Cyfrowy Polsat ma 59 proc. rynku w Polsce

Cyfrowy Polsat miał 3,202 mln abonentów na koniec 2009 r., co oznacza, że jego baza klientów wzrosła o 17 proc. oraz 29.325 klientów usług telekomunikacyjnych.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

"Liczba abonentów Pakietu Familijnego wzrosła o 324 tys. do 2,610 mln i stanowiła 81 proc. całej bazy abonentów, zaś liczba abonentów Pakietu Mini i Mini Max wzrosła o 152 tys. do 593 tys., co stanowiło 19% całej bazy abonentów. Wzrost bazy abonentów spółka zawdzięcza dużej liczbie przyłączeń nowych abonentów, co zostało częściowo skompensowane wyższym współczynnikiem odpływu abonentów, który wynika z większej konkurencji na rynku usług DTH" - czytamy w raporcie.

Spółka szacuje, że na koniec zeszłego roku jej udział w rynku płatnej telewizji satelitarnej, mierzony liczbą abonentów, kształtował się na poziomie około 59%, zaś udział w przyłączeniach netto 57%. Według przedstawionych danych, 23% rynku platform cyfrowych przypadało na Cyfrę+ a 16% na platformę "n" (w tym aktywne karty "Telewizji na Kartę"), 4% przypadało na Telekomunikację Polską (TPSA).

Spółka we wrześniu 2008 r. rozpoczęła świadczenie usług jako operator telefonii komórkowej, a w lutym tego roku - jako dostawca usługi dostępu do internetu.

"Na dzień 31 grudnia 2009 roku z naszych usług telekomunikacyjnych korzystało 29.325 klientów" - podano w raporcie.

Spółka podała, że w 2009 średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) Pakietu Familijnego wzrósł o 2,3% do 40,3 zł z 39,4 zł w 2008 roku.

"Wzrost ten wynika przede wszystkim ze wzrostu liczby abonentów poza okresem podstawowym umowy, wzrostu liczby abonentów pakietów premiowych i kanałów HD oraz zaliczenia do tego wskaźnika wyższych jednorazowych opłat aktywacyjnych pobieranych przy zawarciu umów na udostępnienie dekodera" - podała spółka.

ARPU Pakietu Mini wzrosło o 7,0% do 9,2 zł w 2008 roku, głównie w wyniku wzrostu liczby abonentów będących poza okresem podstawowym umowy oraz wzrostu liczby abonentów, którzy po 12 promocyjnych miesiącach pozostali przy pakiecie Mini Max. Średni miesięczny przychód na abonenta spadł o 2,0% do 34,6 zł z 35,3 zł w analogicznym okresie 2008 roku.

Współczynnik odpływu abonentów (Churn) w 2009 roku wzrósł do 10,7% wobec 7,5% w 2008 roku.

"Wzrost współczynnika odpływu abonentów Pakietu Familijnego jest częściowo spowodowany wzrostem liczby abonentów poza okresem podstawowym umowy oraz zaostrzoną konkurencją na rynku płatnej telewizji, w wyniku, której oferty promocyjne wszystkich operatorów są znacznie atrakcyjniejsze dla klientów. W wyniku takiej sytuacji część klientów skutecznie rozwiązała z Cyfrowym Polsatem jedną umowę, podpisując jednocześnie nową w ramach atrakcyjnych ofert promocyjnych" - wyjaśnia spółka.

- 2009 rok upłynął w naszej spółce pod znakiem konsekwentnego wzrostu i rozbudowy portfolio usług. Uruchomienie stacji Polsat Film, Polsat Futbol, Polsat Jim Jam, Nickelodeon, Comedy Central, Nat Geo Wild, Polsat HD, Eurosport 2 HD, Discovery HD Showcase i Nat Geo Wild HD, zauważalnie zwiększyło liczbę oferowanych przez nas kanałów polskojęzycznych. Dodatkowo, na 15 kanałach satelitarnych uruchomiliśmy usługę z kategorii VOD, udostępniając na nich 320 filmów rocznie – komentuje Dominik Libicki, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu.

- Z bardzo dobrym przyjęciem przez polskich widzów spotkały się dekodery produkowane przez Cyfrowy Polsat Technology Sp. z o.o. Z naszej taśmy produkcyjnej zjechało już ponad milion nowoczesnych odbiorników cyfrowych, a w tym roku planujemy uruchomić produkcję dekoderów HD. Co ważne, także w obszarze wyników finansowych, mimo trwającego spowolnienia gospodarczego oraz osłabienia złotego wobec euro i dolara, mamy powody do zadowolenia. Skonsolidowane przychody wzrosły o 14% do 1,279 mln zł. Wynik EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację spadł w tym czasie o 6% do 327 mln zł, a zysk netto spadł o 12% do 238 mln – dodaje Libicki.

W 2009 roku spółka miała 237,94 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 269,76 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio 1266,14 mln zł wobec 1098,47 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"