Czemu ludzie zostają influencerami? To wcale nie pieniądze są główną motywacją

W pierwszej kolejności influencerem zostaje się z potrzeby związanej z atencją, a nie zarobkiem – wynika z pierwszego badania Stowarzyszenia Profesjonalistów Influencer Marketingu (SPIM). Z badania dowiadujemy się także, z jakimi trudnościami mierzą się influencerzy i co najbardziej przeszkadza im we współpracy z markami.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Czemu ludzie zostają influencerami? To wcale nie pieniądze są główną motywacją
Influencerzy nie kierują się tylko względami finansowymi, fot. unsplash.com

Dlaczego zostajemy influencerami?

Choć wiele osób uważa, że głównym motorem napędowym kariery w social media są pieniądze, to wyniki badania Stowarzyszenia Profesjonalistów Influencer Marketingu mówią coś innego.

SPIM przebadał setkę influencerów, by dowiedzieć się, jakie mają motywacje zawodowe, z jakimi wyzwaniami się mierzą, a także jak postrzegają wybrane regulacje i przepisy.

Dominującą motywacją była chęć dzielenia się swoim życiem i zainteresowaniami – tak odpowiedziało 41,7 proc. twórców. Ponad jedna piąta badanych (21,9 proc. ) przyznała, że w influencer marketing trafiła… przypadkiem.

Potrzeba ekspresji artystycznej oraz niezależność zawodowa i finansowa znalazły się na trzecim miejscu – po 10,4 proc. Ciekawym wątkiem jest także wpływ pandemii COVID-19 – to właśnie ona skłoniła 4,2 proc. twórców do rozpoczęcia działalności online.

Co interesujące, sami twórcy w odpowiedzi na pytanie "Co skłoniło Cię do zostania influencerem" nie wskazują motywacji finansowych.

Po co jestem influencerem?

Gdy zapytano twórców o ich główne cele, odpowiedzi okazały się bardziej zróżnicowane. Owszem, zarabianie jest ważne – wskazało je 68 proc. respondentów – ale niewiele mniej osób wskazało rozwój marki osobistej (65 proc. ) i ekspresję twórczą (56 proc. ).

Ponad połowa pytanych przez SPIM influencerów wciąż traktuje swoje kanały jako przestrzeń do dzielenia się życiem, a 37 proc. mówi wprost o chęci wywierania wpływu na innych. Co trzeci badany podkreślał także aspekt misji oraz edukacji.

Z czym mierzą się twórcy

Bycie influencerem to nie tylko przywileje – dlatego SPIM pytał ich także o typowe bolączki zawodowe. Badani przyznają, że największym wyzwaniem są spadające lub nieregularne zasięgi (28,9 proc.), które bezpośrednio wpływają na ich wyniki i współprace. Problemy komunikacyjne z markami i agencjami wskazało 21,6 proc. ankietowanych.

Warte uwagi jest, że na presję i wypalenie zawodowe narzeka aż 16,5 proc. Z kolei brak kreatywności dotyczy 13,4 proc. respondentów. Hejt jako problem wymienia zaledwie 9,3 proc. badanych, a niejasność przepisów dotyczących monetyzacji i praw autorskich – 4,1 proc.

Jedynie 6,2 proc. influencerów zadeklarowało, że nie doświadcza żadnych trudności w związku z wykonywanym zawodem.

Co skłoniło Cię do zostania influencerką/influencerem? (N=100); dane: SPIM

Kategoria odpowiedzi

Odpowiedzi (w proc.)

Chęć dzielenia się swoim życiem i zainteresowaniami

41,7

Przypadek/ spontaniczność

21,9

Potrzeba ekspresji artystycznej

10,4

Niezależność zawodowa i finansowa

10.4

Możliwość interakcji z obserwującymi

8,3

Pandemia COViD-19

4,2

Zachęta osób bliskich

3,1

Trudno tak? O współpracy influencer - marka

Stowarzyszenie Profesjonalistów Influencer Marketingu sprawdziło także, jak wyglądają relacje na linii twórca – marka – agencja. W odpowiedziach najczęściej powtarzał się zarzut braku długofalowej współpracy – aż 56 proc. twórców wskazało to jako główną bolączkę zawodową.

Kolejne problemy to nierozliczanie się w terminie (47 proc.), a także niedoszacowane stawki (31 proc.). Twórcy często narzekają też na wielokrotne rundy poprawek od zleceniodawców (27 proc.) i brak zaufania do pomysłów twórców (24 proc. ). Po 22 proc. badanych skarży się na brak jasnych briefów oraz nieszanowanie kreatywności.

Ankieta Stowarzyszenia Profesjonalistów Influencer Marketingu została przeprowadzona na grupie 100 doświadczonych influencerów (ponad trzy czwarte badanych ma konta od co najmniej trzech lat). Połowa badanych ma od 100 do 500 tys. obserwujących, co piąta osoba - powyżej pół miliona. Pozostali to twórcy z zasięgami rzędu 10-100 tysięcy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji