93 proc. polskich marketerów korzysta z danych w kampaniach reklamowych. „Data-driven marketing na coraz zdrowszych fundamentach”

Według badania Grupy Netsprint 93 procent marketerów w Polsce wykorzystuje w kampaniach reklamowych dane o użytkownikach. 47 procent wykorzystuje informacje dostarczane przez firmy zewnętrzne, a 21 procent posługuje się danymi od bezpośrednich partnerów. - Cieszy szczególnie fakt, że aż 42 procent badanych zauważyło poprawę jakości dostępnych danych zewnętrznych. Ciekawa jest też skłonność reklamodawców do inwestowania we własną platformę DMP - aż 24 proc. firm planuje zrobić to w tym roku - podkreśla w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Artur Banach, prezes Grupy Netsprint i opiekun merytoryczny raportu.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Autorzy raportu „Data-driven marketing w Polsce” zaznaczają, że w badaniu wzięły udział 152 osoby - przedstawiciele agencji interaktywnych, agencji SEM, domów mediowych, klienci końcowi i niezależni konsultanci. Ze względu na dobór próby badanie nie ma zatem charakteru reprezentatywnego, lecz poglądowy.

Obecnie 93 proc. marketerów przy planowaniu kampanii reklamowych wykorzystuje różnego rodzaju dane, choć pochodzą one z różnych źródeł.

Najczęściej wykorzystywane są tzw. 1st party data, czyli dane własne reklamodawców (czerpane z ich platform transakcyjnych i systemów do zarządzania klientami) - używa ich 75 proc. respondentów.

47 proc. badanych korzysta z 3rd party data, czyli danych zewnętrznych, pochodzących od firm trzecich - bezpośrednio od właściciela danych albo z agregatorów i hurtowni danych. Dane te są dostępne w formie gotowych segmentów, do których reklamodawca kieruje przekaz marketingowy.

Stosunkowo najmniej marketerów (21 proc.) korzysta z tzw. 2nd party data - danych własnych pochodzących od partnera (najczęściej wydawcy) i udostępnionych reklamodawcy do kampanii.

grafika

Z raportu „Data-driven marketing w Polsce” wynika, że reklamodawcy szeroko korzystają z danych zarówno w kampaniach efektywnościowych, zasięgowych, jak też budujących wizerunek. Głównym celem kampanii z wykorzystaniem danych jest pozyskiwanie leadów i generowanie sprzedaży online. W kampaniach prosprzedażowych danych używa 81 proc. ankietowanych marketerów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-w-polsce-2-2-proc-w-gore-globalnie-4-2-proc-internet-zyskuje-kosztem-prasy-i-telewizji ##

grafika

Marketerzy w kampaniach nastawionych na efekt chętnie używają danych własnych w retargetingu docierając z reklamą do użytkowników, którzy już odwiedzili ich serwis lub sklep internetowy, ale nie dokonali konwersji.  Z kolei spośród danych 3rd party (zewnętrznych) reklamodawcy do działań efektywnościowych wykorzystują głównie:Intencje zakupowe - jakie produkty użytkownik wrzucił do koszyka, ale nie dokonał zakupu,Precyzyjne profile zainteresowań - na jakie tematy intensywnie poszukiwał treści i czytał je w internecie,Geolokalizację - gdzie przebywał fizycznie lub jest w danym momencie,Look-alike -  dane pozwalające znajdować w internecie i docierać z reklamą do użytkowników podobnych do tych, którzy odwiedzili serwis reklamodawcy czy zrobili w nim zakupy.

grafika

Z kolei w kampaniach brandingowych (budujących wizerunek) marketerzy bazują na danych demograficznych (wiek, płeć) oraz na zainteresowaniach internautów.

Stosunkowo najrzadziej marketerzy zadeklarowali korzystanie z profili zawodowych (stanowisko/zawód, branża). Dane te sprawdzają się głównie w kampaniach B2B.

W zakresie kupowania danych najchętniej używanymi platformami były Facebook (77 proc.) i DoubleClick Bid Manager (61 proc.). Szczególną uwagę autorzy raportu zwracają na Adform – międzynarodową platformę programatyczną niezależną od globalnych ekosystemów reklamowych. Aż 49 proc. ankietowanych marketerów korzysta w swych kampaniach internetowych z danych kupowanych w Adformie.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jaka-przyczyna-blokowania-reklam-w-internecie-co-to-jest-adblock ##

grafika

W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Artur Banach, prezes Grupy Netsprint zwraca uwagę na najważniejsze trendy związane z rynkiem danych w Polsce.

- Według mnie kluczowym wnioskiem z raportu jest fakt, że korzystanie z danych w marketingu stało się normą – danych w kampaniach reklamowych używa aż 93 proc. badanych - ocenia Artur Banach. - Jednocześnie porównując do wcześniejszego badania IAB bardzo wzrosła grupa użytkowników, którzy wykorzystują dane w kampaniach efektywnościowych - jest to aż 81 proc. reklamodawców. To bardzo ważne - właśnie ta część rynku stanowi przecież jego siłę napędową i tu dane powinny najlepiej spełniać swoją rolę.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamy-internetowej-w-polsce-raport-za-2016-rok ##

Nasz rozmówca podkreśla, że dane są szeroko wykorzystywane praktycznie we wszystkich głównych kanałach reklamy internetowej (social media, reklama tekstowo-graficzna, programmatic czy mailingi).

- Wynika to z faktu, że coraz częściej prowadzone są działania stawiające na wielokanałowe dotarcie do użytkownika z wykorzystaniem danych - zaznacza szef Grupy Netsprint. - Drugi trend który nas cieszy szczególnie to fakt, że aż 42 procent badanych zauważyło poprawę jakości dostępnych danych zewnętrznych. Taki wynik pozwala wierzyć, że data-driven marketing w Polsce jest budowany na coraz zdrowszych fundamentach. Ciekawa jest też duża skłonność reklamodawców do inwestowania we własną platformę DMP - aż 24 proc. firm, które jej nie posiadają planuje zrobić to w tym roku.

W ślad za raportem Banach podkreśla, że marketerzy korzystają dziś głównie z danych własnych (1st party) i danych zewnętrznych (3rd party), gromadzonych w hurtowniach Data Management Platform (DMP).

- Łączenie danych 1st party i 3rd party pozwala na uzyskanie bogatszego obrazu poszczególnych segmentów klientów - z uwzględnieniem ich cech, zachowań, sposobów konsumpcji treści czy nawyków zakupowych - wyjaśnia Banach. - Na podstawie obserwacji Netsprint Audience, polskiej platformy 3rd party data widzimy, że wydatki na użycie danych zewnętrznych urosły w ciągu dwóch lat o niemal 500 proc. Dzieje się tak dlatego, że własne dane reklamodawców dają im ograniczone możliwości docierania do nowych klientów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"