Zdaniem FTC, Disney naruszył ustawę o ochronie prywatności dzieci w internecie (COPPA). Jak zauważa Associated Press, zgodnie z jej założeniami, aplikacje i strony internetowe dla najmłodszych odbiorców muszą uzyskać zgodę ich rodziców na gromadzenie danych osobowych osób przed 13. urodzinami.
Problemem były filmy opublikowane na platformie YouTube
Przedmiotem postępowania amerykańskiej agencji przeciwko koncernowi nie był serwis streamingowy Disney+, tylko platforma YouTube. To tam Disney opublikował filmy, które nie spełniły wymogów COPPA, ponieważ zostały nieprawidłowo oznaczone. Pozwoliło to wykorzystać dane młodych odbiorców do emitowania im spersonalizowanych reklam.
Jak informuje broadbandtvnews.com, błąd dotyczył blisko 300 produkcji. Znalazły się wśród nich "Toy Story", "Zaplątani", "Iniemamocni", "Kraina Lodu". Błędem Disneya było zastosowanie ustawień dla całego kanału na YouTube, a nie poszczególnych filmów. Do naruszeń COPPA dochodziło przez kilka lat.

Karę w wysokości 10 mln dol. nałożono w ramach ugody z koncernem. Analogiczne porozumienie agencja osiągnęła w 2019 roku z Google, które zobowiązało się wtedy do zapłaty 170 mln dol. Disney oprócz uiszczenia grzywny, zobowiązał się do przeglądu swoich treści w internecie pod kątem przepisów dotyczących najmłodszych. Nie jest to pierwsza kara dla Disneya za naruszenie COPPA. Poprzednią w wysokości 3 mln dol. koncern zapłacił w 2011 roku.
Koncern zapewnia, że będzie zaangażowany w dochowanie standardów prywatności dzieci w sieci. Firma zamierza z należytą starannością oznaczać treści przeznaczone do osób poniżej 13. roku życia i zarządzać generowanymi przez nich przychodami reklamowymi. Disney planuje też inwestować w narzędzia zwiększające bezpieczeństwo dzieci i rodzin w internecie.
W kwartale zakończonym 28 czerwca 2025 roku, czyli w trzecim jego roku obrotowego, The Walt Disney Company (Disney) wypracował 23,65 mld dolarów przychodów, o 2 proc. więcej niż przed rokiem. Platforma Disney+ w USA i Kanadzie, podobnie jak w poprzednim kwartale, miała 57,8 mln subskrybentów, natomiast na pozostałych rynkach osiągnęła wzrost z 68,2 do 69,9 mln.










