Dom marzeń młodych Polaków: jednorodzinny, ekologiczny, na lata

Młodzi ludzie łączą pragnienie stabilizacji z wysoką świadomością ekologiczną i chęcią do korzystania z najnowszych osiągnięć technologicznych – wynika z badań „YTONG: Dom 2020”, przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Xella Polska, wiodącego producenta bloczków ściennych. Badanie zrealizowano wśród studentów architektury i budownictwa z okazji 15-lecia marki YTONG. Blisko 80% respondentów chce mieszkać w domu jednorodzinnym, 72% jest przekonanych, że dom buduje się na lata. Zdaniem ekspertów wyniki te odzwierciedlają nowe socjologiczne trendy i postawy, które odbiegają od tych sprzed 15 lat - z początków gospodarki rynkowej w Polsce.- Pragnienia młodych Polaków mają oldschoolowy charakter „małej stabilizacji”, dostosowany do potrzeb naszych czasów. Młodzi marzą o tym, żeby dość wcześnie założyć rodzinę i zamieszkać z nią w domu pod miastem. – komentuje wyniki badania dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego. – Dom marzeń ma mieć indywidualny charakter, być tani w eksploatacji i spełniać wymogi wynikające z proekologicznego stylu życia. Dom ma być miejscem relaksu, ale również i pracy. Zmiana formy pracy z odtwórczej na twórczą oraz rozwój nowych technologii, z którymi współcześni 20-latkowie są zaznajomieni sprawia, że za kilka lat większość pracy będzie można wykonywać w domu bez codziennych dojazdów do pracy. – konkluduje dr Tomasz Sobierajski.Eko być - wysoka świadomość ekologiczna młodychWiększość przyszłych liderów rynku (70 proc.) zakłada, że głównym trendem w budownictwie w 2020 roku będzie energooszczędność. Wpływ na to będzie miał m.in. wzrost cen nośników energii (36 proc. wskazań). Pragmatyzm młodego pokolenia widoczny jest również w innym pytaniu - blisko 88% zgadza się z twierdzeniem, że technologie stosowane w budownictwie powinny doprowadzać do obniżania kosztów. Nowe domy powinny być funkcjonalne (86 proc.), uwzględniać alternatywne źródła pozyskiwania energii (79 proc.) i aspekt ochrony środowiska (77 proc.). Zauważalne jest zwracanie uwagi na jakość – przyszli liderzy rynku gotowi są zainwestować w trwałe materiały wysokiej jakości (88 proc.), upatrując oszczędności nie w doraźnych działaniach, ale przede wszystkim w ograniczeniu kosztów w przyszłości.- Już w tej chwili bardzo istotnym problemem jest oszczędność energii i związane z tym koszty eksploatacji oraz ochrona środowiska. Respondenci dostrzegli wagę tych zagadnień. – twierdzi arch. Dorota Palmączyńska z Pracowni Projektowej Archipelag. – Bez inwestowania w technologie i systemy w budownictwie indywidualnym, nie będziemy mogli myśleć o zrównoważonym rozwoju. – dodaje Dorota Palmączyńska.Innowacyjni i rozważniBadanie pokazuje, że przyszli liderzy rynku budowlanego nie odrzucili zdroworozsądkowego podejścia swoich rodziców, ale chcą i potrafią czerpać z nowych rozwiązań, które niedawno pojawiły się na polskim rynku. - Współcześni młodzi Polacy w swoim myśleniu i postawach wpisują się w generacyjną falę rozwiniętych społeczeństw Zachodu i będą wpływać w dużym stopniu na zmianę rzeczywistości społecznej i urbanistycznej naszego kraju. – podsumowuje wyniki badania YTONG: Dom 2020 dr Tomasz Sobierajski. Informacje o badaniuBadanie „YTONG: Dom 2020” zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 17 marca – 22 kwietnia 2010 przez TNS OBOP na zlecenie Xella Polska. Badanie miało na celu poznanie opinii przyszłych liderów rynku budowlanego, czyli osób, które aktualnie studiują na kierunkach związanych z budownictwem, na temat trendów na rynku budowlanym w Polsce. Swoje opinie przekazały osoby odwiedzające stronę http://www.15latYTONG.pl, na której zamieszczony był link do ankiety. W badaniu udział wzięło w sumie 309 osób, z czego 75 proc. stanowili przyszli liderzy rynku budowlanego. W badaniu wzięły udział przede wszystkim osoby młode – 86 proc. respondentów nie ukończyło 25 roku życia.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

###

Firma XELLA Polska Sp. z o.o. oferuje produkty marki YTONG, YTONG MULTIPOR, YTONG ENERGO i SILKA, stosowane w budownictwie mieszkaniowym. Produkcja materiałów odbywa się w 11 nowoczesnych zakładach na terenie całej Polski. Sprzedaż firma Xella prowadzi poprzez sieć dystrybucji na terenie całego kraju oraz w krajach takich jak: Litwa, Łotwa, Ukraina, obwód Kaliningradzki. W grupie zatrudnionych jest około 700 osób.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online