Agencja Y&R New Zeland za akcję „McWhopper” dla Burger King otrzymała Grand Prix w kategoriach Print & Publishing oraz Media. W ramach akcji Burger King w sierpniu ub.r. w reklamach w „New York Timesie” i „Chicago Tribune” zaprosił McDonald’s, żeby z okazji przypadającego 21 września Światowego Dnia Pokoju firmy stworzyły wspólny produkt McWhopper sprzedawany tylko tego dnia. Szef McDonalda odrzucił tę propozycję, sugerując, żeby firmy razem zrealizowały znaczący projekt społeczny.
- To przypadek wielkiej marki wyzywającej jeszcze większego konkurenta, działającej szybko i śmiało, trochę złośliwie, zgodnie ze swoim charakterem, reagującej na wydarzenia i angażującej konsumentów - uzasadnił Nick Waters, CEO Dentsu Aegis Network w regionie Azji i Pacyfiku, szef jury w kategorii Media.
Akcję „McWhopper” jako faworyta do głównych nagród w tegorocznym Cannes Lions wskazała większość z pytanych przez Wirtualnemedia.pl dyrektorów kreatywnych z polskiej branży reklamowej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zloty-lew-dla-pangenerator-brazowe-dla-saatchi-saatchi-walk-i-young-rubicam-poland ##

Z kolei Agencja Venables Bell & Partners z San Francisco zdobyła Grand Prix w kategoriach Titanium Promo & Activation za akcję „#OptOutside” zrealizowaną dla sieci sklepów odzieżowych REI. W ramach kampanii w tzw. Czarny Piątek, dzień pod koniec listopada inaugurujący sezon zakupów przedświątecznych (mnóstwo sklepów na tę okazję przygotowuje specjalne promocje), zamknięto wszystkie sklepy REI, a 12 tys. pracowników dano wolne, żeby odpoczywali według własnego uznania, w większości poza domem. Zachęcano też do tego klientów.
Akcja zaczęło się w październiku od spotów wyjaśniających jej koncepcję (w jednym z nich pojawił się szef REI). Potem wiele osób w social media zamieszczało z tagiem #OptOutside swoje pomysły i relacje ze spędzania wolnego czasu poza domem. O kampanii poinformowało wiele tradycyjnych mediów.

Za kampanię przystano na festiwalu jeszcze kilka innych nagród, m.in. złoto w kategorii Integrated.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pangenerator-o-zlocie-w-cannes-lions-miara-pokoju-to-projekt-eksperymentalny-ale-komercyjny-wywiad ##

Adam & EveDDB otrzymała Grand Prix w kategorii Film za spot „Złodzieje sklepowi” dla sieci sklepów z towarami luksusowymi Harvey Nichols. W reklamie do autentycznych nagrań z kamer monitoringu pokazujących kradzieże różnych rzeczy dodano twarze bohaterów kreskówek zasłaniające twarze kradnących osób. Klip miał przestrzegać innych klientów przed kradzieżami.
Drugie Grand Prix agencja Adam & EveDDB zdobyła w kategorii Creative Effectiveness za kampanię „Monty’s Christmas” dla sieci sklepów John Lewis. Akcja pokazywała więź kilkuletniego chłopca z maskotką pingwina.

Tę reklamę nagrodzono już w zeszłorocznej edycji Cannes Lions, m.in. Grand Prix w kategorii Film Craft. Jurorzy uzasadnili jednak, że efekty biznesowe kampanii były widoczne także w całym ub.r.: wzrost wpływów John Lewis o 132 mln funtów i zysku o 33 mln funtów, a także mnóstwo wzmianek w social media.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/burger-king-heineken-samsung-house-of-cards-najbardziej-kreatywne-kampanie-z-cannes-lions-2016-wideo ##

Grand Prix w kategoriach Cyber i Creative Data przyznano agencji J. Walter Thompson z Amsterdamu za projekt „Następny Rembrandt” zrealizowany dla banku ING. W ramach akcji dzięki narzędziom komputerowym i technologicznym (m.in. drukowi 3D) przygotowano nowy obraz portretowy w stylu malarstwa Rembrandta.
Dwa Grand Prix otrzymały firmy należące do Google. W kategorii Innovation wyróżniono Google DeepMind za „AlphaGo”, mając grać w grę planszową Go w sposób bardziej ludzki, uwzględniający intuicję.
Natomiast w kategorii Product Design nagrodę Grand Prix przyznano Google Creative Labs London za przygotowaną wspólnie z firmą odzieżową Levi’s kurtkę typu wearable, współpracującą z systemem mobilnym Android.
W kategorii Cyber Grand Prix przyznano też agencji Leo Burnett z Madrytu za kampanię hiszpańskiej loterii bożonarodzeniowej. Akcja była oparta na spocie w stylistyce produkcji studia Pixar opowiadającym o samotnym ochroniarzu.
Grand Prix w kategorii Film Craft otrzymała agencja Droga5 z Nowego Jorku za spot marki odzieżowej Under Armour z udziałem pływaka Michaela Phelpsa.
W kategorii Radio tytuł Grand Prix zdobyła agencja Ogilvy & Mather z Johannesburga za trzy spoty KFC „The Everyman Meal” opowiadające, jak mężczyźni otrzymują potwierdzenie swojej męskości.
Grand Prix w kategorii PR nagroda Grand Prix została przyznana niemieckiej agencji Forsman & Bodenfors za kampanię promującą zalety ekologicznej żywności. Akcja została zrealizowana na zlecenie sieci supermarketów Coop, która wprowadziła dużo takiej żywności do swojej oferty.
W kategorii Integrated tytuł Grand Prix przyznano agencji BBH New York za akcję „FU2016” promującą na zlecenie Netflixa czwarty sezon „House of Cards”. Głównym elementem był spot wyborczy Franka Underwooda, głównego bohatera serialu, nawiązujący do debaty kandydatów Partii Republikańskiej w grudniu ub.r. w CNN.
Grand Prix w kategorii Outdoor otrzymała agencja Colenso BBDO z Nowej Zelandii za kampanię piwa DB Export (produkowanego przez Heinekena), w ramach której wymyślono i dystrybuowano ekologiczne paliwo Brewtroleum pozyskiwane podczas produkcji tego piwa. Zachęcano więc konsumentów (głównie mężczyzn), żeby pili to piwo w celach ekologicznych.
W kategorii Direct nagroda Grand Prix powędrowała do agencji Ingo za projekt „Szwedzki numer” zrealizowany dla Szwedzkiej Organizacji Turystycznej. Akcja oparta była na uruchomieniu numeru telefonicznego łączącego z losowo wybranym telefonem w Szwecji. Celami było podkreślenie wolności słowa oraz promocja kraju za granicą.
W kategorii Glass tytuł Grand Prix otrzymał dom mediowy Mindshare Mumbai za akcję „6 Pack Band” na zlecenie koncernu Unilever, w ramach której stworzono grupę muzyczną z osób transpłciowych, żeby zwrócić uwagę na problemy, z jakimi tacy ludzie spotykają się na co dzień w Indiach.
Grand Prix w kategorii Digital Craft zdobyła agencja 84.Paris za projekt z okazji 10-lecia wytwórni Because Music.
W kategorii Mobile Grand Prix przyznano agencji T Brand Studio za aplikację dla „New York Timesa” z wirtualną rzeczywistością.
Agencją reklamową roku została AlmapBBDO z Brazylii (mimo skandalu ze zgłoszeniem projektu zrealizowanego dla Bayeru, za który koncern faktycznie nie zapłacił; pracę wyróżniono Brązowym Lwem w kategorii Outdoor, którego agencja musiała zwrócić), a kolejne miejsca zajęły Grey z Nowego Jorku i Ingo ze Sztokholmu.
Siecią reklamową roku została Ogilvy & Mather, która wyprzedziła BBDO i Y&R. Wśród holdingów zwycięzcą okazało się WPP (kolejne miejsca zajęły Omnicom i Interpublic), a wśród agencji niezależnych – Droga5 (przed Jung v Matt i Wieden+Kennedy Portland). Tytuł kreatywnego reklamodawcy roku przyznano Samsungowi. Konkurs Young Marketers wygrał zespół z Gruzji, wyprzedzając te z Turcji i Kanady.











