcia Edipresse Polska, połączenia obu firm w jeden podmiot, przebudowy biznesu i wyraźnej transformacji w stronę digital i eCommerce. Wszystkie te zdarzenia niestandardowe, zmiany korporacyjne czy koszty związane ze zmianą struktury zatrudnienia obciążyły wynik finansowy 2022 roku - mówi Wirtualnemedia Maciej Klepacki, CEO Burda Media Polska.

- Na poziomie operacyjnym i działalności kontynuowanej uznajemy zeszłoroczne wyniki za bardzo dobre. Zrealizowaliśmy wszystkie założenia biznesowe i finansowe, a efekty zeszłorocznych inwestycji istotnie przekładają się na dobre wyniki pierwszego i drugiego kwartału 2023 roku, także na poziomie generowanych przychodów i zysków.  Rynek polski w międzynarodowych strukturach Burdy jest jednym z kluczowych na którym planujemy konsekwentnie zwiększać naszą obecność - dodaje Klepacki.

Burda dokapitalizowana

W marcu ub.r. Burda Media Polska została dokapitalizowana przez koncern Burda kwotą 17 mln euro. W efekcie kapitał zakładowy całej grupy Burda Media Polska poszedł w górę z 29,88 do 80,31 mln zł. Wydawnictwo dostało też do swojego właściciela 4,87 mln euro i linię kredytową w wysokości do 9,43 mln zł, z której wykorzystała 4 mln zł.

Wiosną br. Burda Media Polska połączyła redakcje swoich tytułów drukowanych i internetowych. - Z finansowego punktu widzenia nie jesteśmy już stricte wydawnictwem prasowym, gdyż większość naszych przychodów i zysków pochodzi z biznesu cyfrowego - podkreślił CEO firmy Maciej Klepacki.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"