Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd

Połowa filmów ekoinfluencerów na TikToku zawiera błędne informacje medyczne – alarmują wyniki badań dotyczących dezinformacji na TikToku. Aż 61 proc. z 120 przeanalizowanych filmów zawierało treści sprzeczne z zaleceniami medycznymi.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd
Unsplash

Podczas dorocznej konferencji Amerykańskiej Akademii Pediatrii w Denver przedstawiono wyniki badań dotyczących dezinformacji na TikToku. Naukowcy z East Carolina University Health Medical Center przeanalizowali popularne nagrania oznaczone hashtagami związanymi z naturalnym rodzicielstwem i alternatywnymi metodami leczenia. Wyniki są niepokojące: aż 61 proc. z 120 przeanalizowanych filmów zawierało treści sprzeczne z zaleceniami medycznymi.

Większość filmów zawierających błędne informacje była tworzona przez rodziców i influencerów, a nie przez osoby z wykształceniem medycznym. Co więcej, te dezinformacyjne treści cieszyły się większym zainteresowaniem użytkowników, osiągając średnio 583 tys. wyświetleń na film, podczas gdy rzetelne materiały miały średnio 214 tys. wyświetleń.

Wśród najczęściej powielanych mitów znalazły się: podważanie bezpieczeństwa szczepień (36 proc.), promowanie naturalnych metod leczenia zamiast sprawdzonych terapii (29 proc.), mity dotyczące karmienia piersią (18 proc.) oraz odrzucanie konwencjonalnej opieki pediatrycznej (17 proc.).

Influencerzy nie weryfikują informacji

Dr Maria A. Canas-Galvis, główna autorka badania, podkreśliła, jak ważne jest wspieranie rodziców w interpretacji treści online: "Jako pediatrzy widzimy na co dzień skutki dezinformacji w internecie. To badanie pokazało, jak szybko fałszywe twierdzenia zdrowotne mogą się rozprzestrzeniać w mediach społecznościowych".

W ur. UNESCO przeprowadziło badanie, które pokazuje, że większość influencerów w mediach społecznościowych nie weryfikuje informacji przed ich udostępnieniem. Aż 62 proc. z nich nie potwierdza dokładności treści, a wielu ocenia wiarygodność źródeł na podstawie popularności, a nie faktów. Influencerzy często bazują na własnych doświadczeniach i rzadko korzystają z oficjalnych raportów czy tradycyjnych mediów. Mimo to większość z nich uważa, że wspiera krytyczne myślenie i cyfrową edukację.

Źródło: PAP

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]