Castrol chce pobić dwa rekordy

Dwa pojazdy, w których powstanie był zaangażowany Castrol, podejmą próbę pobicia rekordu – prędkości i czasu przejazdu na ¼ mili. Jason DiSalvo za kierownicą motocykla Castrol Rocket spróbuje pobić rekord prędkości na lądzie, a Grzegorz Staszewski w Corvette VTG podejmie próbę ustanowienia rekordu Europy w wyścigach na ¼ mili.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Obydwa pojazdy skonstruowano specjalnie do bicia rekordów prędkości. Obie próby odbędą się niemal w tym samym czasie. Przejazdy Castrol Rocket zaplanowano na 10-14 października, bo wrześniową próbę odwołano z powodu złej pogody. Corvette powalczy z rekordem nieco wcześniej – 21-22 września. Kierowca Rocketa, 29-letni Amerykanin, Jason DiSalvo to utytułowany zawodnik, startuje w różnych zawodach motocyklowych od 1997 roku. Jako 13-latek(!) wygrał wyścig na dystansie 1 mili na nawierzchni szutrowej. Grzegorz Staszewski i jego Corvette mają na koncie mnóstwo sukcesów w wyścigach na ¼ mili – w tym prestiżowe tytuły King of Germany i King of Europe.

Castrol Rocket – wspólne dzieło marek Triumph i Castrol, dzięki dwóm silnikom o mocy ponad 1000 KM ma przekroczyć barierę 400 mil na godzinę (ok. 640 km/h). Próby odbędą się na dnie wyschniętego jeziora Bonneville w stanie Utah w USA. Dotychczasowy rekord wynosi 376,156 mil na godzinę (ok. 606 km/h). Silniki pochodzą z motocykla Triumph Rocket III, a za ich smarowanie odpowiada olej Castrol Power RS 4T 10W-40. Castrol jest wyłącznym dostawcą oleju do nowych motocykli Triumph.

Castrol Rocket – jak na motocykl – wygląda mocno nietypowo. Wszystko po to, by zminimalizować opór powietrza. Długość nadwozia w kształcie cygara to 7,77 m, dzięki zastosowaniu włókiem węglowych i kevlaru jest ono bardzo lekkie. Przy prędkościach przekraczających 600 km/h wymagane są specjalne opony, szerokością bardziej przypominające te z samochodów. Dostarczył je Goodyear – to opony Land Speed Special.

Corvette VTG Grzegorza Staszewskiego powstała tylko w jednym celu – ma być najszybszym autem w Europie. Jego dotychczasowy najlepszy wynik to 8,09 s, ale zawodnik Castrol EDGE Team chce go poprawić. Cel minimum na rozgrywane w dniach 21-22 września zawody w Bitburgu w Niemczech to zejście poniżej bariery 8 sekund, ale Staszewski chce także pobić rekord Europy. Dziś wynosi on 7,66 s (najlepszy wynik na świecie to 7,412 s). Prędkość na końcu dystansu ¼ mili to ok. 300 km/h.

Źródłem napędu Corvette jest doładowany silnik V8 o mocy, w zależności od ustawień i zastosowanego paliwa, od ponad 1000 do blisko 2000 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ok. 2 s! Przy tak wielkiej mocy napęd musi być przekazywany na cztery koła, a pośredniczy w tym trzybiegowa, automatyczna skrzynia biegów.

Oba pojazdy mają poza mocą i celem, do jakiego zostały stworzone, inną wspólną cechę – do zatrzymania służą nie tylko hamulce, lecz także, a może nawet przede wszystkim – spadochrony.

Porównanie „rekordowych” pojazdów

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"